Jump to content

Photo

Jaarlijks Trimbos report over THC-concentraties in wiet & hasj in .NL coffeeshopsTHC gehalte cannabis stabiel blijkt uit THC-monitor

trimbos thc coffeeshops wiet hasj thc-gehalte cannabis

• Please log in to reply
2 replies to this topic

#1 mind

mind

?

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6850 posts

Posted 03 December 2015 - 11:40 AM

https://www.trimbos....t/?bericht=1586

3 juli 2015

drshbxu.jpg

Sinds 1999 onderzoekt het Trimbos-instituut jaarlijks het THC-gehalte van cannabis zoals die wordt verkocht via de coffeeshops. Dit gebeurt in opdracht van het Ministerie van VWS. Voor deze monitor werden in 50 van de 591 coffeeshops cannabismonsters gekocht en vervolgens in een laboratorium geanalyseerd op werkzame stoffen.

Het afgelopen jaar was het gemiddelde THC-gehalte in de meest populaire (=meest verkochte) nederwiet 15,3%. Dit percentage verschilde niet significant van dat van 2014 (toen 14,6%). Naast de meest populaire nederwiet werd ook de sterkste variant per coffeeshop onderzocht. Deze bevatte het afgelopen jaar gemiddeld 17,1% THC. Buitenlandse hasj bevatte gemiddeld 17,8% THC, hasj gemaakt van nederwiet 31,6% en wiet uit het buitenland 4,8%. 

Tot in 2004 steeg het gemiddelde percentage THC in nederwiet naar meer dan 20%. In de daaropvolgende jaren was sprake van een geleidelijke daling; de afgelopen jaren bewoog het percentage zich tussen de 13 en 17%. 

Uit onderzoek blijkt dat cannabidiol (CBD) mogelijk sommige negatieve effecten van THC tegengaat. Nederwiet bevat vrijwel geen CBD (gemiddeld 0,3%), maar geïmporteerde hasj bevat wel CBD (gemiddeld 7,7%). 

De prijzen voor alle cannabisvarianten in de coffeeshop bleven gelijk aan vorig jaar. Voor een gram van de meest populaire nederwiet moest €9,81 worden betaald, een gram buitenlandse hasj kost gemiddeld €8,91. 

Het rapport 'THC-concentraties in wiet, nederwiet en hasj in Nederlandse coffeeshops (2014-2015)' kunt u onder dit bericht downloaden.

Volledige rapport

:!: >>  https://assets.trimb...c4a0695bb01.pdf   <<  :!:

Letterlijk, spreekwoordelijk, dubbelzinnig.

>> Regels DHP << (klikbaar)
  • Geen links naar online RC-vendors/smartshops etc
  • Vragen om sources of online dealen is niet toegestaan, in het laatste geval wordt de overtreder ook meteen permanent verbannen.

#2 McHennemAn

McHennemAn

Participation Mystique

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1018 posts

Posted 19 December 2015 - 01:31 PM

Sodeju, buitenlandse wiet op 5% THC? Dat had ik niet verwacht. Dat moet dan bijna wel gebrek aan know how of materiaal in teelt zijn want goede nederwiet zaadjes zijn snel geregeld en als je eenmaal een mooie moeder hebt kun je blijven stekken.

Wat ik wel verwacht is dat binnenkort soortjes met toenemende CBD concentraties gaan opduiken. Ik heb het idee dat de hele breeder industrie wel open staat voor dit raport en de conclusies.

"Do you really believe the moon is not there when nobody is looking?"

"Prove me wrong..."

#3 mind

mind

?

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6850 posts

Posted 20 December 2015 - 07:18 PM

Misschien gebruiken ze (expres of andere oorzaak) nog de traditionele plantjes van vroegah die in dat gebied groeien. En zal wel buiten wiet zijn, dat geeft toch een lager THC percentage?

En qua soortjes, in de USA zijn ze tegenwoordig aardig kundig, NL begint volgens mij achterop te laten. Zoals iedereen wel weet is in sommige staten ook niet medisch gebruik legaal. En ik zie ook bordjes met de percentages THC en CBD gehalte in die shops daar, dat heb ik in NL nog nooit gezien.

Letterlijk, spreekwoordelijk, dubbelzinnig.

>> Regels DHP << (klikbaar)
  • Geen links naar online RC-vendors/smartshops etc
  • Vragen om sources of online dealen is niet toegestaan, in het laatste geval wordt de overtreder ook meteen permanent verbannen.

Also tagged with one or more of these keywords: trimbos, thc, coffeeshops, wiet, hasj, thc-gehalte, cannabis

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users