Jump to content

Photo

Papavers

• Please log in to reply
18 replies to this topic

#1 Xplore

Xplore

Threshold Activity

• Members
  • Pip
  • 46 posts

Posted 28 March 2018 - 05:32 PM

Is er hier nog iemand geïnteresseerd in de kweek van papavers? Sinds ik mijn voorliefde voor kratom ontwikkelde, ben ik steeds meer geïnteresseerd geraakt in de kweek van papavers, toch de 'moederbron' der opiaten en de gerelateerde opioiden. Daarnaast een erg mooie tuinplant. Ik zaai ze voor een deel op de bonnefooi (ik win ieder jaar heel veel zaden en strooi die uit in bermen, parken, perken, en eerlijk gezegd ook wel eens stiekem bij mensen met een niet zo onderhouden tuin, dus feitelijk eco-vandalisme).

In mijn eigen tuin zaai ik steeds wat nieuwe soorten (dit jaar uit Birma en wat 'toppers' uit Afghanistan) en wat zaden uit de grootste 'pods' van het jaar ervoor. Voor mij persoonlijk is het effect vrij lomp en bot (en toch subtiel), maar uit interesse gebruik ik het een keer of 5 per najaar/winter. In haar originele (verpoederde) vorm, geen extracties, en uit voorzorg zeer beperkt omdat ik ook wel merk dat het erg verslavend kan zijn. Als je geen probleem hebt met het wegwerken van een grote lading bittere plantensmurrie that is. Ik vind het een zeer interessante plant, het effect wijkt erg af van de meeste plantaardige middelen, het potentiele gevaar is misschien juist wel verleidelijk, maar in mijn ogen misschien wat overdreven, het gaat al 10 jaar goed ;)

#2 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6,274 posts

Posted 28 March 2018 - 07:55 PM

Omdat ik te voor kort het probleem had van het niet hebben van en tuin heb ik poppies altijd "ge-guerilla-farmed" Bermen en aan de randen van grootte bouwprojecten had ik vaak de beste resultaten.

Dit gaat het eerste seizoen zijn dat ik ene eigen tuin heb en deze mooie dames krijgen zeker een plekje!

Ik heb giganteum zaden, maar laatste las ik ergens dat deze helemaal niet zo sterk zouden zijn. Net iets sterker als de variant die je bij de tuincentrums kan halen. Maar de grote bollen vind ik gewoon mooi.

De truc tegen verslaving is simpel weg maar net genoeg bollen de hebben voor een paar ervaringen. 5 keer is ook de hoeveelheid die ik probeer aan te houden.

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#3 Xplore

Xplore

Threshold Activity

• Members
  • Pip
  • 46 posts

Posted 28 March 2018 - 10:42 PM

Ik heb al een paar jaar giganteums in de tuin omdat ik ze gewoon mooi vind. Niks mis mee, naar eigen ervaring idd niet bijzonder sterk qua effect, maar wel gewoon goed actief hoor :) Ik zet er uit nieuwsgierigheid wat sterkere soorten naast. Maar de grote pods vind ik gewoon erg mo
oi. En idd niet meer dan 5 porties binnen handbereik. Succes met je eigen tuin dit jaar!

#4 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6,274 posts

Posted 29 March 2018 - 11:02 AM

De giganteum werkt inderdaad prima. Ik heb ook het idee, dat terwijl de bol, gram voor gram minder sterk is je gemiddeld per plant wel meer materiaal kan oogsten en daarmee dus meer totale hoeveelheid werkzame stof.

Als je meerdere soorten bij elkaar zet, ben je dan niet bang voor kruisbestuiving? Vooral als je ook meer potente varianten hebt?

Welke periode zaai je doorgaans het zaad? Ik wacht meestal tot ijsheiligen, ergens rond half mei. En soms zaai ik ook rond eind september, maar de meeste planten overleven de winter niet. Dit jaar ga ik wel proberen en zal ze gedurende de winter bedekken wat wat strooi, voor isolatie.

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#5 Xplore

Xplore

Threshold Activity

• Members
  • Pip
  • 46 posts

Posted 05 April 2018 - 05:18 PM

Ik denk ook dat de opbrengst van de giganteum de mindere potentie aardig compenseert. En ze zien er gewoon heel gaaf uit.

In de buurt van waar ik mijn papavers zet, staan meerdere soorten papavers over de tuinen verspreid. Een behoorlijke garantie op kruisbestuiving. Ik zet een aantal van de sterkere soorten apart in een kas, maar ik denk dat ook daar wel kruisbestuiving plaatsvindt. Ik houd de zaden die ik oogst apart,de zaden uit de potente soorten weer apart van de rest. Die gebruik ik dan met name voor de 'guerilla', hoewel ik de zaden van de sterkere moeders ook in mijn tuin zaai om te kijken wat er gebeurt. Maar dat wordt altijd een divers perkje ivm de bijna onvermijdelijke kruisbestuiving. Ik bestel vaak 2 of 3 nieuwe soorten en de rest komt uit eigen pods.

