Jump to content

Photo

ICPR 20163-5 June 2016

• Please log in to reply
55 replies to this topic

#1 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6342 posts

Posted 20 January 2016 - 08:09 PM

http://www.icpr2016.nl/

About ICPR 2016

What to expect at ICPR 2016?

Learn what historical research can tell us about the legality and use of pharmaceutical substances. What do anthropological studies tell us about the traditional, medicinal use of ibogaine and ayahuasca? What are the philosophical implications of profound altered states of consciousness occasioned by psychedelic substances? Can such states be measured? What do religious scholars have to say about this, and how do these states relate to their potential benefits for therapy? How can psilocybin be used as a tool to improve conventional treatments? What is the mechanism of action of MDMA? These are some of the topics that will be addressed at ICPR 2016. Make sure you don’t miss out, secure your early bird ticket by registering as soon as they become available.

Developments in psychiatry

Special attention will be paid to novel approaches for psychiatry. The therapeutic potential of psychedelic drugs for conditions such as PTSD, anxiety, depression and addiction will be addressed. Specific attention will also be paid to psychological models, the influence of set and setting, how to develop protocols, ensure safety, train therapists and so forth, making this an innovative and informative conference, at the cutting edge of scientific progress.

Questions like ‘How can psychedelics be employed for therapeutic purposes?’, ‘In which ways can they be used to understand underlying brain mechanisms?’ and ‘What do neuroimaging studies tell us about brain dynamics and mechanisms of action?’ will all be addressed at the conference.

Networking, meeting people

A conferences serves multiple goals. Besides getting informed about the most recent progress in psychedelics research, ICPR is an important place to meet top notch researchers, to make connections, share ideas, work together and dream up new research plans. The conference location is ideally suited to facilitate this. To stimulate communication, traditional expert lectures will be supplement by interactive learning activities. Because no constructive sharing can be done on an empty stomach, a healthy, organic lunch will be provided at the conference location.

Verbaasde me dat er hier nog geen topic over was!

Voor iedereen die hier nog niet van gehoord had, een super aanrader als je een wetenschappelijk interesse hebt in psychedelica. Voor iedereen die er wel van gehoord heeft, zie jullie hoogstwaarschijnlijk dan daar! ;)

Het early-bird aanbod geldt nog tot 15 feb.

Momenteel zijn er al 4 sprekers bekend gemaakt;

William A. Richards, PhD

Roland Griffiths, PhD
Robin Carhart-Harris, PhD

Draulio Barros de Araujo, PhD

Wie heeft er al besloten om ook te gaan?

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#2 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9403 posts

Posted 20 January 2016 - 08:23 PM

Zie je idd daar :)

#3 Immad

Immad

VVD'er

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2398 posts

Posted 22 January 2016 - 08:55 AM

^Dat :)

#4 snaap

snaap

anchorman

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7675 posts

Posted 24 January 2016 - 03:36 PM

Jup. Present.

Important notice: Due to the current financial crisis, we have decided to temporarily turn off the light at the end of the tunnel.

Thank you, the mdgt.

#5 2_muffins

2_muffins

dos muffinos

• Donateurs '18
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2056 posts

Posted 24 January 2016 - 05:55 PM

als ik op dat moment geen tentamens heb sowieso ook present :)

A mind that is stretched by a new experience can never go back to its old dimensions. - Oliver Wendell Holmes

#6 konijn

konijn

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 318 posts

Posted 20 March 2016 - 01:21 PM

Dag mensen,

Lang geleden dat ik hier wat heb gepost... 

Ik dacht ik sla een keertje de conferentie over, 230 euro is best een smak geld om over een weekend uit te geven en ik doe eigenlijk niet meer zoveel met wetenschap.

Maar nu zie ik dat er weer een aantal interessante sprekers zijn toegevoegd aan het programma. Leuk dat Henk Barendregt komt ook. Ik heb afgelopen zomer een retraite met bij hem gedaan en dat was echt wel bijzonder. Mooi ook dat juilie de brug slaan tussen psychedelica en yoga/meditatie, wat mij betreft allemaal psychonauten hobby's.

Ik moet even checken of ik dat weekend niet al iets anders heb maar anders ga ik denk ik toch wel afkomen  :D

Hoe gaat het hier verder? 

Groet,

Konijn :ph34r:

#7 continuum

continuum

vergelijkt continue

• Members
  • PipPipPip
  • 410 posts

Posted 21 March 2016 - 10:47 AM

Henk Barendregt s idd interessant. Mooi initiatief v die retraite, kan me voorstellen. Charismatisch man. 

