Jump to content

Photo

Welke paddestoelen zijn buiten te kweken?In ons klimaatje

• Please log in to reply
6 replies to this topic

#1 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6,314 posts

Posted 01 March 2018 - 09:11 PM

De vraag is heel simpel. Welke soorten psychoactieve paddestoelen zijn buiten te kweken, in het Nederlandse klimaat?

Psilocybe azurescens en Psilocybe cyanescens zijn de voor de hand liggende antwoorden.

Psilocybe semilanceata schijnt heel lastig te zijn om te kweken, ook al groet deze prima in ons klimaat.

ZIjn er nog andere varianten en/of soorten?

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#2 Xplore

Xplore

Threshold Activity

• Members
  • Pip
  • 52 posts

Posted 06 March 2018 - 10:01 AM

Volgens mij heb ik wel eens buitenkweken gezien van Psilocybe Serbica en Psilocybe Subaeruginosa in een klimaat vergelijkbaar met Nederland. P.Semilanceta is vooralsnog zo goed als onkweekbaar, omdat er symbiose nodig is met bepaalde grassoorten en het is nog nauwelijks gelukt om dat succesvol na te bootsen buiten de vrije natuur.

#3 Xplore

Xplore

Threshold Activity

• Members
  • Pip
  • 52 posts

Posted 06 March 2018 - 10:03 PM

En Psilocybe Bohemica schijnt ook te kunnen. Eigenlijk allemaal op houtsnippers. Ik denk dat Ps. Cyanescens het meest voor de hand ligt omdat deze hier ook van nature voorkomt (maar wel op de rode lijst staat, dus echt van harte is het niet). De projectjes om Azurescens in het wild te verspreiden zijn eigenlijk nooit echt geslaagd (azurescenssociety.wordpress.com). Serbica en Bohemica zijn in principe wel interessant omdat ze van nature in Europa voorkomen, maar het is niet voor niks dat ze hier niet inheems of gesettled zijn. Maar goed, het klimaat verandert dus wie weet.

#4 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6,314 posts

Posted 07 March 2018 - 06:25 AM

Die laatste twee soorten had ik nog nooit van gehoord. Thanks, ga daar over meer lezen, want die klinken heel interessant.

Met het TAS project heb ik ooit ook nog eens mee geholpen. Inderdaad heel jammer dat dat nooit van de grond is gekomen.

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#5 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9,399 posts

Posted 08 March 2018 - 08:16 AM

@ TAS: ik vermoed nog steeds dat dit beter was gelukt als de Ps. azurescens (kleine letter voor de soort-naam mensen!) beter gedijt in zanderige kust-grond, terwijl de Ps. cyanescens dan weer beter in het binnenland groeit.
Dit naar aanleiding van een tekst van Paul Stamets over Ps.a in kustgebieden en mijn eigen ervaring met Ps.c in het mid-oosten van het land.

Nu schijnt het dat Nederland beide gebieden in aanbod heeft:
BiEP-0mCcAArquF.png

#6 Xplore

Xplore

Threshold Activity

• Members
  • Pip
  • 52 posts

Posted 13 March 2018 - 10:16 PM

Dank u voor de correctie Dreamer. Interessant dat kaartje en de info. Heb je een idee of de P.serbica en P.bohemica een kans maken in onze hoek van het continent? Zou een TAS-like project met een andere soort meer kans van slagen hebben? Heeft iemand de laatste jaren eigenlijk nog gecheckt of TAS niet stiekum toch wat zoden aan de dijk heeft gezet? Ik merk dat de buitenkwekers de laatste jaren erg naar de P.cyanescens zijn overgestapt en hoor bijna nooit meer iets over P.azurescens

#7 Icelus

Icelus

of je ijs lust!

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1,009 posts

Posted 08 October 2018 - 11:21 AM

Zo'n 10 jaar geleden heb ik een paar spawn bags gekocht. Azurescens, cyanaescens, en subaeruginosa. Ik heb toen de instructies opgevolgd en het volgens mij met 10x zoveel houtsnippers (beuk) gemengd. Dat ging toen echter niet helemaal goed. Azurescens heeft het niet overleefd, maar cyanescens en subaeruginosa ben ik vanaf dat moment langzaam gaan vermeerderen, met steeds kleine handjes extra beukensnippers, in plaats van in 1x een hele lading.

Het mycelium van beide soorten was na een paar jaar flink genesteld, en ik heb beide soorten altijd in plantenbakken op mijn balkon laten staan. Nooit heel veel aandacht aangegeven, sommige periodes wat vaker water gegeven, maar tot zo'n drie jaar geleden nooit een paddenstoel gezien. Maar drie jaar geleden vond ik dus opeens wel een verdwaalde paddenstoel in de bak, wat een soort van hoop gaf. Ook sinds dat moment ben ik weinig aandacht blijven geven, en toen ik twee jaar geleden verhuisde naar een plek met tuin, heb ik ze achter mijn schuur gezet, op de aarde (maar nog steeds in de bak) en zonder direct zonlicht.

Ik keek er eigenlijk altijd minimaal naar om, maar had wel het idee om het een keer in de volle aarde te gaan stoppen. Gister kreeg ik opeens het gevoel om even achter de schuur in de bak te kijken, omdat ik dacht dat er wel eens paddenstoelen zouden kunnen staan. En ja hoor, tien jaar later, met veel geduld (en dus heel weinig aandacht), cyanescens in mijn tuin:

3799ac68182a3219844a309dcd98a2fa-full.jp

Edit: zal wel even apart topic aanmaken, want dit ging om welke soorten hier groeien, niet om een groeidagboek ;-)

The wisest mind has something yet to learn

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users