Jump to content

Photo

Langer herstel na drugsgebruik bij het klimmen der jaren?

• Please log in to reply
15 replies to this topic

#1 Daturae

Daturae

Certainly Active

• Members
  • PipPip
  • 82 posts

Posted 14 October 2015 - 11:29 AM

Hallo allemaal,

Mijn psychiater heeft me laatst geconfronteerd met het gegeven dat naarmate je wat ouder wordt, het herstel na drugsgebruik (zeker ook cannabis) langer duurt. (ik ben in behandeling wegens burn out, mijn depressie en stemmingswisselingen). Hasj is het enige dat ik na dit jaar van van alles uitproberen heb aangehouden en merk dat ik er maar verrekt moeilijk zonder kan... Ik moet toch érgens van ontspannen, beetje lachen, ouwehoeren denk ik dan.

Heeft iemand hier ook ervaringen mee?

(Heb op het forum zo gauw niets hierover kunnen vinden ,dus vandaar nieuwe topic)

Blessed Be, Daturae

#2 Immad

Immad

VVD'er

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2422 posts

Posted 14 October 2015 - 11:51 AM

Persoonlijk heb ik hier geen ervaring mee ivm licht gebruik, maar ik dacht dat dit redelijk algemeen aanvaard was?

Kun je niet je omstandigheden zo wijzigen dat je niet direct je brein hoeft te beinvloeden om tot rust te komen?

#3 hN3

hN3

Certainly Active

• Admin
  • PipPip
  • 184 posts

Posted 14 October 2015 - 03:11 PM

Hou op schei uit, ben 42 en ik kan nergens meer tegen. Van een weekendje "los gaan" moet ik zeker een week herstellen ... hèhè

Ronald Reagan
"I now have absolute proof that smoking even one marijuana cigarette is equal in brain damage to being on Bikini Island during an H-bomb blast."

#4 2_muffins

2_muffins

dos muffinos

• Donateurs '18
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2057 posts

Posted 14 October 2015 - 03:39 PM

Ik denk dat je vraag beter gespecificeerd moet zijn, vooral gezien het middel waar het betrekking op heeft. Bedoel je dat jouw neurotransmitters/ontvangers er langer over doen om weer in hun normale staat te komen? Of bedoel je hoe lang het duurt tot jouw lichaam alles uit heeft gescheiden? Of bedoel je jouw subjectieve gevoel dat je de dag/avond ervoor iets hebt gebruikt?

Aangezien je aangeeft dat je moeilijk zonder hasj kunt ga ik er vanuit dat je een hele hoge frequentie van gebruik hebt (dagelijks?).

Ik heb zo een 10 jaar lang dagelijks geblowd. Ik merkte er de volgende dag weinig meer van omdat ik in een soort van constante roes leefde. Wat ik zelf heb gemerkt is dat toen ik gestopt ben, het ongeveer een maandje heeft geduurd totdat ik me weer helemaal "normaal" voelde. Dit heeft te maken met de balans in neurotransmitters die verstoord is door veelvuldig dagelijks gebruik en wat zich langzaam moet gaan herstellen.

Wat ik nu bij mezelf merk (ik blow nu meestal zo 1 keer in de 2 maanden), dat ik de volgende dag merk dat ik heb geblowd (beetje met mn hoofd in de wolken en mellow/traag gevoel), maar dat ik de dag daar weer op helemaal normaal voel. Dit komt overeen met hoe ik me in mijn begin periode voelde en is met de jaren dus niet veranderd!

Wat betreft je lichaam die alles uitscheid blijft het volgens mij over de jaren heen redelijk constant (hier heb ik echter geen bron voor, maar ik zie nergens dat er nadrukkelijk wordt gezegd dat naarmate je ouder wordt je lichaam er langer over doet om de stoffen uit te scheiden).

Daarbij wil ik nog zeggen dat op het moment dat ik veel gebruikte, ik ook het gevoel had dat ik zonder gebruik, weinig plezier in mijn leven had. Bij mij kwam dat door de verslaving, niet door een depressie oid. Dit gevoel ebde dan ook weg na een afkickperiode.