Ik zat te denken aan t geven v een presentatie, maar dan moet je betalen. Er zijn grenzen.

#8 konijn

konijn

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 318 posts

Posted 21 March 2016 - 06:09 PM

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt geloof ik. Het geven van een presentatie kost geen geld toch?  :D

Ik ga denk ik gewoon een kaartje kopen! 

#9 continuum

continuum

vergelijkt continue

• Members
  • PipPipPip
  • 410 posts

Posted 21 March 2016 - 07:28 PM

Jawel. Ook dan moet je betalen, staat in de voorwaarden en was niet te onderhandelen. Ik was ook verbaast.

#10 StichtingOPEN

StichtingOPEN

Threshold Activity

• Members
  • Pip
  • 36 posts

Posted 30 March 2016 - 04:59 PM

Vanwege de grote interesse en gelimiteerde tijd hebben we deze maatregel moeten treffen voor alle niet-uitgenodigde sprekers. Onze excuses hiervoor. 

We hebben nogmaals een twintigtal sprekers toegevoegd. De fase II tickets zijn tot en met morgen nog beschikbaar. 

William A. Richards, PhD

Roland R. Griffiths, PhD
Robin Carhart-Harris, PhD
Nese Devenot, PhD
Rick Doblin, PhD
Marcela Ot'alora, MA
Ben Sessa, PhD
Bia Labate, PhD
Kennethe Tupper, PhD
Alexander Belser, PhD (Cand.)
Draulio Barros de Araújo, PhD
Jordi Riba, PhD
Henk Barendregt, PhD
Adele Lafrance Robinson, PhD
Elizabeth Nielson, PhD
Mendel Kaelen, PhD (cand.)
Kim P.C. Kuypers, PhD
Albert Dahan, MD
Alicia Danforth, PhD
Jeffrey Guss, MD
Matthias Liechti, MD
Toine Pieters, PhD
Pieter Lemmens, PhD
David Luke, PhD
Tobias Buchborn, PhD (cand.)
Matthew Clark, PhD
Levante Móró, PhD (cand.)
Leor Roseman, PhD (cand.)
Patrick Dolder, PhD (cand.)
Katie Anderson, PhD (Cand.)
Christopher Timmermann, PhD (Cand.)
Jonathan Hobbs, MSc
Tarik Najeddine, MA
Patrick Everitt, MSc
Mauricio Diament, MD
Helle Kaasik, MA
Aleksandra Gracjasz, BA
Ben de Loenen, MA
Susanna Prepeliczay, PhD (Cand.)
Timo Torsten Schmidt, MSc
Peter Sjösted-Hughes, PhD (Cand.)
Andrea Langlois, MA
Sarit Hashkes, BSc
Jacob Foerster, PhD (Cand.)
Roman Paškulin, PhD

Stichting OPEN is op zoek naar serieuze en toegewijde vrijwilligers.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

#11 StichtingOPEN

StichtingOPEN

Threshold Activity

• Members
  • Pip
  • 36 posts

Posted 30 March 2016 - 05:56 PM

Even voor de duidelijkheid: Het geven van een presentatie kost geen geld. De toegang tot het congres wel. Voor alle uitgenodigde sprekers worden alle onkosten vergoed, voor de rest van de sprekers in eerste instantie niet (of alleen deels). Vrijwel alle kosten moeten worden gedekt door de inkomsten vanuit de kaartverkoop, en het is vrij gangbaar voor wetenschappelijke congressen dat sprekers die via een call for presentations binnenkomen zelf (of vaak de universiteit waaraan ze verbonden zijn) alles bekostigen.

Stichting OPEN is op zoek naar serieuze en toegewijde vrijwilligers.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

#12 continuum

continuum

vergelijkt continue

• Members
  • PipPipPip
  • 410 posts

Posted 30 March 2016 - 08:58 PM

Als ik me had ingeschreven als spreker dan viel dat onder instroom van call for papers... en dat kost geld, daar kun je niet omheen. Ik deel graag informatie, maar zo belangrijk vind ik het nu ook weer niet. Wel denk ik dat het voor het congres een gemiste kans is. Laten we eerlijk zijn, die reguliere psychedelic science kampt met twee problemen: 1) fundamentele gebreken die niet oplosbaar zijn met toegepaste wetenschap / neuroscience en psychotherapie en 2) reguliere geneesmiddelenontwikkeling is op zijn retour... voorspelkracht vanuit de Farma valt weg en er is geen substituut. Als er dagkaarten waren was het nog anders.

