Jump to content

Photo

Risico's drug 4-FA groter dan tot nu toe bekendnu.nl - 01 september 2016

• Please log in to reply
9 replies to this topic

#1 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9,401 posts

Posted 01 September 2016 - 03:07 PM

Risico's drug 4-FA groter dan tot nu toe bekend

De risico's van de drug 4-FA zijn groter dan tot nu toe werd aangenomen.
Gebruik van de drug kan leiden tot hartproblemen en hersenbloedingen.

Daarvoor waarschuwen het Trimbos-instituut en Jellinek donderdag na gezamenlijk onderzoek.

EHBO-organisaties op grootschalige evenementen en andere medische diensten die zijn aangesloten bij de
Monitor Drugsincidenten hebben in korte tijd een flinke toename van het aantal
gezondheidsincidenten na gebruik van 4-FA gemeld.

De klachten die optreden variëren van lichte en ernstige hoofdpijn tot hersenbloedingen en hartproblemen.
Uit onderzoek is gebleken dat in korte tijd meerdere patiënten zijn opgenomen in het ziekenhuis na innname van 4-FA.

Trimbos en Jellinek zeggen dat er vermoedelijk ook mensen zijn overleden na het gebruik van 4-FA.
Ze baseren dit op informatie van EHBO-posten.
Hier wordt nader onderzoek naar gedaan onder andere met hulp van het Nederlands Forensisch Instituut (NFI).

Een woordvoerder van Trimbos zegt dat er bij dit onderzoek rekening wordt gehouden met "persoon, middel en omstandigheden.
Heeft iemand naast 4-FA bijvoorbeeld ook andere drugs of alcohol gebruikt? Hoe was zijn fysieke toestand?
Daar moet allemaal nader onderzoek naar worden gedaan."

Legaal
4-FA is op dit moment legaal, omdat het een zogenaamde 'nieuwe psychoactieve stof' (NPS) is.
De drug is niet verboden volgens de Opiumwet.

Het Trimbos zegt dat het Coördinatiepunt Assessment en Monitoring nieuwe drugs (CAM) al langere tijd bezig is met
een risicoanalyse van 4-FA. Het CAM adviseert de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over het nemen van maatregelen.

De resultaten van het onderzoek worden in oktober verwacht. Trimbos zegt het risico van de drug nu al zo groot te vinden dat
de onderzoeksresultaten niet afgewacht moeten worden. Daarom komt het instituut nu al met een waarschuwing.

Populariteit
4-FA, dat ook wel 4-FMP wordt genoemd, geeft gebruikers een euforisch gevoel. Mensen die de drug gebruiken zeggen
beter controle over zichzelf te hebben dan na het innemen van XTC.
Dat is waarschijnlijk een van de redenen voor de toegenomen populariteit van de drug. De drug komt zowel in pil als in poedervorm voor.

Door: NU.nl

bron

#2 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9,401 posts

Posted 01 September 2016 - 03:13 PM

Als ik hoor wat voor doseringen een hoop van die kiddos nemen verbaasd het me niks dat dit soort berichten naar buiten komen.
Schijnbaar is het 'normaal' om op een avond 200-300-400mg te nemen. Vaak nog met een pilletje er achter aan.

Zelf neem ik meestal niet meer dan 2-3 40mg doseringen verspreid op een avond.
Alcohol gebruik ik dan ook nooit, omdat dit meestal resulteert in hoofdpijn en een vervelende kater (waar die met alleen 4FA weg blijft).
Avondje draaien op fris/water en paar joinjes gaat altijd prima.

Dom drugs-gebruik dat tot dit soort situaties leidt dus.

#3 Dendroaspis

Dendroaspis

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 208 posts

Posted 02 September 2016 - 10:28 AM

Daarom is het denk ik wel een goed signaal wat trimbos afgeeft.
Al die kids die inderdaad makkelijk 300+ pakken op een avond en er flink bij zuipen..
Ben wel zeer geinteresseerd in de statistieken.
Hoevaak ging het om zuivere 4-FA, dosis, combi met drank, combi met andere drugs.
Seek happiness~Have respect~Live art~Take challenges~Forge knowledge

#4 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6,340 posts

Posted 02 September 2016 - 10:53 AM

Uit onderzoek is gebleken dat in korte tijd meerdere patiënten zijn opgenomen in het ziekenhuis na innname van 4-FA.

Betekend dat niet gewoon dat er een foute batch rond gaat, met iets dat wellicht geen 4-FA is. Aangezien 4-FA al een flinke tijd op de markt is...

Originele berichtgeving van Trimbos: https://www.trimbos....t/?bericht=2107

Risico’s gebruik 4-FA groter dan tot nu toe bekend

Steeds meer jongvolwassenen weten de nieuwe psychoactieve stof 4-fluoramfetamine (4-FA, 4-FMP) te vinden. Recent onderzoek van het Trimbos-instituut en Jellinek laat zien dat het gebruik ervan de afgelopen jaren flink is toegenomen. De effecten van 4-FA zitten tussen die van ecstasy en amfetamine in en gebruikers omschrijven het ook wel als ecstasy-light. Recente incidenten wijzen erop dat er grote gezondheidsrisico’s zitten aan het gebruik ervan, waaronder hartproblemen en hersenbloedingen.

