Zo'n 10 jaar geleden heb ik een paar spawn bags gekocht. Azurescens, cyanaescens, en subaeruginosa. Ik heb toen de instructies opgevolgd en het volgens mij met 10x zoveel houtsnippers (beuk) gemengd. Dat ging toen echter niet helemaal goed. Azurescens heeft het niet overleefd, maar cyanescens en subaeruginosa ben ik vanaf dat moment langzaam gaan vermeerderen, met steeds kleine handjes extra beukensnippers, in plaats van in 1x een hele lading.
Het mycelium van beide soorten was na een paar jaar flink genesteld, en ik heb beide soorten altijd in plantenbakken op mijn balkon laten staan. Nooit heel veel aandacht aan gegeven, sommige periodes wat vaker water gegeven, maar tot zo'n drie jaar geleden nooit een paddenstoel gezien. Maar drie jaar geleden vond ik dus opeens wel een verdwaalde paddenstoel in de bak, wat een soort van hoop gaf. Ook sinds dat moment ben ik weinig aandacht blijven geven, en toen ik twee jaar geleden verhuisde naar een plek met tuin, heb ik ze achter mijn schuur gezet, op de aarde (maar nog steeds in de bak) en zonder direct zonlicht.
Ik keek er eigenlijk altijd minimaal naar om, maar had wel het idee om het een keer in de volle aarde te gaan stoppen. Gister kreeg ik opeens het gevoel om even achter de schuur in de bak te kijken, omdat ik dacht dat er wel eens paddenstoelen zouden kunnen staan. En ja hoor, tien jaar later, met veel geduld (en dus heel weinig aandacht), cyanescens in mijn tuin: