Jump to content

Photo

Cyanescens in mijn tuin

• Please log in to reply
10 replies to this topic

#1 Icelus

Icelus

of je ijs lust!

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1012 posts

Posted 08 October 2018 - 11:36 AM

Zo'n 10 jaar geleden heb ik een paar spawn bags gekocht. Azurescens, cyanaescens, en subaeruginosa. Ik heb toen de instructies opgevolgd en het volgens mij met 10x zoveel houtsnippers (beuk) gemengd. Dat ging toen echter niet helemaal goed. Azurescens heeft het niet overleefd, maar cyanescens en subaeruginosa ben ik vanaf dat moment langzaam gaan vermeerderen, met steeds kleine handjes extra beukensnippers, in plaats van in 1x een hele lading.

Het mycelium van beide soorten was na een paar jaar flink genesteld, en ik heb beide soorten altijd in plantenbakken op mijn balkon laten staan. Nooit heel veel aandacht aan gegeven, sommige periodes wat vaker water gegeven, maar tot zo'n drie jaar geleden nooit een paddenstoel gezien. Maar drie jaar geleden vond ik dus opeens wel een verdwaalde paddenstoel in de bak, wat een soort van hoop gaf. Ook sinds dat moment ben ik weinig aandacht blijven geven, en toen ik twee jaar geleden verhuisde naar een plek met tuin, heb ik ze achter mijn schuur gezet, op de aarde (maar nog steeds in de bak) en zonder direct zonlicht.

Ik keek er eigenlijk altijd minimaal naar om, maar had wel het idee om het een keer in de volle aarde te gaan stoppen. Gister kreeg ik opeens het gevoel om even achter de schuur in de bak te kijken, omdat ik dacht dat er wel eens paddenstoelen zouden kunnen staan. En ja hoor, tien jaar later, met veel geduld (en dus heel weinig aandacht), cyanescens in mijn tuin:

3799ac68182a3219844a309dcd98a2fa-full.jp

The wisest mind has something yet to learn

#2 Icelus

Icelus

of je ijs lust!

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1012 posts

Posted 08 October 2018 - 11:40 AM

Ik denk dat ik het voor de volgende herfst in de volle aarde verder wil laten groeien, omdat ik vermoed dat dit beter resultaat zal geven? Zal ook makkelijker vochtig blijven dan natuurlijk.

Dreamer: lees jij hier nog? Ik meen me te herinneren dat jij in jullie studententuin in Wageningen heel lang geleden ook bedjes had met cyanescens. Ik kan dat topic natuurlijk terug gaan zoeken, maar ik dacht, laat ik eens een beetje leven in het forum blazen (na tip van snaap). Heb jij nog tips naar aanleiding van je ervaringen toen? Of andere mensen? Of iemand nog suggesties voor andere fora waar misschien actiever over dit soort dingen wordt gesproken? Lijkt me wel leuk om er wat meer in te verdiepen en de condities te optimaliseren! :-)

#3 Immad

Immad

VVD'er

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2465 posts

Posted 08 October 2018 - 05:33 PM

Ik ben ook zeer geinteresseerd in de ervaringen! Nu ik eindelijk een tuintje heb, zou ik het ook eens moeten proberen.

#4 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6422 posts

Posted 10 October 2018 - 08:49 AM

Geduld is een schone zaak!

Laat zeker de verdere ontwikkelingen weten.

Ik dacht dat deze soort altijd heel makkelijk op te kweken was, maar jij zegt dus dat het beter is om steeds beetje snippers erbij te doen?

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#5 snaap

snaap

anchorman

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7700 posts

Posted 11 October 2018 - 09:09 AM

Mooi plaatje hoor. Opvallend trouwens dat alle paddestoelen aan de rand van de bak groeien, en niet in het midden. In het midden zijn de snippers ook donkerder, wat eigenlijk doet vermoeden dat die vochtiger zijn, maar dat klinkt dan weer juist niet logisch omdat daar meer zon / warmte zou moeten zijn. Anyway: mooie exemplaren!

Important notice: Due to the current financial crisis, we have decided to temporarily turn off the light at the end of the tunnel.

Thank you, the mdgt.

#6 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9430 posts

Posted 11 October 2018 - 07:16 PM

Vet Icelus!

