Jump to content


Photo

Verschillende overlijdens na gebruik van synthetische opioïden


  • Please log in to reply
4 replies to this topic

#1 safeNsound

safeNsound

    Threshold Activity

  • Members
  • Pip
  • 66 posts

Posted 02 June 2017 - 08:31 AM

Verschillende overlijdens na gebruik van synthetische opioïden (NPS) 

02/06/2017

Recent werden drie sterfgevallen veroorzaakt door synthetische opioïden. Deze werden op internet verkocht als nieuwe psychoactieve stoffen (NPS). De slachtoffers zijn allemaal mannen tussen de 20 en 30 jaar oud. Het eerste slachtoffer injecteerde een dodelijke dosis van de stof U-47700. Bij het tweede slachtoffer werden verschillende poeders gevonden. Vermoedelijk overleed deze gebruiker door het snuiven van een te hoge dosis acrylfentanyl. Het derde slachtoffer stierf na de injectie van een poeder bestaande uit ocfentanyl, cafeïne en paracetamol.
Gemeenschappelijkheden bij de slachtoffers.
Hoewel deze gevallen geen verband houden met elkaar, delen ze een aantal overeenkomsten: slachtoffers waren meestal niet gebruikelijk heroïne- / opioïdgebruikers, maar experimenteren eerder met nieuwe psychoactive stoffen die via internet werden aangekocht.
Een andere gemeenschappelijke factor die door de toxicologen wordt genoemd, is dat er een aantal mislabelde zakjes poeder werden gevonden. Het kan dus dat sommige gebruikers zich per ongeluk een overdosis hebben toegediend, omdat ze de niet wisten welke stof ze precies innamen, waardoor ze de dosis verkeerd hebben ingeschat.
Meer info en tips over NPS lees je op Drugs ABC - NPS.
Het gebruik van drugs is nooit zonder risico’s. Indien je geen risico’s wil lopen, gebruik dan geen drugs.

https://www.druglijn.be/nieuws/detail/verschillende-overlijdens-na-gebruik-van-synthetische-opioiden-nps- 

#2 Phlogiston

Phlogiston

    poelitie

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6342 posts

Posted 02 June 2017 - 10:47 AM

Als eerste bedankt voor het delen van deze informatie!!

 

Lijkt duidelijk dat hier twee hele wijzen lezen kunnen worden geleerd;

1) Laat altijd AL je middelen checken bij een test-service!

2) Label je eigen middelen op een dusdanig manier dat verwisseling NOOIT kan gebeuren!

 

Nu ben ik benieuwd waarom het bericht eindigt met: "Stuur deze info niet door naar de media!", maar je post het we op een publieke forum? Wat is overigens het nut van het niet aan de media te vertellen. Lijkt me juist cruciaal, vanuit ene harm reduction motief, dat zoveel mogelijk mensen te komen weten dat er mogelijk verkeerd gelabelde poeders rond gaan!!

 

Overigens, zijn deze opiaten aangetroffen in de slachtoffers naar toxicologisch onderzoek, of wordt er gewoon simpel weg vanuit gegaan dat het een OD moet zijn op deze middelen omdat het poeder in de nabijheid van de slachtoffers is gevonden. Hoe is overigens vastgesteld wat de route van administratie was? Injectie lijkt me nogal moeilijk aan te tonen, tevens als snuiven.

 

En was er spraken van poly-gebruik, (zou uit een toxicologisch onderzoek naar voren moeten komen) en in hoe verre is dat de oorzaak van de OD.


Drugs against War



... R.I.P. Toasted ...


#3 safeNsound

safeNsound

    Threshold Activity

  • Members
  • Pip
  • 66 posts

Posted 02 June 2017 - 12:19 PM

Hoi, dit bericht is letterlijk gekopieerd vanuit het BEWSD, het is dan ook hun keuze om hier nu nog niet naar de media te stappen.(dit bericht wordt enkel gedeeld in gesloten netwerk)
Wij, als harm reduction en peer support project, delen dit bericht op fora zoals deze, omdat hier toch een doelgroep zit die toch wat heeft aan deze informatie?
Maar wij beslissen niets over het beleid rond communicatie hieromtrent.

Er is ondertussen al een bericht verpreid, met minder details, door de Druglijn/VAD ( Vlaams expertisecentrum alcohol en andere drugs), en bovenstaande bericht wordt vervangen hierdoor.



#4 Phlogiston

Phlogiston

    poelitie

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6342 posts

Posted 02 June 2017 - 02:32 PM

De link in je aangepaste bericht werkt niet meer.

Je zegt dat het een kopie vanuit het BEWSD is. Heb je toevallig de link naar het originele bericht?

 

Het wordt zeker gewaardeerd dat dit soort informatie wordt gedeeld, hopelijk kan dit toekomstige ongelukken voorkomen. Dus alle informatie die beschikbaar is is behulpzaam.


Drugs against War



... R.I.P. Toasted ...


#5 safeNsound

safeNsound

    Threshold Activity

  • Members
  • Pip
  • 66 posts

Posted 06 June 2017 - 01:20 PM

De link in je aangepaste bericht werkt niet meer.

Je zegt dat het een kopie vanuit het BEWSD is. Heb je toevallig de link naar het originele bericht?

 

Het wordt zeker gewaardeerd dat dit soort informatie wordt gedeeld, hopelijk kan dit toekomstige ongelukken voorkomen. Dus alle informatie die beschikbaar is is behulpzaam.

 

Dit is de juiste link: https://www.druglijn...e-opioiden-nps-

 

Eurotox te Brussel heeft een iets meer uitgebreide franstalige versie gepubliceerd: die vind je hier: https://eurotox.org/2017/06/01/31052017-trois-deces-suite-la-consommation-dopioides-de-synthese/ 

 

Ter info: er wordt nooit een EWS uitgestuurd in dergelijke situatie zonder bevestiging van toxicologisch onderzoek.






0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users