Jump to content

Photo

Drogen paddo'sHoe droog is "cracker dry"?

• Please log in to reply
13 replies to this topic

#1 Bal0n

Bal0n

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 255 posts

Posted 08 December 2017 - 11:00 AM

Na de eerste flush van m'n Cubensis ben ik gister aan het oogsten geweest en de boel gaan drogen. Omdat het weer vrij vochtig is, en ik een klein beetje met tijd gebrek zat, heb ik de geplukte paddenstoelen een uur of 4 op 50 ℃ in de oven gelegd. Oven is goed geventileerd overigens.

Nou begreep ik dat de paddenstoelen zo droog moeten worden dat ze breken bij het proberen te buigen ervan, wat op de shroomery als cracker dry wordt omschreven. Nou had ik het idee dat de paddenstoelen na 4 uur een beetje begonnen te verkleuren, iets donkerder, en daar begon ik me een beetje zorgen over te maken. Vervolgens heb ik ze met een zakje droge silica korrels in twee ziplock zakjes gedaan en weggelegd op een donkere, koele plek.

Op de shroomery vond ik mensen die hun paddenstoelen in minder tijd op die temperatuur drogen en ging er vanuit dat het wel goed moet zitten, maar het begint nu toch te knagen. In principe scheuren/breken de paddenstoelen als ik ze probeer te buigen, maar het zijn ook geen twijgjes die helemaal stijf zijn en geven ook een beetje mee voor ze scheuren/breken. 

Ben ik me onnodig druk aan het maken, of kan ik ze beter vandaag nog even verder drogen? 

#2 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6,274 posts

Posted 08 December 2017 - 12:49 PM

Ik zou me niet al te druk over maken.

Natuurlijk is des te droger, des te beter, maar zelfs als ze 'cracker dry' zijn, zijn ze als nog maar beperkt houdbaar. Ik droog meestal gewoon in een open laadje, met een zooi keukenpapier, dat ik met regelmaat vervang. Uiteindelijke stoeltjes waren meer 'rubber dry', maar kon ik prima een paar maanden bewaren. Paar keer ook computer ventilatortje in het laadje erbij gelegd, toen waren ze binnen paar uur wel echt goed droog.

Ik zie het drogen ook meer als een manier om rot tegen te gaan, zodat ze net wat langer houdbaar zijn, dan als een methode om de stieltjes voor zeer lange tijd te bewaren.

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#3 Bal0n

Bal0n

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 255 posts

Posted 08 December 2017 - 02:43 PM

Wat is beperkt, of is dat moeilijk te zeggen? :) Ik lees over van alles tussen de paar maanden en paar jaar. Zal ongetwijfeld aan van alles liggen ook.

#4 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9,392 posts

Posted 08 December 2017 - 02:51 PM

Houdbaarheid ligt voor een groot deel ook aan de paddenstoelen soort.

Ps. cubensis zit bijvoorbeeld relatief veel psilocine in welke oxideert en vergaat (waardoor je batch dus zwakker wordt), terwijl andere soorten, bijv Ps. azurescens vooral psilocybine bevatten en dus veel langer hun sterkte behouden.

#5 Bal0n

Bal0n

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 255 posts

Posted 09 December 2017 - 11:24 AM

Alrighty, dan laat ik ze met rust en neem wel een klein sample een week voor geplande trips om te kijken of ze tegen die tijd niet te veel zijn vergaan. 

#6 Bal0n

Bal0n

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 255 posts

Posted 09 December 2017 - 01:50 PM

Meh, ik zal ergens wel hebben zitten stuntelen. Wilde vandaag de paddenstoelen verdelen over een aantal kleinere batches, maar ze waren behoorlijk vochtig, roken als gistend fruit en allemaal blauw. Hopelijk is de volgende flush een aardige, kan ik het opnieuw proberen.. :(

#7 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6,274 posts

Posted 10 December 2017 - 03:40 PM

Wat is beperkt, of is dat moeilijk te zeggen? :) Ik lees over van alles tussen de paar maanden en paar jaar. Zal ongetwijfeld aan van alles liggen ook.

Lastig te zeggen. Het is afhankelijk van hoe ze gedroogd zijn en hoe ze daarna bewaard zijn. Maar voor cubensis bewaar ik ze meestal niet langer dan 4-6 maanden, wat overigens niet betekend dat ze dan niet meer actief zijn. Maar trip gelegenheden komen niet vaak meer voor, voor mij, dus wil dan liever zeker zitten met een verse batch :)

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#8 Thenanjossem

Thenanjossem

Threshold Activity

• Members
  • Pip
  • 44 posts

Posted 10 December 2017 - 04:13 PM

Ik droogde m'n paddestoelen op een stuk kippen gaas met een grote ventilator er op. Daarna door de koffie molen en dan als poeder in een grote tupperware bak met een zak vocht vreter erbij. Geloof me. Na 15 jaar in die bak, op 2 gram prima te pas.