Mijn beste ervaringen wat betreft zaaien is in het najaar, zeker in de koude kas. Veel grotere planten die veel meer opleveren. Je moet alleen geluk hebben dat de boel niet kapot vriest zoals je zegt... Het meeste kiemt bij mij dan in het najaar, maar een deel ook in het voorjaar. Dit is het afgelopen jaar helaas niet gelukt. In het voorjaar zaai ik het liefst zo vroeg mogelijk, ergens in maart, maar dat is ook afhankelijk van de weersvoorspellingen (kou en vocht). Ik heb nu nog steeds niet gezaaid (maar ook bijvoorbeeld nog geen knoflook etc gepoot, dat doe ik meestal in het najaar, maar de grond (klei) is sinds half oktober al veel te nat). Gaat de komende dagen gebeuren, ik verwacht geen strenge vorst meer (maar goed, dat weet je nooit). Zaaien na ijsheiligen gaat altijd prima, maar de planten blijven wat kleiner. Maar je bent wel zekerder dat ze het redden.. 

#6 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6,274 posts

Posted 05 April 2018 - 11:19 PM

Weet jij toevallig tot welke temperaturen de jonge planten kunnen overleven? Ik heb altijd aangenomen, vorst is een dood plantje, maar dat is verder nergens op gebaseerd. Kunnen ze bijv. een avondje of twee lichte vorst aan? Of zijn ze zelfs sterker dan dat?

Natuurlijk zijn de planten die in de herfst zijn gezaaid groter en daardoor sterker, hoeveel kunnen deze overleven? Is daar iets over bekend?

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#7 Xplore

Xplore

Threshold Activity

• Members
  • Pip
  • 46 posts

Posted 20 April 2018 - 09:13 PM

Ik heb daar geen gedegen informatie over eerlijk gezegd. Ik weet dat een aantal papaverkwekers sterk aanbeveelt om in het najaar te zaaien, ze kiemen dan voor de winter en overleven dus meerdere vorstdagen, als het goed is... Mijn ervaring is dat in het najaar zaaien de mooiste (grootste) planten oplevert, daar gaat dan dus een winter met meerdere vorstperiodes overheen... Maar ze kunnen ook doodgaan door de vorst. Mijn ervaring is goed, van wat ik heb geprobeerd kunnen ze opmerkelijk goed tegen vorst, maar dat is echt heel anekdotisch en ik kan daar dus eigenlijk helemaal niks over zeggen, gewoon op goed geluk.  Wel interessante materie :) Ik moet wellicht eens wat meer factoren gaan bijhouden. Ik heb ook geen flauw idee of daar in de literatuur iets over bekend is.   

#8 Xplore

Xplore

Threshold Activity

• Members
  • Pip
  • 46 posts

Posted 12 July 2018 - 04:49 PM

Het is hier een enorm slecht papaverjaar. Bij mij werden ze dit jaar niet hoger dan 30 cm, normaal staan er veel papavers van zaden die het voorgaande jaar uit de bollen zijn gevallen, dit jaar precies 1. Ook in de tuinen hier in de omgeving zie ik ze nauwelijks staan. De natuur is maar een rare... Doornappels doen het dan weer wel opvallend goed.

#9 ecstatic soul disaster

ecstatic soul disaster

Connaisseur de la musique

• Members
  • PipPipPipPip
  • 972 posts

Posted 12 July 2018 - 04:57 PM

Same here, heel magere oogst.

omgekeerd gaat ook

#10 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6,274 posts

Posted 12 July 2018 - 06:28 PM

(Woohoo, het forum is toch niet 100% dood! :woej:)

Het is mijn eerste jaar in eigen tuin, dus kan niet echt vergelijken met voorgaande jaren. Maar hier hebben ze het toch redelijk gedaan. Had ongeveer op 3m2 gezaaid en dit is mijn resultaat. Ze liggen nu nog te drogen, dus heb nog niet kunnen weggen.

Mammoth:

20uvfw1.jpg

Turkish Red:

syp0z4.jpg

Mijn grootste Mammoth:

2qdq06g.jpg

Mijn totale oogst;

5vt82q.jpg

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#11 ecstatic soul disaster

ecstatic soul disaster

Connaisseur de la musique

• Members
  • PipPipPipPip
  • 972 posts

Posted 12 July 2018 - 08:51 PM

:love: zalig

lijkt me wel net genoeg om een verslaving te kick starten :) Hoe consumeer je die?

omgekeerd gaat ook

#12 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6,274 posts

Posted 13 July 2018 - 09:21 AM

Ik maakte er altijd Laudanum van. Ik zit nu te denken om een zelfde water extractie te doen en er dan een rookbaar product van te maken.

Moet alleen nog even uitvogelen wat de beste methode is om van de suikers, eiwitten en andere water oplosbare crap af te komen.

Voorlopig gok ik dat er ethanol extractie op het water extract voldoende gaat zijn, maar we zullen het zien.

