Jump to content

Photo

ICPR 20163-5 June 2016

• Please log in to reply
55 replies to this topic

#21 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6371 posts

Posted 07 April 2016 - 06:13 PM

Wat heeft dit met ICPR 2016 te maken?

Graag wat toelichting, anders is een dergelijke post nutteloos.

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#22 continuum

continuum

vergelijkt continue

• Members
  • PipPipPip
  • 410 posts

Posted 07 April 2016 - 06:37 PM

dit is een response op dreamer en immad. Het is niet leuk om kritiek te hebben op de line-up van ICPR, omdat ik denk dat het een goed initiatief is, maar het mag wel gezegd worden. Ik vind het belangrijk dat we open kunnen praten over kwaliteit. Als we dat niet doen dan houden we onszelf voor de gek. Mijn doel is om mensen aan het denken te zetten dat kwaliteit niet vanzelfsprekend is. Voor diegenen die de besproken artikelen willen lezen (en mijn uitspraken willen beoordelen) heb ik fulltext pdf-links toegevoegd.

ps. op sommige punten ben ik hard in mijn oordelen. Ik probeer op een serieuze manier om te gaan met onderzoek, daar heeft dat mee te maken. Reacties of vragen zijn altijd welkom.. in response ben ik niet hard en zelfs de domste vragen zijn goede vragen...

Heb ik het zo helder geformuleerd?

#23 Fool

Fool

Certainly Active

• Members
  • PipPip
  • 133 posts

Posted 10 April 2016 - 03:35 PM

dit is een response op dreamer en immad. Het is niet leuk om kritiek te hebben op de line-up van ICPR, omdat ik denk dat het een goed initiatief is, maar het mag wel gezegd worden. Ik vind het belangrijk dat we open kunnen praten over kwaliteit. Als we dat niet doen dan houden we onszelf voor de gek. Mijn doel is om mensen aan het denken te zetten dat kwaliteit niet vanzelfsprekend is. Voor diegenen die de besproken artikelen willen lezen (en mijn uitspraken willen beoordelen) heb ik fulltext pdf-links toegevoegd.

ps. op sommige punten ben ik hard in mijn oordelen. Ik probeer op een serieuze manier om te gaan met onderzoek, daar heeft dat mee te maken. Reacties of vragen zijn altijd welkom.. in response ben ik niet hard en zelfs de domste vragen zijn goede vragen...

Heb ik het zo helder geformuleerd?

Ik denk dat Poelster graag wou horen dat deze onderzoekers sprekers zijn op ICPR. :P

* Nutt excluded.

#24 continuum

continuum

vergelijkt continue

• Members
  • PipPipPip
  • 410 posts

Posted 21 April 2016 - 06:53 AM

Recent en gerelateerd uit de NRC over de crisis in psychologie. Het is helemaal in lijn met mijn commentaar over de bovenstaande artikelen van Imperial. Conclusies van die artikelen worden naar de hypothesen geschreven ipv hypothesen herzien en opnieuw onderzoek doen. Dit stuk geeft wellicht meer duidelijkheid.

Ons zicht op de werkelijkheid wordt verstoord (NRC 9 april 2016, Marcel aan de Brugh) 

De psychologie en de geneeskunde moeten afscheid nemen van de klassieke statistiek. Die staat de objectiviteit in de weg, zegt wiskundige en filosoof Jan Sprenger. 

http://www.pdf-archi...de-psychologie/

(na openen links onder staat pdf bestand)

Voor mooi neurobiologisch, maar slecht psychologisch onderzoek (uit dezelfde serie) naar default-mode netwerk gedreven ego-dissolution zie: 

https://www.dhpforum...l-neuroimaging/

https://www.dhpforum...go-dissolution/

#25 Immad

Immad

VVD'er

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2422 posts

Posted 23 April 2016 - 03:49 AM

Waar staat in het NRC artikel wat je linkt dat de klassieke statistiek de objectiviteit in de weg staat?

#26 continuum

continuum

vergelijkt continue

• Members
  • PipPipPip
  • 410 posts

Posted 23 April 2016 - 08:36 AM

Samenvatting NRC artikel

Het stuk gaat over het feit dat negatieve onderzoeksresultaten nog te weinig plaats hebben in het huidige onderzoeksysteem. Vooral positieve onderzoeksresultaten en nieuwe onderzoeksonderwerpen worden accepteert voor publicatie, negatieve resultaten en replicatie 'verkoopt' niet. In o.a. psychologie en medische wetenschappen zie je dat die cultuur doorgeslagen is. Er is een cultuur ontstaan waarbij negatieve onderzoeksresultaten en replicatieonderzoek door onderzoekers vermeden worden.

Omdat je als onderzoeker alleen meetelt als je publiceert is reframing van onderzoeksresultaten belangrijk geworden. Toepassing van statistiek heeft een grote plaats als reframing-instrument om onderzoeksresultaten te beïnvloeden. Zo is er een 'wildgroei van hypotheses' ontstaan in de genoemde vakgebieden. De onderzoeksvelden worden vervuild met niet repliceerbare- en onzinhypotheses. Hoe gaan verschillende onderzoeksvelden om met hun informatie? Wat voor het ene veld opgaat geldt niet voor het andere veld. In psychologie is repliceerbaarheid een probleem. Volgens de geinterviewde, Jan Sprenger, is een vd manieren om repliceerbaarheid te verhogen de overstap van klassieke statistiek naar de meer voorspelkrachtige Bayesiaanse statistiek. 

