Jump to content

Photo

Hoe haal je het meest uit een trip?

• Please log in to reply
4 replies to this topic

#1 snaap

snaap

anchorman

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7700 posts

Posted 18 October 2018 - 01:31 PM

Vroeger.... vroeger was ik nog jong en onbezonnen en deed ik gewoon wat in me opkwam. Och, die goede oude tijd. Op een willekeurige dinsdagavond plotsklaps besluiten om te experimenteren met een volkomen nieuwe RC psychedelic. :)

Ik ben weliswaar altijd verstandig en verantwoord omgegaan in mijn experimenten met psychoactieve substanties, maar heel erg mijn best doen om te zorgen dat het resultaat een zo nuttig / heilzaam mogelijke psychedelische ervaring was... niet altijd. De laatste jaren merk ik dat een casual omgang met psychedelica vaak tot een licht tot ernstig onbevredigende ervaring leidt. Ook al heb ik tegenwoordig meer aandacht voor het hebben van een duidelijke intentie (lukt overigens niet altijd), geschikte tot introspectie nopende muzikale begeleiding, en een goede voorbereiding binnenshuis (buiten de deur is niet altijd een optie), toch stelt de uiteindelijke ervaring me dan toch meer dan eens teleur. Ik heb het idee dat ik er nog meer uit kan halen, maar dat ik iets in mijn set of setting moet veranderen om dat te kunnen bewerkstelligen.

Mijn vraag aan jullie: is dat herkenbaar? Wat doen jullie om je ervaring te optimaliseren? Ik sprak laatst af met twee vrienden, en een vertelde dat hij tegenwoordig een medium dosis paddestoelen neemt, een half uur van tevoren mediteert en tijdens de ervaring zelf ook zoveel mogelijk mediteert. Lijkt mij de moeite van het proberen waard. Mijn eigen idee was dat ik waarschijnlijk baat zou kunnen hebben bij een duidelijk gestructureerde setting, waarin iemand anders verantwoordelijk is voor alle externe factoren (zoals bij een ceremonie). Er zijn ongetwijfeld nog meer manieren. Wat is jullie favoriete aanpak?

Important notice: Due to the current financial crisis, we have decided to temporarily turn off the light at the end of the tunnel.

Thank you, the mdgt.

#2 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9430 posts

Posted 19 October 2018 - 06:31 AM

Dat ligt denk ik ook aan wat je precies uit een trip wilt halen.

Is je doel een diepe introspectie over een bepaalde kwestie, of juist een bevrijding van je gewoontes en concepties, creatieve inspiratie, of gewoon een 'hell of a good time'?

Een basis-principe voor mij is eigenlijk toch wel (nu ik er over nadenk) om in ieder geval je verwachtingen van de trip zoveel mogelijk te laten varen. Open te staan voor wat de trip jouw brengt en hoe het middel je ervaring stuurt.
Bij mij zijn vaak de onverwachte momenten, gedachtes en situaties de meest waardevolle aspecten in een trip, waar ik dan later iets mee kan doen om het te integreren.

Maar heb zelf dan ook eigenlijk nooit heel erg de behoefte gehad om met een hele specifieke intentie een trip in te gaan, dus ik weet niet zo goed hoe dat is.

#3 snaap

snaap

anchorman

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7700 posts

Posted 19 October 2018 - 12:49 PM

Goed punt, dreamer. Ik weet geloof ik inderdaad niet altijd wat ik uit een trip hoop te halen, en volgens mij is mijn standaard benadering altijd geweest wat jij hierboven benoemt, en ook met vergelijkbare resultaten (andere perspectieven, nieuwe inzichten, inspiratie). Alleen is dat de laatste paar jaren vaker niet echt dan wel het geval geweest. En ik weet niet helemaal zeker waar het aan ligt, dus vroeg me af wat voor soort benadering andere mensen hebben, en baat bij hebben.

Important notice: Due to the current financial crisis, we have decided to temporarily turn off the light at the end of the tunnel.

Thank you, the mdgt.

#4 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6422 posts

Posted 19 October 2018 - 01:25 PM

Persoonlijk trip ik altijd voor een van twee reden, persoonlijk inzicht of een gezellige tijd. Creativiteit of andere reden zijn nooit echt mijn doel geweest voor het gebruik van psychedelica.

En afhankelijk van welk doel ik heb, zo bereid ik de trip ook voor. Zelden spontaan een tripje gemaakt, omdat zoals jij zegt, de resultaten dan vaak onbevredigend zijn. Dat gezegd hebbende, is een van mijn "leukste" trips een spontane geweest, maar dat terzijde.

