Vroeger.... vroeger was ik nog jong en onbezonnen en deed ik gewoon wat in me opkwam. Och, die goede oude tijd. Op een willekeurige dinsdagavond plotsklaps besluiten om te experimenteren met een volkomen nieuwe RC psychedelic.
Ik ben weliswaar altijd verstandig en verantwoord omgegaan in mijn experimenten met psychoactieve substanties, maar heel erg mijn best doen om te zorgen dat het resultaat een zo nuttig / heilzaam mogelijke psychedelische ervaring was... niet altijd. De laatste jaren merk ik dat een casual omgang met psychedelica vaak tot een licht tot ernstig onbevredigende ervaring leidt. Ook al heb ik tegenwoordig meer aandacht voor het hebben van een duidelijke intentie (lukt overigens niet altijd), geschikte tot introspectie nopende muzikale begeleiding, en een goede voorbereiding binnenshuis (buiten de deur is niet altijd een optie), toch stelt de uiteindelijke ervaring me dan toch meer dan eens teleur. Ik heb het idee dat ik er nog meer uit kan halen, maar dat ik iets in mijn set of setting moet veranderen om dat te kunnen bewerkstelligen.
Mijn vraag aan jullie: is dat herkenbaar? Wat doen jullie om je ervaring te optimaliseren? Ik sprak laatst af met twee vrienden, en een vertelde dat hij tegenwoordig een medium dosis paddestoelen neemt, een half uur van tevoren mediteert en tijdens de ervaring zelf ook zoveel mogelijk mediteert. Lijkt mij de moeite van het proberen waard. Mijn eigen idee was dat ik waarschijnlijk baat zou kunnen hebben bij een duidelijk gestructureerde setting, waarin iemand anders verantwoordelijk is voor alle externe factoren (zoals bij een ceremonie). Er zijn ongetwijfeld nog meer manieren. Wat is jullie favoriete aanpak?