Jump to content

Photo

Boeken/lees topic

• Please log in to reply
2 replies to this topic

#1 Xplore

Xplore

Threshold Activity

• Members
  • Pip
  • 46 posts

Posted 05 August 2018 - 12:25 AM

Ik geloof dat er op het forum al ergens een topic rondzweeft over boeken/leesmateriaal, maar ik kan het even niet vinden...

Ik heb eindelijk 'The Cosmic Serpent' van Jeremy Narby binnen. Daarnaast heb ik de Nederlandse vertaling van 'The Double Helix: A Personal Account of the Discovery of the Structure of DNA' van James Watson liggen. Watson heeft met F. Crick de Nobelprijs voor fysiologie/geneeskunde gewonnen voor hun ontdekking van de structuur van DNA (simpel gezegd, de ontdekking van de dubbele helix vorm van DNA). Het inzicht van de dubbele helix structuur zou, zeker volgens Narby (hij schrijft over de ontdekking van Watson en Crick), tot stand gekomen zijn onder invloed van Ayahuasca (hoewel andere bronnen het hebben over Crick onder invloed van LSD).

Het inzicht zou tot stand zijn gekomen omdat Watson of Crick, onder invloed van iets, in een visioen twee slangen in spiraalvorm gekronkeld zagen, en toen viel het kwartje kennelijk... In ieder geval zodanig dat ze er een Nobelprijs mee hebben gewonnen. Narby gelooft/denkt dat dit beeld al honderden jaren wordt gezien door sjamanen. Ik heb geen idee welke conclusie hij daaraan verbindt, maar ik ben benieuwd. Heeft iemand al een van deze boeken gelezen? Ik kan het allemaal niet op waarde schatten, maar vind de theorie interessant genoeg om beide boeken in ieder geval te gaan lezen (vakantie he ;) ). Wellicht een update na lezing. 

Verder zijn alle leestips van harte welkom.

#2 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6,285 posts

Posted 06 August 2018 - 12:03 PM

Dit zijn de topics die ik heb kunnen, wellicht dat je een van deze bedoelde;

In welk boek ben jij bezig

Top psychedelica boeken

En natuurlijk ook deze even linken: DHPedia - Boeken:Psychedelica (Al is deze al een tijde niet meer up-to-date)

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#3 snaap

snaap

anchorman

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7,662 posts

Posted 07 August 2018 - 02:58 PM

Interessant boek, Cosmic Serpent. Behoorlijk speculatief, maar wel goed geschreven. Die theorie over Crick is inmiddels wel gedebunked trouwens. Hij heeft zijn LSD-gebruik (ayahuasca was het zeker niet) volgens mij nooit openlijk toegegeven, en sowieso zou het pas hebben plaatsgevonden na hun ontdekking van de dubbele helix structuur. Heb het boek van Watson een tijdje geleden gelezen, daar werd het ook helemaal niet in genoemd. Erg fascinerend boek trouwens.

Psychedelically lees ik momenteel (naast 4 andere boeken, ik maak er een zootje van) How to change your mind, van Michael Pollan. Erg goed geschreven.

Important notice: Due to the current financial crisis, we have decided to temporarily turn off the light at the end of the tunnel.

Thank you, the mdgt.

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users