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#13 snaap

snaap

anchorman

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7,656 posts

Posted 16 July 2018 - 11:34 AM

Mooi zeg, Phloggin' Poelie! En best wel serieuze oogst ook. :)

Important notice: Due to the current financial crisis, we have decided to temporarily turn off the light at the end of the tunnel.

Thank you, the mdgt.

#14 Keesoe

Keesoe

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 201 posts

Posted 26 July 2018 - 04:28 PM

@Phlogiston:

Wat doe je vervolgens met die bollen? Ik dacht altijd dat je in zo'n bol een snee met scherp mes moet maken en dan het sap wat eruit komt opsparen ........ verder weet ik het niet eigenlijk <_<  

"We are a way for the Cosmos to know itself"
-Carl Sagan

#15 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6,274 posts

Posted 28 July 2018 - 11:07 PM

Er zijn verschillende dingen die je ermee kan doen.  

De methode waar jij naar verwijst, is om ruwe opium te verkrijgen, via de traditionele manier. Met een scherp mes, wordt een klein snede in de bol gemaakt. De latex die er dan uit "bloed" wordt gedroogd en verzamelt. Dit kan direct worden gerookt. Maar dit kan alleen op levende planten gedaan worden.  

Wat vaak wordt gedaan is de bollen (met stukje stengel) afknippen en laten drogen. Dit heet opium straw. Zolang de straw goed is gedroogd kan dit voor langere tijd bewaard worden. De meest gangbare methode van het gebruik van de straw is door het te verpulveren en er een thee van te maken. Hier kan je meer lezen daar over: Papaver (poppy) thee. Een andere methode is om er (een soort van) Laudanum van te maken, dit is een opium tinctuur. De meeste bekende method is die van Fogle, helaas is zijn originele post offline, maar op de volgende link is een kopie van zijn method (met zijn foto's, als ik het goed onthouden hebt). Fogle’s Guide To Making (a Sort Of) Laudanum, (A step by step pictorial)

Dit was voorheen mijn favoriete methode. het extract mengde ik met 1 deel DOM Benedictine en 1 deel Southern Comfort, en dat was een bijzonder smakelijk drankje, met een bittere nasmaak van opium. Ik noemde deze creatie Middle Eastern Comfort en ben zelfs zover gegaan om er een etiket voor te maken B):

2pyteh2.jpg  

Wat ik nu van plan ben is in principe hetzelfde is in de bovenstaande link, t/m stap 9. En met 95% ethanol ipv 80% en ik zal een beetje bicarbonaat of ammonia toevoegen. Dan als het sediment is gesettled en de alcohol is verdampt, hoop ik een product te krijgen dat vergelijkbaar is met (rookbare) opium. De gedroogde bollen kunnen ook gegeten worden, maar ken weinig mensen die dat weg kunnen krijgen. ;)

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#16 Keesoe

Keesoe

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 201 posts

Posted 29 July 2018 - 02:04 PM

Erg interessant! Wil ook wel eens hiermee experimenteren. Alleen kan ik je linkje niet vinden  ;)

"We are a way for the Cosmos to know itself"
-Carl Sagan

#17 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6,274 posts

Posted 29 July 2018 - 03:52 PM

Weet niet wat er mis was gegaan, maar de linkjes weer/ alsnog toegevoegd in mijn vorige post

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#18 Xplore

Xplore

Threshold Activity

• Members
  • Pip
  • 46 posts

Posted 04 August 2018 - 11:27 PM

Respect Phlogiston, niet alleen voor je volharding om steeds met nieuwe content dit forum in leven te houden, maar ook voor de oogst ;). Ik heb een paar dagen na mijn laatste post, vrij dicht in de omgeving een papaverveld gevonden van een paar hectare... My bad dus. Ze komen niet hoger dan mijn knie, maar toch, een enorm veld. Waarschijnlijk voor de maanzaadproductie, maar verder nooit iemand gezien (hehe) en niks over te vinden. Ik was al op zoek naar het Laudanum recept van Fogle, dus thnx.. Ik ben trouwens wel iemand die die gedroogde gemalen bollen weg kan krijgen, maar het is inderdaad wel even doorzetten (*ter info, ik ben op deze manier wel eens in een soort van ademhalingsdepressie (ik weet niet of dit de juiste Nederlandse term is) beland, dus wees alsjeblieft erg voorzichtig als je hiermee wil experimenteren) .

Ik ben van plan om dit jaar iets Laudanum-achtigs te maken, en om een simpele waterextractie te doen en die uit te dampen (in feite dus 'gekookte' opium, maar dan zonder het gedoe van kerven en schrapen en dat oplossen, maar gewoon de bollen koken, filteren en laten indampen. Ik kan me niet voorstellen dat het eindresultaat heeel veel meer vervuiling bevat).

#19 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6,274 posts

Posted 06 August 2018 - 12:07 PM

Als je het alleen het water indamp zit er nog heel veel (bitter smakende) troep bij je extract. Het is echt aan te raden om het minimaal in 40% ethanol oplossing op te lossen, dan raakt je heel veel van deze troep kwijt. (Zoals je kan zien in het sediment in een van Fogle's foto's)

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users