Ik zal vast niet de enigste zijn voor wie er een merkbaar verschil in effect is voor het roken van een goede joint en een lekkere stukje spacecake. Het verschil lijkt voor de een groter dan voor een ander. Altijd heb ik een extreem groot verschil gemerkt en het beschouwd als zijnde twee verschillende middelen. Samen met dit feit en de extreem langzame come-up voor orale wiet/hash (~2-3 uur), heb ik altijd vermoed dat THC (en/of andere cannabinoïden) gemetaboliseerd worden naar andere actieve stoffen. En het dan dus ook effectief twee verschillende middelen te maken! Voor mij is orale wiet/hash ook stukken meer potent, heb grofweg een achtste nodig van dezelfde batch. Daarbij is het effect ook anders, meer loom en meer dromerig.
Nooit echt de moeite genomen om precies uit te vogelen wat er nu exact gebeurd. Mijn hoofdzakelijk theorie was dat de CBD in de wiet/hash door maagzuur wordt omgezet naar THC en dat dit het verschil in potentie zou verklaren. Dit verklaarde echter niet waarom het effect ook anders aanvoelde (behalve dat je nu de CBD uit de vergelijking heb gehaald). Van CBD is bekend dat het met zuur kan worden omgezet naar THC, echter heb je een sterker zuur nodig en de reactie is dan als nog relatief langzaam, dus wellicht dat dit voor een extreem klein percentage waar is, echter het verklaard niet het extreme verschil in effect.
Na wat rond gelezen te hebben blijkt echter dat het daadwerkelijk om een ander metaboliet van THC gaat, 11-OH-THC. Welke in significante hoeveelheden wordt geproduceerd in de lever na orale consumptie, maar in minuscule hoeveelheden na gerookte inname. 11-OH-THC is een iets meer potente analoog van THC, maar nog belangrijker, het wordt ook beter opgenomen in de hersenen. Dit verklaard nu wel waarom orale wiet/hash meer potent is EN een ander effect geeft. Het metaboliet van 11-OH-THC is 11-COOH-THC en is niet psychoactief.
Kon het niet laten om er ook visuele begeleiding bij te maken:
Ben benieuwd hoe jullie het verschil ervaren en hopelijk nog aanvulling hebt op deze verklaring!!