Jump to content

Photo

Kabinet verbiedt drug 4-FA

• Please log in to reply
14 replies to this topic

#1 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9416 posts

Posted 07 December 2016 - 03:33 PM

Gepubliceerd: 07 december 2016 14:04

De drug 4-FA wordt verboden.

Dat schrijven staatssecretaris Martin van Rijn (VWS) en minister Ard van der Steur (VenJ) woensdag aan de Tweede Kamer.

Het verbod zal vanaf 1 april 2017 in werking treden.

De drug die in de vorm van een pil, capsule of poeder te verkrijgen is, kan leiden tot ernstige hoofdpijnen en schade aan de hart- en bloedvaten.

Gebruik leidt in sommige gevallen zelfs tot een hersenbloeding.

Het middel werd volgens het Trimbos Instituut zeker twee mensen fataal.

Het volgt op een advies van de Coördinatiecommissie Assessment en Monitoring nieuwe drugs (CAM).

De drug valt nu onder de opiumwet en daarmee wordt de productie, handel en verkoop van het middel verboden.

De commissie constateert dat het gebruik van de drug vooral in het uitgaansleven aan populariteit wint en makkelijk te verkrijgen is.

"Een zorgelijk signaal", aldus staatssecretaris Van Rijn.

"Ik maak me grote zorgen over het drugsgebruik onder jongeren en jongvolwassenen die vaak uitgaan.

Een 'pilletje' nemen op een festival of feest is nooit normaal. Veilig drugsgebruik is een mythe."

4-FA is op dit moment legaal, omdat het een zogenaamde 'nieuwe psychoactieve stof' (NPS) is.

De drug is niet verboden volgens de Opiumwet.

Populariteit
4-FA, dat ook wel 4-FMP wordt genoemd, geeft gebruikers een euforisch gevoel.

Mensen die de drug gebruiken zeggen beter controle over zichzelf te hebben dan na het innemen van XTC.

Dat is waarschijnlijk een van de redenen voor de toegenomen populariteit van de drug.

Door: NU.nl

#2 Bal0n

Bal0n

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 256 posts

Posted 07 December 2016 - 05:17 PM

Zucht .. 

#3 Immad

Immad

VVD'er

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2422 posts

Posted 07 December 2016 - 11:55 PM

Zucht .. 

^Dit...

#4 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6371 posts

Posted 08 December 2016 - 09:06 AM

Het was hier natuurlijk op wachten. Ben verbaast dat het nog zo lang geduurd heeft.

En nu de verplichte rand. Belachelijk dat ze iets verbieden waar nauwelijks informatie over is. Vooral omdat sommige gebruikers aangeven dat ze dit prefereren over MDMA, omdat dit milder is...
En die twee sterfgevallen, is het bekend of het alleen 4-fmp was of een combinatie? En als het alleen 4-fmp was, was het door een verontreiniging? Hoogstwaarschijnlijk krijgen we hier geen antwoord op, of zelfs niet eens bekend, dus allemaal beetje overhaast ongeïnformeerde besluiten maken.

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#5 Bal0n

Bal0n

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 256 posts

Posted 08 December 2016 - 11:36 AM

Ja, het is geen nieuwe boodschap onder de weldenkende drugsgebruiker en/of beleidsmaker, maar wat mij mateloos frustreert is hoe men blijft struisvogelen in dit gebied. Met welk doel trekken ze een verbod op? Als het de autoriteiten om harm reduction of het verminderen van overlast/druk op de zorg gaat, dan is er toch wel iemand daar die zich hardop afvraagt in hoeverre dat ook daadwerkelijk bewerkstelligd wordt met dergelijk beleid?

EDIT De war on drugs lijkt een opzichzelfstaand doel te zijn voor het CAM, gezien de weinig objectieve berichtgeving en advisering naar de staatssecretaris. 

#6 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9416 posts

Posted 08 December 2016 - 02:35 PM

^ dat laatste statement snap ik niet. Het CAM opereerd juist altijd als zeer onafhankelijk waarvan het advies veelvuldig wordt genegeerd door de overheid.

Het lijkt er op dat het advies vooral voort komt uit dit stuk in het rapport:

3) De grootte van het risico van acute toxiciteit
Het risico op acute toxiciteit lijkt aanzienlijk te zijn.
Dit komt vooral naar voren door de relatief lage gebruiksfrequentie maar de -in korte tijd- hoge incidentie van (ernstige) gezondheidsincidenten.
Acute toxische effecten omvatten hoofdpijn, stoornissen aan hart en bloedvaten en hersenbloedingen, zoals beschreven in casuïstiek.

Ernstige casussen met een hersenbloeding lijken relatief vaak voor te komen na het gebruik van 4-FA.
Deze gevolgen zijn mogelijk afhankelijk van de ingenomen dosis, maar blijken in een enkel geval ook na relatief lage dosering (het gebruik van een enkele tablet of capsule) op te treden.
Zo is er in 3 van de 4 geanalyseerde ernstige gevallen slechts 1 capsule geslikt en vond er geen combinatie gebruik met andere middelen plaats.

