Jump to content

Photo

1 juli '17 - Limieten voor drugsgebruik in het verkeerin Nederland

Speekseltest

• Please log in to reply
3 replies to this topic

#1 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6422 posts

Posted 01 July 2017 - 11:53 AM

Bron;
Rijksoverheid - https://www.rijksove...-in-het-verkeer

Limieten voor drugsgebruik in het verkeer
Vanaf 1 juli 2017 zijn er wettelijke limieten voor drugsgebruik in het verkeer.
Heeft u meer drugs gebruikt dan de limiet toestaat? Dan mag u niet rijden. Doet u dit wel, dan bent u strafbaar. De limieten gaan gelden voor

• amfetamineachtige stoffen;
  • methamfetamine;
  • cocaïne;
  • MDMA;
  • MDEA;
  • MDA;
  • cannabis;
  • heroïne;
  • morfine;
  • GHB;
  • gamma butyro-lacton;
  • 1,4-butaandiol.
Voor overige drugs blijft in het algemeen gelden dat u niet mag rijden als u onder invloed bent van drugs. Dat geldt ook voor het rijden onder invloed van geneesmiddelen die de rijvaardigheid beïnvloeden.

Nullimieten voor combinatie van drugs of drugs en alcohol
Het gebruik van een combinatie van drugs, of van drugs en alcohol, vergroot de kans op een verkeersongeval. Hiervoor gaan daarom nullimieten gelden. Dit betekent dat u niet mag rijden als u verschillende drugs of drugs en alcohol heeft gebruikt, ongeacht de gebruikte hoeveelheid. Doet u dit wel, dan bent u strafbaar.

Controle drugsgebruik
Er zijn bij het aanhouden van een bestuurder 2 manieren om te controleren op drugsgebruik: een speekseltest en/of een onderzoek van de psychomotorische functies en de oog- en spraakfuncties. Een speekseltest laat snel en eenvoudig zien of er drugs zijn gebruikt. Is die test positief, dan vraagt de politie de verdachte om bloed af te staan voor een drugstest. De politie laat uw bloed controleren door het Nederlands Forensisch Instituut (NFI). Na 2 weken volgt de uitslag van deze bloedtest. 
Bekend is dat drugs voor langere tijd in het lichaam aanwezig kunnen blijven na gebruik. Met het oog op de geldende nullimieten kan deelname aan het verkeer dan ook nog risicovol zijn als drugs enkele dagen eerder zijn gebruikt. 
De tijd dat drugs in het lichaam aantoonbaar blijven is afhankelijk van: 
  • om welke drug het gaat (sommige drugs verdwijnen snel uit het bloed, andere langzaam);
  • de kwaliteit en hoeveelheid van de drugs;
  • de frequentie van gebruik;
  • individuele kenmerken, zoals de stofwisseling en het gewicht van de persoon.
Het rijden onder invloed van geneesmiddelen blijft ongewijzigd strafbaar. Voor bepaalde geneesmiddelen gaan wel grenswaarden gelden. 
Bent u het niet eens met de uitslag van het onderzoek? Dan mag u een zogenaamd tegenonderzoek laten uitvoeren

Boete of straf voor rijden onder invloed van drugs
Het Openbaar Ministerie (OM) kan u een boete en/of gevangenisstraf geven als u rijdt onder invloed van drugs en/of medicijnen. Ook kan de rechter de rijbevoegdheid voor maximaal 5 jaar ontzeggen. Daarnaast kan de politie verdachten bij het CBR melden. Er kan dan onderzoek naar de afhankelijkheid van drugsgebruik worden gedaan. Tijdens dit onderzoek is het rijbewijs tijdelijk ongeldig. 
Het rijbewijs wordt van rechtswege ongeldig als bestuurders binnen 5 jaar 2 keer worden veroordeeld voor rijden onder invloed van drugs of drugs met alcohol. Zij moeten dan opnieuw rijexamen doen.

Onderzoek CBR
Daarnaast kan de politie bij een vermoeden van ongeschiktheid eenelding bij het CBR doen. Het CBR kan dan onderzoek doen naar de afhankelijkheid van drugs.

Bron;
Overheid.nl - https://zoek.officie...b-2016-529.html

De grenswaarden

Artikel 3     

• 1. De grenswaarden voor de in artikel 2 aangewezen stoffen zijn, indien zij enkelvoudig zijn gebruikt en gemeten in geval van:
    • a. amfetamine, methamfetamine, cocaïne, MDMA, MDEA en MDA: 50 microgram amfetamine, methamfetamine, cocaïne, MDMA, MDEA of MDA per liter bloed;
    • b. cannabis: 3,0 microgram tetrahydrocannabinol per liter bloed;
    • c. heroïne en morfine: 20 microgram morfine per liter bloed;
    • d. GHB, gamma butyrolacton of 1,4-butaandiol: 10 milligram GHB per liter bloed.
  • 2. Indien een van de in artikel 2 aangewezen stoffen is gebruikt en gemeten in combinatie met een of meer andere van deze stoffen, alcohol of met een andere stof als bedoeld in artikel 8, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994, is de grenswaarde voor iedere in het eerste lid genoemde stof en alcohol in geval van:
    • a. amfetamine, methamfetamine, MDMA, MDEA of MDA: 25 microgram amfetamine, methamfetamine, MDMA, MDEA of MDA per liter bloed of 50 microgram voor de som van deze amfetamine-achtige stoffen indien een van deze amfetamine-achtige stoffen met een of meer andere van deze amfetamine-achtige stoffen is gebruikt en gemeten;
    • b. cannabis: 1,0 microgram tetrahydrocannabinol per liter bloed;
    • c. cocaïne, heroïne en morfine: 10 microgram cocaïne of morfine per liter bloed;
    • d. GHB, gamma butyrolacton of 1,4-butaandiol: 5,0 milligram GHB per liter bloed;
    • e. alcohol: 0,2 milligram ethanol per milliliter bloed.