Maar het een hoeft het ander niet uit te sluiten natuurlijk, als ik ga voor een paar uur lekker slap ouwe hoeren en lachkicks, kunnen er best momenten zijn die me diep inzicht geven in een bepaalde kwestie.

Voor een trip voor inzichten kan mediteren kan zeker hulpzaam zijn, als ik het doe, is het meestal tijdens de come-up en niet zo zeer voor de trip.

Maar wat voor mij het beste werkt, als ik het meeste uit de ervaring wil halen, is om alles uitgebreid voorbereid te hebben; staat er genoeg muziek klaar, heb ik genoeg fruit /snacks& drinken, zijn alle storende factoren zoals telefoon/laptops uit, Voor een binnen trip, is alles opgeruimd, een rommelige omgeving geeft mij heel snel een rommelige trip. Voor een buiten trip, heb ik de juiste kleren klaar liggen voor de huidige weersomstandigheden. etc.

Als dat allemaal geregeld is dan hoef ik mij daar niet meer druk over te maken en kan ik me volledig in de ervaring storten.

Bij spontane trips kan het bijvoorbeeld zijn dat je opeens bedenkt dat je honger begint te krijgen, maar niet echt iets in huis hebt en dus wat moet halen. Wat op zich een prima avontuur kan zijn, maar het leid af van de diepgang.

Met andere woorden, ik haal het meeste uit mijn trips als ik de trip mij kan laten leiden en niet dat ik soms de trip moet leiden vanwege, gebrekkige voorbereiding.

Als je doel de diepgang is, maar desondanks goede voorbereiding je niet vind dat je het gewenste doel bereikt, helpt het heel erg om je tijdelijk af te zonderen van het gezelschap en te mediteren/focussen op wat je wilt bereiden. Als je al alleen bent, kan het helpen om de omgeving te veranderen, dit kan zijn, naar andere kamer gaan, of simpel weg de belichting in de kamer te veranderen of ander soort muziek opzetten. Dit brengt voor mij doorgaans de focus weer terug.

En natuurlijk kan niet iedere trip een eye-opener zijn, dus er is ook helemaal niks mis als niet niet met nieuwe inzichten uit een trip komt.

Voor gezelligheids-trips is voorbereiding minder cruciaal, maar dat is niet echt het onderwerp van dit topic.

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#5 Spekkie

Spekkie

Threshold Activity

• Members
  • Pip
  • 33 posts

Posted 19 October 2018 - 02:33 PM

Wat ik persoonlijk merk is dat het ook heel erg bij de frequentie ligt. Paar jaar geleden een tijdje gehad dat ik eigenlijk elke maand wel een keertje een trip had. In die periode had ik ook vaak dat er 'niks uit kwam' tijdens de trip. Het is natuurlijk ook heel erg wat je doel van het trippen is. Het waren erg leuke, en vaak gezellige, trips met vrienden waarvan ik wel vind dat de band met deze vrienden echt veel sterker is geworden door het trippen. 

Nu probeer ik niet al te vaak meer te trippen, om het bijzonder te houden laat maar zeggen. Wanneer ik alleen trip probeer ik die dag wel echt een actieve dag er van te maken. Huis schoonmaken, boodschappen in huis, takenlijstje afwerken(school/werk),playlist gemaakt en een stuk te wandelen. Tijdens het trippen telefoon en andere elektronica aan de kant en tijdens de come up te mediteren. Wanneer ik dit doe haal ik wel meer uit de trip. Denk hierbij aan nieuwe perspectieven, nieuwe inzichten, inspiratie voor werk en hobby's etc etc. Echter moet ik me er wel echt 'dwingen' om dit te doen (dwingen is misschien niet het goede woord, maar de afleiding is vaak groot tijdens het trippen). 

Wel probeer ik de verwachting van de trip een beetje los te laten. Ik zie wel wat er gebeurt en dat vind ik persoonlijk ook wel het fijne van trippen. Onlangs ben ik met de intentie gaan trippen om meer inzicht over mezelf te krijgen, nadenken over de toekomst en reflecteren over de keuzes die ik de afgelopen jaren gemaakt heb. Het kwam er niet van; ik ben hele trip bezig geweest met het opschrijven van nieuwe foto ideeën(ben fotograaf), veranderingen voor mijn website doorgevoerd en bezig geweest met het uitschrijven van ideeën voor projecten etc. Dit was niet echt het 'doel' van de trip maar was wel erg blij dat dit eruit was gekomen. Door de verwachtingen voor de trip los te laten maakte dit ook niet veel uit en kon ik positief terug kijken op deze trip. Het voelde niet echt als een falen omdat ik mijn originele doel niet heb gehaald.

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users