Jump to content

Photo

LSD Increases Primary Process Thinking Via Serotonin 2A Receptor ActivationFront. Pharmacol. - 27 Oct, 2017

• Please log in to reply
6 replies to this topic

#1 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6,154 posts

Posted 07 November 2017 - 12:48 PM

Bron: https://www.frontier....00814/abstract

(Full text zal binnenkort online staan)

LSD Increases Primary Process Thinking Via Serotonin 2A Receptor Activation

Abstract
Rationale: Stimulation of serotonin 2A (5-HT2A) receptors by lysergic acid diethylamide (LSD) and related compounds such as psilocybin has previously been shown to increase primary process thinking – an ontologically and evolutionary early, implicit, associative, and automatic mode of thinking which is typically occurring during altered states of consciousness such as dreaming. However, it is still largely unknown whether LSD induces primary process thinking under placebo-controlled, standardized experimental conditions and whether these effects are related to subjective experience and 5-HT2A receptor activation. Therefore, this study aimed to test the hypotheses that LSD increases primary process thinking and that primary process thinking depends on 5-HT2A receptor activation and is related to subjective drug effects.
Methods: Twenty-five healthy subjects performed an audio-recorded mental imagery task 7 h after drug administration during three drug conditions: placebo, LSD (100 mcg orally) and LSD together with the 5-HT2A receptor antagonist ketanserin (40 mg orally). The main outcome variable in this study was primary index (PI), a formal measure of primary process thinking in the imagery reports. State of consciousness was evaluated using the Altered State of Consciousness (5D-ASC) rating scale.
Results: LSD, compared with placebo, significantly increased primary index (p < 0.001, Bonferroni-corrected). The LSD-induced increase in primary index was positively correlated with LSD-induced disembodiment (p < 0.05, Bonferroni-corrected), and blissful state (p < 0.05, Bonferroni-corrected) on the 5D-ASC. Both LSD-induced increases in primary index and changes in state of consciousness were fully blocked by ketanserin.
Conclusion: LSD induces primary process thinking via activation of 5-HT2A receptors and in relation to disembodiment and blissful state. Primary process thinking appears to crucially organize inner experiences during both dreams and psychedelic states of consciousness.

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#2 Bal0n

Bal0n

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 244 posts

Posted 08 November 2017 - 07:07 AM

Interessant! Ik ben wel benieuwd naar de full-text en hoop dat ze daar wat genuanceerder zijn dan in hun abstract. Ja, de link tussen LSD, de 5-HT2a receptor en psychologische effecten lijkt aanwezig. Maar er kan tegelijkertijd nog zo veel meer gebeuren; hoe goed is ketanserin beschreven bijvoorbeeld?

#3 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6,154 posts

Posted 08 November 2017 - 09:17 AM

Het artikel staat nu volledig online. (Nog niet gelezen)

Maar Ketanserin is een van de meest onderzochte/gebruikte 5-HT2a antagonist (inverse agonist, eigenlijk). Met redelijke selectiviteit over de andere 5-HT receptor. Echter het heeft het ook een hoge affiniteit voor de histamine H1 receptor (sederend effect) en de vraag is in hoe verre dat deze bevindingen beïnvloed worden hierdoor. Een andere, en in mijn mening betere, keuze zou Volinanserin zijn geweest, want het heeft een grotere selectiviteit over de andere 5-HT receptoren dan Ketanserin heeft en zo ver ik weet, verwaarloosbare affiniteit voor andere receptoren (binnen de CNS).

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#4 snaap

snaap

anchorman

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7,632 posts

Posted 09 November 2017 - 04:18 PM

Voor zover ik weet wordt eigenlijk idd altijd ketanserin gebruikt. Interessant Phloggy - weet jij uit je hoofd of volinanserin ooit gebruik als 2a-antagonist in onderzoek naar serotonerge psychedelica?

Important notice: Due to the current financial crisis, we have decided to temporarily turn off the light at the end of the tunnel.

Thank you, the mdgt.

#5 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6,154 posts

Posted 10 November 2017 - 08:52 AM

Ik vermoed dat je onderzoek in mensen bedoeld? Daar kon ik geen voorbeelden van vinden, maar het is wel een veel gebruikt middel in dierproeven, om het effecten van serotonerge psychedelica (5HT2a agonisten) te blokkeren.

Wel meen ik te herinneren dat Volinanserin tot fase 3 is gekomen, maar is gestopt omdat het niet effectief genoeg was tegen schizofrenie. En dat de ontwikkeling dus niet gestopt was vanwege bijwerkingen. Mij lijkt er dus geen reden, behalve dan traditie, dat Ketanserin nog wordt gebruikt in mensen.

Mocht ik het verkeerd hebben, verbeter me alsjeblieft. :) Ben van dat laatste niet 100% zeker.

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#6 snaap

snaap

anchorman

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7,632 posts

Posted 10 November 2017 - 03:16 PM

Jep, bedoelde onderzoek in mensen idd. Bedoelde jij dat ketanserin een veelgebruikt middel is in dierproeven, of juist volinanserin?

Volgens wikipedia is volinanserin nooit op gemarketed omdat het niet door alle fases van klinisch onderzoek heen kwam, dus ik vermoed dat het wellicht niet gebruikt mag worden in mensen? Again, dit is zonder uitgebreid bron-onderzoek maar dat zou wel kunnen verklaren waarom het niet wordt gebruikt terwijl het wel een zeer selectieve 5ht2a-antagonist is. Kan het wel eens opgooien de volgende keer dat ik een psychedelic pharmacologist spreek.

Important notice: Due to the current financial crisis, we have decided to temporarily turn off the light at the end of the tunnel.

Thank you, the mdgt.

#7 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6,154 posts

Posted 11 November 2017 - 02:46 PM

Dat iets nooit op de markt is geweest maakt het niet gelijk onmogelijk om het te gebruiken in wetenschappelijk onderzoek. Kijk maar naar MDMA. En Volinanserin wordt wel degelijk is onderzoek (in mensen gebruikt). Wellicht dat het makkelijk is om toestemming te krijgen voor Ketanserin. Of omdat de resultaten dat vergelijkbaar zijn met eerder onderzoek. Of omdat Ketanserin wellicht simpel weg makkelijker te verkrijgen is.

Ben wel benieuwd wat een expert er over te zeggen heeft.

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users