#9 snaap

snaap

anchorman

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7,656 posts

Posted 12 December 2017 - 01:35 PM

Echt, thenanjossem? Ik heb een paar jaar geleden ook een hele batch cubensis zo droog mogelijk gemaakt (met vochtvreter, kippengaas en daarboven de paddestoelen). Zijn niet helemaal 'knakbaar' droog geworden (maar voor mijn gevoel verder wel zo droog als ze gingen worden). Tijdje geleden iets van 5 gram van genomen, ervan uitgaande dat ze wel minder sterk zouden zijn... denk dat ik 't effect voelde van zo'n anderhalf a twee gram ofzo. Danig in sterkte verminderd dus! Daarbij zij opgemerkt dat ik ze niet vacuum heb bewaard, maar in een plastic doos in een donkere kast.

Important notice: Due to the current financial crisis, we have decided to temporarily turn off the light at the end of the tunnel.

Thank you, the mdgt.

#10 Thenanjossem

Thenanjossem

Threshold Activity

• Members
  • Pip
  • 44 posts

Posted 12 December 2017 - 04:00 PM

Hoi Snaap, ik droog ze alleen met een ventilator. Dan zijn ze bijna knak droog. Dan malen en dan in een bak luchtdicht, vvochtvreter bedoel ik de grote voor een caravan...
Na een paar dagen gortdroog. Mn maat doet ze daarna in een vacuüm zak.

#11 Xplore

Xplore

Threshold Activity

• Members
  • Pip
  • 46 posts

Posted 13 December 2017 - 06:28 PM

Je zou ze best op een wat hogere temperatuur kunnen drogen. De werkzame stoffen zijn amper gevoelig voor hitte (als je onder de 200 graden blijft), en het is belangrijk dat ze idd snel goed droog zijn, oxidatie is de grootste vijand van potentie. Ik ken het 'cracker dry' niet echt, bij mij blijven ze altijd een beetje buigbaar. Zodra ze droog zijn gaan ze de vriezer in en verliezen ze in 2 jaar niet merkbaar aan potentie. Ik zou ze niet vooraf malen ivm het effect van zuurstof. Als je ze even goed droogt gaan ze echt lang mee, daar hoef je je geen zorgen over te maken.

#12 Bal0n

Bal0n

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 255 posts

Posted 13 December 2017 - 08:35 PM

De tweede flush lijkt niet heel veel onder te doen voor de eerste. Morgen of overmorgen eens een tweede poging wagen, bedankt voor de tips!

#13 Bal0n

Bal0n

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 255 posts

Posted 21 December 2017 - 11:53 AM

Ik heb de paddenstoelen nu een uur of 6 op 50 graden in de oven gehad, met een kleine kier. Door wat te hannesen met tape en houtjes, kon ik hem een stukje open houden zonder dat 'ie uitviel. Daarna in een luchtdicht bakje met silicakorrels onderin en een laag keukenpapier lijken de paddenstoelen nu wel zo droog als maar kan. Hoezé! :)

Ondertussen is de derde flush ingezet, dus de schade valt reuze mee.

#14 snaap

snaap

anchorman

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7,656 posts

Posted 21 December 2017 - 12:14 PM

Je zou ze best op een wat hogere temperatuur kunnen drogen. De werkzame stoffen zijn amper gevoelig voor hitte (als je onder de 200 graden blijft), en het is belangrijk dat ze idd snel goed droog zijn, oxidatie is de grootste vijand van potentie. Ik ken het 'cracker dry' niet echt, bij mij blijven ze altijd een beetje buigbaar. Zodra ze droog zijn gaan ze de vriezer in en verliezen ze in 2 jaar niet merkbaar aan potentie. Ik zou ze niet vooraf malen ivm het effect van zuurstof. Als je ze even goed droogt gaan ze echt lang mee, daar hoef je je geen zorgen over te maken.

Dat is goed om te weten. Ga ik volgende keer doen. Ik had afgelopen keer eigenlijk ook de intentie om ze in de vriezer te bewaren, maar met verhuizingen rond diezelfde periode is dat er toen bij ingeschoten en lagen ze alsnog in een tupperware-doos in een kast en zijn ze toch wel een stuk minder potent geworden... maar nuttige tips. Dank!

Important notice: Due to the current financial crisis, we have decided to temporarily turn off the light at the end of the tunnel.

Thank you, the mdgt.

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users