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#2 Keesoe

Keesoe

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 205 posts

Posted 02 July 2017 - 08:11 PM

• a. amfetamine, methamfetamine, cocaïne, MDMA, MDEA en MDA: 50 microgram amfetamine, methamfetamine, cocaïne, MDMA, MDEA of MDA per liter bloed;
  • b. cannabis: 3,0 microgram tetrahydrocannabinol per liter bloed;

Hoeveel moet ik nemen om op deze waardes te komen??

Het lijkt me toch sterk dat ik een boete kan krijgen omdat ik nu een stickie rook voor het slapen en ik morgen ochtend gepakt zou kunnen worden vanwege "drugs" in m'n bloed. <_< ?

"We are a way for the Cosmos to know itself"
-Carl Sagan

#3 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6422 posts

Posted 02 July 2017 - 09:45 PM

Voor de simulanten kan ik je geen indicatie geven. Maar deze worden allemaal vrij snel gemetaboliseerd en binnen 24 uur na gebruiken zou je weer zonder zorgen achter het sturen kunnen kruipen, lijkt me. Natuurlijk heeft iedereen een ander metabolisme, dus als je geen risico wilt nemen, zou ik langer wachten. Ook omdat minder dan 24 uur na gebruik van stimulanten vermoeidheid een reëel risico voor de verkeersveiligheid kan vormen en dus zou ik eerder willen afraden..

Voor THC heb ik ooit eens gelezen dat een gemiddelde joint ongeveer 100-150 microgram THC/ liter bloed zorgt (geen idee van de bron meer) en dat dit na ~12 uur gedaald is tot in de lage microgrammen range (omdat het grootste deel snel in je vetweefsel wordt opgenomen), IIRC.

Dus ook hier zou ik zeggen wacht tenminste 24 uur. Nu kan ik niet meer herinneren of dit in THC naïeve personen was getest (lijkt me wel). Dus als je een regelmatige blower bent zal het een stuk minder snel kunnen dalen, omdat je al een verhoogde concentratie THC in je vetweefsel hebt zitten.

Overigens kunnen ze met de speekseltest geen concentraties meten, enkel de aanwezigheid van een bepaalde stof. En dan met een vervolg bloedonderzoek wordt de exacte waarde vastgesteld. Nu ben ik dus benieuwd naar de detectielimiet van deze speekseltests, want als deze voor bijv. THC extreem laag is dan zal je voor lange tijd positief worden getest, omdat de THC langzaam weer vanuit je vetweefsel in je bloedbaan en dus ook in je speeksel terecht kan komen.

Blijkbaar is deze speekseltest vrij kostbaar en zal dus niet snel als routine middel worden ingezet, enkel bij zichtbare kenmerken van drugsgebruik zoals; vergrote pupillen, overmatig zweten, slechte coördinatie, verminderde concentratie etc.

Zorg in ieder geval dat ze geen alcohol of een combinatie van deze middelen kunnen aantreffen, want dan is in feite zero-tolerance!

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#4 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6422 posts

Posted 03 July 2017 - 10:13 AM

Dit komt van een website die speekseltesten verkoopt (dus ik ga er niet naar linken)

Op basis van internationaal literatuur onderzoek gelden de onderstaande tijden als het gaat om de maximale aantoonbaarheid van drugs in speeksel:

1. Cocaïne - aantoonbaarheid in speeksel tot 48 uur (afhankelijk van mate van gebruik en afhankelijk van gelijktijdig gebruik van bijvoorbeeld benzodiazepines)
  2. Opiaten (Morfine - Heroïne) - aantoonbaarheid in speeksel tot 48 uur (afhankelijk van mate van gebruik en of het morfine of heroïne betreft)
  3. Amfetamine - aantoonbaarheid in speeksel tot 50 uur (afhankelijk van mate van gebruik en type amfetamine (d-amfetamine of I-amfetamine)
  4. Metamfetamine - aantoonbaarheid in speeksel tot 76 uur (afhankelijk van mate van gebruik en type: amfetamine of metamfetamine (veel gebruikte werkzame stof in bijvoorbeeld XTC))
  5. Cannabis - aantoonbaarheid in speeksel tot 24 uur (sterk afhankelijk van mate van gebruik en of er getest wordt op daadwerkelijk THC of op THC COOH (metaboliet, zeer slecht aantoonbaar in speeksel))

Van een andere website;

Drugs soort

Aantoonbaarheid

Amfetamine - 10 minuten tot 3 dagen

Benzoylecgonine/cocaïne - 10 minuten tot 1 dag

THC / Cannabis - Maximaal 14 uur

Metamfetamine - 10 minuten tot 3 dagen

Morfine / Heroïne - 1 uur tot 3 dagen

Op diezelfde website worden de volgende detectielimieten opgegeven (kon niet achterhalen of ze een zelfde test als de politie verkopen en dus of deze waarden relevant zijn voor de methode die de politie gebruikt)

Amfetamine: 50 ng/ml
Benzodiazepines: 20 ng/ml
Cocaïne: 20 ng/ml
Opiaten: 40 ng/ml
THC: 12 ng/ml
METH/XTC: 50 ng / ml

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users