Afgezien daarvan, complimenten van de mooie line-up! Op jullie website staan uitgebreide beschrijvingen.. ik heb ze nog niet allemaal bekeken, maar het ziet er goed uit.

#13 continuum

continuum

vergelijkt continue

• Members
  • PipPipPip
  • 410 posts

Posted 31 March 2016 - 08:10 AM

Als ongevraagd advies aan bezoekers ICPR 2016:

Laat sprekers van Imperial en John Hopkins university links liggen en richt je aandacht vooral op de onbekende namen.

De grote namen beschikken over fondsen en komen toch wel in de media, de kleine namen moeten nog bekendheid krijgen. Daarnaast is het niet zo dat die grote namen ook effectief of gevalideerd onderzoek doen. Neem de groep van Roland Griffiths die recent nog de media heeft gehaald met de mystical experience op psilocybine. Griffiths grijpt terug naar onderzoek van 50 jaar geleden ipv zelf nieuwe modellen te introduceren; toen was ook al bekend dat psilocybine mystieke ervaringen kon opwekken. We zitten in 2016; geschiedenis is geschiedenis, nu op naar de toekomst. Neem de groep van prof. Nutt: Carhart-Harris, actueel door zijn onderzoek naar kritisch gedrag van de default mode network, doet sinds die ontdekking onderzoek naar alles wat vast en los zit - maar zonder te valideren of iets echt werkt / speculeert er maar op los - en reframed negatieve onderzoeksresultaten tot iets positiefs voor publicatie. Zeker een onderzoeker van 2016, hij is communicatief maar inhoudelijk gezien onder de maat, sloppy science

#14 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9403 posts

Posted 31 March 2016 - 09:52 AM

Als ongevraagd advies aan bezoekers DHP Forum:

Laat alles wat continuum zegt links liggen.

Hij is communicatief maar inhoudelijk gezien onder de maat.

#15 continuum

continuum

vergelijkt continue

• Members
  • PipPipPip
  • 410 posts

Posted 31 March 2016 - 10:29 AM

Waarom geef je niet jouw visie van het Hier bovenstaande?

#16 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9403 posts

Posted 31 March 2016 - 10:36 AM

Zal ik een grafiekje voor je tekenen, dan snap je alles beter toch?

Hier zien we het dieptepunt die topics bereiken na toevoeging van continuum:

5NHiNr6.jpg

#17 continuum

continuum

vergelijkt continue

• Members
  • PipPipPip
  • 410 posts

Posted 31 March 2016 - 10:53 AM

dreamer, ik probeer kritisch te zijn naar onderzoek over psychedelica. Het is niet zo dat al het onderzoek naar psychedelica per definitie goed in elkaar zit. Ik leg voor mezelf een hoge lat en verwacht dat ook van anderen; niet voor iedereen maar wel voor de grote namen. Van een topvoetballer verwacht je toch ook goed spel?

Op welke punten ben je het oneens met mij in het hier bovenstaande? Misschien kan ik e.e.a. toelichten?

#18 Immad

Immad

VVD'er

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2398 posts

Posted 02 April 2016 - 03:36 PM

Zal ik een grafiekje voor je tekenen, dan snap je alles beter toch?

Hier zien we het dieptepunt die topics bereiken na toevoeging van continuum:

5NHiNr6.jpg

<-- Schaterlacht :D:D

#19 continuum

continuum

vergelijkt continue

• Members
  • PipPipPip
  • 410 posts

Posted 03 April 2016 - 07:11 PM

Ik kan em ook wel waarderen, hij is droog. Dit neemt niet weg dat ik vind dat jij en dreamer dit onderwerp inhoudelijk laten liggen en vooral aangrijpen om mij belachelijk te maken. Wat vindt je van je eigen positie in het gesprek? Je toont karakter? Ik ben op dhp omdat ik plezier heb in schrijven, ik meer dan gemiddeld bewust bezig ben met de psychedelische ervaring en ik graag informatie deel.

Ik kan veel zeggen, maar beoordeel zelf: 3 publicaties van Imperial College door prof. Nutt, Carhart-Harris, Kaelen (en anderen). Een dezer dagen zal ik de pdfjes uploaden. 