4-FA is een voorbeeld van een nieuwe psychoactieve stof die qua chemische structuur erg lijkt op de stoffen amfetamine en MDMA (ecstasy). De gebruikers van 4-FA ervaren de effecten als relatief mild. Ze hebben het gevoel beter controle over zichzelf te hebben dan bijvoorbeeld bij het gebruik van MDMA of amfetamine. Dit zou de recente populariteit van het middel mede kunnen verklaren. Het gegeven dat 4-FA niet onder de Opiumwet valt draagt daarnaast mogelijk bij aan het idee dat er geen gevaren zitten aan het gebruik ervan. Nieuwe informatie laat zien dat dit onjuist is.

Groei gezondheidsincidenten na gebruik 4-FA
Naast het gebruik en de samenstelling van drugs monitort het Trimbos-instituut ook ontwikkelingen in acute gezondheidsincidenten die samenhangen met het gebruik van drugs. EHBO-organisaties op grootschalige evenementen en andere medische diensten die zijn aangesloten bij de Monitor Drugsincidenten, hebben binnen korte tijd een flinke groei gemeld in het aantal gezondheidsincidenten na gebruik van 4-FA.

De klachten en problemen variëren van lichte tot ernstige hoofdpijn tot aan hersenbloedingen en hartproblemen. Het is zorgwekkend dat in korte tijd meerdere patiënten zijn opgenomen in het ziekenhuis na 4-FA gebruik. Vermoedelijk zijn er recent ook mensen overleden na het gebruik van 4-FA, maar nader onderzoek loopt nog om hier uitsluitsel over te geven.

Levensbedreigende situaties
Een groot risico aan het gebruik van 4-FA is dat de klachten die gebruikers ervaren in het begin vrij mild van aard zijn, in het bijzonder (lichte) hoofdpijn en een (lichte) verhoging van de bloeddruk, maar onverwacht snel kunnen omslaan in levensbedreigende situaties.

Het Trimbos-instituut raadt het gebruik van iedere drug af, dus ook van 4-FA. Het gebruik van drugs is immers nooit zonder risico’s. Wie na gebruik van 4-FA (stevige) hoofdpijnklachten ervaart, wordt geadviseerd zich direct tot de EHBO van een evenement of de huisarts te wenden.

Fact sheet: https://assets.trimb...7d0f34adf37.pdf

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#5 Bal0n

Bal0n

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 256 posts

Posted 02 September 2016 - 03:21 PM

Al gaat er ongetwijfeld een kern van waarheid schuil in dit bericht, het heeft natuurlijk alles te maken met dosis, frequentie en zuiverheid. De problemen die worden geschetst zijn volgens mij inherent aan onverantwoordelijk gebruik van welke amphetamine dan ook.

...

Zelf neem ik meestal niet meer dan 2-3 40mg doseringen verspreid op een avond.
Alcohol gebruik ik dan ook nooit, omdat dit meestal resulteert in hoofdpijn en een vervelende kater (waar die met alleen 4FA weg blijft).
Avondje draaien op fris/water en paar joinjes gaat altijd prima.

...

En hoe vaak doe je dat? Merk je tolerantie?

#6 BrOuWeR

BrOuWeR

Silent one

• Members
  • 15 posts

Posted 02 September 2016 - 05:21 PM

Een vriendin van me heeft Tinnitus gekregen na het doen van deze drug, ik heb dat zelf al, weet alleen de oorzaak niet, iig geen 4-FA want nog nooit gedaan.

#7 brokkie

brokkie

Certainly Active

• Members
  • PipPip
  • 183 posts

Posted 04 September 2016 - 09:31 PM

Ben blij dat ik gestopt ben met deze rommel!

Ik merkte wel dat het toch wel vrij toxisch was. Maar ik gebruikte het dan ook echt veel te frequent.

Ronald Reagan
"I now have absolute proof that smoking even one marijuana cigarette is equal in brain damage to being on Bikini Island during an H-bomb blast."

#8 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9,401 posts

Posted 04 September 2016 - 11:10 PM

En hoe vaak doe je dat? Merk je tolerantie?

Misschien maximaal 1x per maand. Zeg om de 6-8 weken een keertje.

0 tolerantie in ieder geval.

#9 francois

francois

franswa

• Donateurs '18
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1,065 posts

Posted 09 September 2016 - 12:55 PM

Tolerantie lijkt met 4-fa best wel een ding hoor... Of in ieder geval kruistolerantie. Ik neem zelf dagelijks plm. 20mg dexamf. Doe gemiddeld misschien tweemaal in het jaar 4-afa maar als ik het doe dan is een dosis zoals dreamer die beschrijft bij mij randje threshold. Het gaat op een avondje dan in stappen al vrij snel naar de 300-400mg. En het is dan niet eens dat ik superkoekiewaus ga, au contraire! Deze flinke kruistolerantie heb ik ondekt nu de laatste 2 jaar, ongeveer de periode dat ik dus dagelijks die dexamf neem.

En ja: Letwel: Wat ik hier type is meer ter informering en niet een richtlijn voor anderen om maar loco te gaan met doseren :)  :roxx0r:  :rolleyes:  :bounce:

Hoe is het!
Helemaal waus van de saus!

#10 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9,401 posts

Posted 10 September 2016 - 01:02 AM

Eh, ja verder gebruik ik totaal geen amphetamine.

Kruistolerantie met dex zou me niks verbazen.

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users