Het repliceerbaarheidsprobleem is in essentie een sociaal probleem, omdat wetenschap een sociale activiteit is. Het sociale probleem staat de objectiviteit in de weg, als je het zo wilt noemen.

Hoe lees jij het? 

Die eerder behandelde artikelen Paradoxical effects... en Decreased time travel... illustreren die 'wildgroei van hypotheses', omdat ze contact verloren hebben met realiteit, met meetbaarheid. Ook de laatst genoemde artikelen (Neural correlates...) zijn illustratief, want omwille van publicatie wordt weinig aandacht geschonken aan de kwaliteit van informatie die de artikelen uitdraagt. In ieder geval, dat vind ik. Wat opvalt: ook kwaliteit is een sociaal probleem. Mijn standaard van kwaliteit verschilt van wat je gewend bent.

#27 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6371 posts

Posted 25 April 2016 - 09:00 PM

Kunnen we het nu weer over ICPR 2016 hebben. Als je behoefte hebt om over een ander onderwerp te discussiëren, dan kan je gerust een nieuw topic aanmaken.

Weet iemand of er al bekend is hoe laat de verschillende dagen beginnen en tot hoe laat ze duren? (begrijp dat er nog geen definitief programma is)

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#28 snaap

snaap

anchorman

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7682 posts

Posted 26 April 2016 - 06:02 PM

Van een post op de facebook-page van het congres heb ik begrepen dat het alle dagen rond half 10 begint en om 18uur is afgelopen. Ruim tijd voor koffie- en lunchpauzes. Volledig programma is volgens mij ook ergens in de komende weken online te vinden, als ik me niet vergis (maar goed, wat weet ik?).

Important notice: Due to the current financial crisis, we have decided to temporarily turn off the light at the end of the tunnel.

Thank you, the mdgt.

#29 Dendroaspis

Dendroaspis

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 208 posts

Posted 04 May 2016 - 12:04 AM

ik zal er ook zijn :)

Seek happiness~Have respect~Live art~Take challenges~Forge knowledge

#30 McHennemAn

McHennemAn

Participation Mystique

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1018 posts

Posted 06 May 2016 - 06:39 PM

Omdat ik niet de tijd wil nemen me in alle sprekers te verdiepen: als ik meer geintresseerd ben in pharmacologie en chemie van psychedelica en niet echt in de psychologie ga ik me dan vermaken?

"Do you really believe the moon is not there when nobody is looking?"

"Prove me wrong..."

#31 Xplore

Xplore

Threshold Activity

• Members
  • Pip
  • 57 posts

Posted 07 May 2016 - 09:31 PM

Ik zou graag gaan, ik ben met plezier bij beide vorige congressen aanwezig geweest, maar ik kan me de ticketprijs helaas niet veroorloven... Als iemand tegen die tijd een onbeveiligde achteringang weet te vinden, houd ik me van harte aanbevolen ;-)

#32 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9416 posts

Posted 07 May 2016 - 09:58 PM

^ ik denk dat dat onder het -no sources- beleid van het forum komt te vallen.

#33 snaap

snaap

anchorman

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7682 posts

Posted 19 May 2016 - 11:21 AM

Omdat ik niet de tijd wil nemen me in alle sprekers te verdiepen: als ik meer geintresseerd ben in pharmacologie en chemie van psychedelica en niet echt in de psychologie ga ik me dan vermaken?

Decide for yourself. Me dunkt van wel. :)

Het volledige programma is bekend! Ziet er best wel yummy uit... :) http://icpr2016.nl/schedule

Important notice: Due to the current financial crisis, we have decided to temporarily turn off the light at the end of the tunnel.

Thank you, the mdgt.

#34 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9416 posts

Posted 19 May 2016 - 12:15 PM

Zo, best intensief (vroeg beginnen! /o\), maar wel de avond vrij voor sociale activiteiten :)

#35 snaap

snaap

anchorman

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7682 posts

Posted 20 May 2016 - 04:52 PM

Half 10 vroeg beginnen? 't Is maar wat je gewend bent!

Thank you, the mdgt.

#36 Bal0n

Bal0n

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 256 posts

Posted 21 May 2016 - 11:36 AM

Ik heb een kaartje, maar kan helaas niet. Dus mocht iemand die van me over willen nemen, laat maar weten. :)

#37 Dendroaspis

Dendroaspis

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 208 posts

Posted 31 May 2016 - 04:56 PM

Doen we nog een DHP meet ergens?

#38 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6371 posts

Posted 01 June 2016 - 01:01 PM

Zal dat sowieso niet al spontaan gebeuren? :)

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#39 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9416 posts

Posted 02 June 2016 - 12:11 PM

Einde van de dag links-voor in de grote zaal? :)

#40 Dendroaspis

Dendroaspis

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 208 posts

Posted 03 June 2016 - 11:05 AM

Ik ken nog niemand van jullie dus links voorin de grote zaal is prima. one piece tshirt heb ik aan. :)

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users