The entropic brain: a theory of conscious states informed by neuroimaging research with psychedelic drugs, 2014

Een voorstel dat bewustzijnstoestanden zichzelf organiseren op een soort gelijke wijze waarop de neurobiologische default mode netwerk (DMN) structuur zichzelf organiseert onder invloed v psychedelica; door zogenoemd 'zelforganiserend kritisch gedrag'. Deze term komt uit de natuurkunde en beschrijft een bepaald type zelforganisatie van natuurlijke systemen, zoals dat van een lawine effect. De psychedelische ervaring zou een soort van lawine effect veroorzaken en ego-dood zou hier direct mee te maken hebben. Carhart-Harris definieert dit effect op basis van uiterlijke neurobiologische veranderingen in primaire en secundaire bewustzijnstoestanden, maar onderzoekt niet hoe deze overeenkomen met de fenomenologie van psychedelische ervaring. Niveau: speculatie.

Note: bij zelforganiserend kritisch gedrag vertonen systemen karakteristieke eigenschappen in hun informatie, zoals powerlaw distribution (ofwel schaal-invariantie, dat informatie zich over verschillende schalen hetzelfde gedraagd) en pink noise (1/f ruis). Dit zijn wiskundige begrippen. Carhart-Harris verwaarloost deze volledig – hij maakt schaalinvariantie en pink noise niet onderscheidbaar of meetbaar en slaat geen brug tussen die exacte theorie en zijn hypothese van 'primary and secundary states'. Dit heeft de glans van exact onderzoek, maar dat is het gewoon niet: zijn hypothese faalt ... en niet zo'n klein beetje ook.

The paradoxical psychological effects of lysergic acid diethylamide (LSD), 2016

De niet-geteste hypothese wordt direct toegepast: psychedelica brengen een paradoxaal effect – gelijktijdig mentale gezondheid en modelpsychosis – en zelforganiserend kritisch gedrag is het onderliggende mechanisme. In het vorige artikel werd fenomenologische verificatie verwaarloost, dit artikel wordt geschreven alsof de hypothese getest en valide is. Er is geen verband gelegd tussen de natuurkundige theorie en zijn hypothese, er zijn geen tests gedaan om te kijken of psychedelische fenomenologie daadwerkelijk overeenkomt met kritische eigenschappen; er is niet eens uitgewerkt hoe dit onderscheidbaar en meetbaar gemaakt zou kunnen worden. De hypothese is zonder enig wetenschappelijke bewijs aangenomen, nergens wordt deze in twijfel getrokken en de discussie wordt hier naar toe geschreven. Niveau: speculatie op speculatie.

Decreased mental time travel to the past correlates with default-mode network disintegration under lysergic acid diethylamide, 2016

De niet-getoetste hypothese wordt verder toegepast, nu met het oog op potentiele antidepressieve werking van lsd. Indirect geformuleerd, onder invloed van lsd zou mental time travel ook kritisch gedrag vertonen – introspectie naar het verleden zou afnemen – als onderdeel van de egodood. De auteurs vinden geen direct passend antwoord op deze onderzoeksvraag na lage-dosis experimenten. In plaats dat men de hypothese in twijfel trekt of aannames herziet wordt in de 2 pagina-lange discussie alles wat krom is recht gebogen om de hypothese te behouden. 

En dan heb ik het nog niet eens over inhoudelijk: of verminderde mental time travel uberhaupt overeenkomt met de fenomenologie van de lsd ervaring, hoe egodood gedefinieerd, onderscheidbaar of meetbaar gemaakt gaat worden, of hoe eigenschappen van kritisch gedrag in het plaatje passen? Deze onderwerpen worden niet uitgewerkt. Als je de abstract leest ben je in de waan dat het goed onderzoek is, maar als je de voorgaande artikelen leest schaam je je dood. Alle contact met realiteit is verbroken. Niveau: speculatie op speculatie op speculatie.

Niet al het onderzoek naar psychedelica zit methodisch goed in elkaar en de Imperial vakgroep spant de kroon. Het spijt me voor Stichting Open, maar meer kan ik er niet van maken. Missch jullie wel. Als iemand inhoudelijk input wilt leveren graag...

#20 continuum

continuum

vergelijkt continue

• Members
  • PipPipPip
  • 410 posts

Posted 07 April 2016 - 03:53 PM

de fulltext-pdf bestanden van de hierboven besproken artikelen. Van boven naar beneden: Entropic brain, Paradoxical effects of lsd, en Decreased mental time travel. (links onder zie je de pdfjes staan)

http://www.pdf-archi...nscious-states/

http://www.pdf-archi...effects-of-lsd/

http://www.pdf-archi...rgic-acid-amid/

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users