Het is lastig voor EHBO-behandelaars om in te schatten hoe ernstig de klachten zijn en of een gebruiker doorgestuurd moet worden naar de SEH van het ziekenhuis.
Zo is het volgens de medische experts regelmatig gebeurd dat een “gewone” hoofdpijn ontaarde in een hersenbloeding.
De ernst van de acute toxiciteit en de onverwachtheid van sommige ernstige lichamelijke aandoeningen maken dat dit risico als groot wordt ingeschat.
Het aantal bekende gevallen is echter nog gering en betrouwbare gegevens over de prevalentie van gezondheidsschade ontbreken.

Het blijft daarom lastig om de acute toxiciteit goed in het perspectief van de prevalentie van het gebruik te plaatsen.
Aangezien het gebruik op populatieniveau relatief laag lijkt te zijn en een relatief kleine groep mensen verantwoordelijk is voor het gebruik, lijkt de toxiciteit groter dan eerder gedacht werd.

Nu herken ik dit echt totaal niet in de ervaring van gebruikers in mijn omgeving. Hoe zeker is men dat hier uberhaupt 4fa in het spel is?
Het lijkt mij nog vrij plausibel dat dealers -vanwege de stijgende populariteit- andere middelen zijn gaan verkopen als 4fa en er hierdoor andere bij-effecten zichtbaar worden.

In combinatie met alcohol geeft 4fa me trouwens wel consequent koppijn. Dit doe ik daarom ook echt nooit (na 2-3 met een paar drankjes op deze fout te hebben gemaakt).

#7 Bal0n

Bal0n

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 256 posts

Posted 08 December 2016 - 09:35 PM

Ik ben verder niet echt bekend met het CAM, alleen hier viel het me op dat de berichtgeving behoorlijk gekleurd lijkt.

#8 Dr. Paddo!

Dr. Paddo!

Certainly Active

• Members
  • PipPip
  • 127 posts

Posted 09 December 2016 - 12:19 PM

Veilig drugsgebruik is geen mythe. Het kan wel. 

#9 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6371 posts

Posted 09 December 2016 - 12:26 PM

''Veilig drugs gebruik bestaat niet''. Daar ben ik het mee eens.

Maar verantwoord drugsgebruik, DAT bestaat wel!!

Net als veilig autorijden niet bestaat, maar verantwoord rijden wel..

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#10 Dr. Paddo!

Dr. Paddo!

Certainly Active

• Members
  • PipPip
  • 127 posts

Posted 10 December 2016 - 01:18 PM

Idd, dat bedoelde ik in principe ook.

#11 2_muffins

2_muffins

dos muffinos

• Donateurs '18
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2057 posts

Posted 31 December 2016 - 01:42 PM

Heb echt nog nooit last gehad van hoofdpijn bij 4fa icm alcohol en dat is eigenlijk de enige manier waarop ik 4fa gebruik... 

maar goed, terug naar de berichtgeving... zeer jammer, maar hing idd al een tijdje in de lucht. het heeft lang geduurd voordat het verbod er uiteindelijk doorheen is gekomen als je het mij vraagt... tijd om te gaan hamsteren dus... :)

A mind that is stretched by a new experience can never go back to its old dimensions. - Oliver Wendell Holmes

#12 Bal0n

Bal0n

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 256 posts

Posted 31 March 2017 - 04:18 PM

nlehow.jpg

Laatste Nieuws! Verbod op 4FA wordt uitgesteld

Gezien dat de Nederlandse regering het verbod op 4FA te laat had aangemeld bij de Europeese Commissie gaat het verbod op 4FA NIET IN PER 1 april. Zie hier de officiële reactie van de voorlichter van het Ministerie van VWS, de heer Willy Storm.

In hoeverre dit betrouwbaar is, weet ik niet.

#13 Dendroaspis

Dendroaspis

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 208 posts

Posted 31 March 2017 - 06:30 PM

Ik heb het gisteren ook gehoord via iemand van unity..

Seek happiness~Have respect~Live art~Take challenges~Forge knowledge

#14 XtodaC

XtodaC

Totally Engaged

• Members
  • PipPipPipPip
  • 558 posts

Posted 28 April 2017 - 09:37 AM

Een ban was onvermijdelijk. Gelukkig was er nog een goeie tijd om te hamsteren idd ;)

#15 hN3

hN3

Certainly Active

• Admin
  • PipPip
  • 184 posts

Posted 01 July 2017 - 10:42 AM

Damn, wat heb ik dit middel misbruikt!

Ik was er ook echt verslaafd aan. Telkens bommetjes bijpakken etc. Ik bestelde ook altijd grote hoeveelheden, telkens 10 gram in 1 keer. :$

Inmiddels 20 maanden geleden dat ik voor het laatst op heb, heb nog wel liggen, je weet nooit :)

Je kan het ook nog krijgen bij mijn RC-vendor, maar ik hoef niet te hamsteren iig .

Ronald Reagan
"I now have absolute proof that smoking even one marijuana cigarette is equal in brain damage to being on Bikini Island during an H-bomb blast."

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users