Wel apart dat het dus 10 jaar geduurt heeft .. bij mij was het iets van 3/4 jaar na opkweken en in de tuin plaatsen oogsten.

#7 Immad

Immad

VVD'er

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2465 posts

Posted 14 October 2018 - 04:34 PM

Kan het dat het mycelium geen stoeltjes voortbrengt als het ondergronds nog verder kan groeien? Dan zou de overmaat aan houtsnippers de vertraging verklaren.

#8 Icelus

Icelus

of je ijs lust!

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1012 posts

Posted 15 October 2018 - 12:41 PM

Het mycelium was volgens mij vrij snel door de hele bak verspreid. Ik vermoed eigenlijk dat ik gewoon geen paddenstoelen heb gezien, omdat ik er weinig aandacht aan gaf, en maar minimaal water gaf. En als ik het al deed, dan zeker niet structureel. Waarschijnlijk was het dus gewoon vooral een gebrek aan vocht?

In het voorjaar wil ik ze dus in de volle aarde gaan stoppen. Wat dat betreft nog tips? Zou ik er dan nog een flinke hoeveelheid extra snipper bij gooien? Geeft natuurlijk meer opbrengt uiteindelijk. En dek je het dan af met plantmateriaal/aarde? Of gewoon de houtsnippers onbedekt?

#9 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9430 posts

Posted 17 October 2018 - 07:13 AM

Wat ik had gedaan:

Ergens met veel schaduw (achter ons tuinhuisje daar) greppeltje graven van ~20cm diep, ~20cm breed, ~1.5-2m lang. Eerst laagje beukensnippers, dan mycelium er over, dan weer laagje beukensnippers.
Uiteindelijk alles afdekken met een laag gecomposteerde bladeren.

Vervolgens compleet vergeten tot ~7 maanden later en dan compleet verrast zijn dat de boel vol staat met paddenstoelen:

2926599627_f0c34dd048_b.jpg

#10 Icelus

Icelus

of je ijs lust!

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1012 posts

Posted 18 October 2018 - 09:13 AM

Klinkt goed dreamer. Ga ik proberen in de lente. Die bak die ik nu heb is wel maar iets van 60 cm lang, dus weet niet of ik meteen zo'n groot bedje kan maken. Ben bang dat het in de tuin ook overgenomen zou kunnen worden door ander soort mycelium als ik het mycelium te dun meng met verse houtsnippers?

Ik heb ze nu overigens ook in schaduw achter mijn schuurtje staan. Helemaal geen direct zonlicht daar, dus volgens mij is dat wel een goede plek. Hoop wel dat ze niet naar mijn buurvrouw toe gaan groeien ondergronds :D

By the way, is er nog kans op besmetting/overname door andere soorten die erg op cyanescens lijken? Ik ga er vanuit dat wat ik heb geplukt gewoon cyanescens is, en zo zien ze er ook uit, maar better safe than sorry :)

#11 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9430 posts

Posted 19 October 2018 - 06:44 AM

Het fijne van wood-lovers is dat als ze eenmaal in het hout zitten de boel in principe ook gewoon van hun blijft (daarom hoef je ook niet super steriel te werk te gaan als je eenmaal mycelium hebt).

Ik zou er wel voor zorgen dat de plek waar ze in de grond zitten genoeg drainage heeft, dat ze niet voor langere tijd onder water staan na een regenbui bijvoorbeeld (die van mij stonden naast een greppeltje, waar ik die bladeren uit had geschept ;) )

Wat je kunt doen is die bak die je nu heb in een grote emmer/bak/zak mengen en de boel de komende paar maanden in het donker op een iets geïsoleerde plek (in je tuinhuisje bijv.) zetten.
Dit om het mycelium zo vol mogelijk te laten doorgroeien en aan te sterken. Goeie schep, 1/3 volume of zo, vers geweekte beukensnippers er bij om op te knabbelen. Om de paar weken mengen.

Misschien dat je dan het voorjaar met een goeie batch mycelium kunt beginnen.

Wat ik aan je huidige bak zie is dat je er ook niet echt een toplaag op hebt gedaan. Hierdoor heeft de schimmel ook niet al het hout kunnen overnemen.
Die laag compost werkte in ieder geval erg goed moet ik zeggen.

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users