Het gevoel van blijdschap komt voort uit het aanmaken van anandamide, een stof die in verband staat met het genieten van voedsel, je goed voelen en (als ik me niet vergis) motivatie. Doordat tijdens het blowen extra wordt aangemaakt, voel je je goed, smaakt bepaald voedsel beter (en kom je eventueel in een staat waar je het gevoel krijgt meer gemotiveerd te zijn om dingen te ondernemen (het plannen ervan iig wel)). Er is ontdekt dat een lager level aan anadamide in de hersenen duidt op een hogere gevoeligheid voor stress factoren uit de omgeving en dat stress leid tot een verlaging van andamide.

Binnen dit kader is het dus niet ondenkbaar dat jouw gevoel je inderdaad zegt dat het fijn is om te blowen, immers;  

stress->lage anandamide

anandamide->gevoel van gelukkigheid

blowen -> hogere gehalte anandamide->hoger gevoel van gelukkigheid

(nu komt het houtje touwtje gedeelte van mijn pleidooi, dus als er mensen zijn die beter thuis zijn in het onderwerp plz correct me if I'm wrong)

Bij veel drugs (als niet alle) is het zo dat nadat er een verhoogde dosis van een neurotransmitter is vrijgegeven deze neurotransmitter uitgeput raakt (niet in alle gevallen en dit is uiteraard afhankelijk van de hoeveelheid die wordt vrijgegeven) of de receptor zich terugtrekt (dit is volgens mij vrijwel altijd zo). Door deze wisselwerking zal er dus na enige tijd minder anandamide worden doorgegeven als je het niet kunstmatig (door blowen dus) hoog houd. Omdat je aangeeft een depressie te hebben, lijkt het mij gezien bovenstaande niet handig om te blowen, aangezien dat er toe zal leiden dat je in je dagelijkse doen en laten, door het blowen, minder anandamide wordt doorgegeven. Dit zal dus jouw herstel en eventuele therapeutische interventies kunnen belemmeren en een vicieuze cirkel kunnen creëren.

Daarom sluit ik me bij Immad aan met de vraag of je niet beter via andere manieren tot rust kunt komen (sporten bijvoorbeeld) of je leefpatroon anders inrichten...

succes iig :)

A mind that is stretched by a new experience can never go back to its old dimensions. - Oliver Wendell Holmes

#5 Daturae

Daturae

Certainly Active

• Members
  • PipPip
  • 82 posts

Posted 17 October 2015 - 10:45 PM

Dank voor jullie reacties, de stof anandamide was mij overigens niet bekend, wel hoe drugs hetzij dopamine, hetzij serotonine receptoren kunnen activeren. Ik heb wiki er even op nageslagen, maar inderdaad, juist deze neurotransmitter laat zich verneuken door THC!

Jawel, ik sport, ik probeer weer yoga of mindfulness op te bouwen, mijn hoofd is een stuk minder chaotisch of depri dan afgelopen zomer. Maar... we zitten toch met z'n allen op dit forum om de leuke drugservaringen met elkaar te delen? Kortom: ik vind af en toe drugs gebruiken (inmiddels al maanden enkel hasj, soms wiet en ik laat er af en toe wel zeker wat dagen tussen) gewoon lekker.  :unsure:

Blessed Be, Daturae

#6 Immad

Immad

VVD'er

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2422 posts

Posted 17 October 2015 - 10:58 PM

Natuurlijk zitten we op dit forum om onder andere ervaringen te delen, maar af en toe drugs gebruiken staat bij mij niet gelijk aan af en toe een dagje niet ;)

#7 Daturae

Daturae

Certainly Active

• Members
  • PipPip
  • 82 posts

Posted 17 October 2015 - 11:03 PM

Oké, oké Immad, ik heb hem begrepen... Misschien moet ik inderdaad mijn gebruik maar eens wat nader onder de loep nemen. Zag in m'n dossier, dat ik van de ggz opvroeg, ook al staan: 'fors middelengebruik', dacht nog, 'nou nou, ze overdrijven wel zeg..., ach hoort bij hun beroep', maar als ik dat van jullie híer ook al terug krijg, tjee, dacht echt dat ik maar een matige gebruiker was.  :bloos: enfin, vanaf dinsdagavond niks meer gerookt hoor. voel me nu voor 't eerst ook in maanden pas geestelijk sterk genoeg om het een tijdje niet te doen.

Blessed Be, Daturae

#8 Immad

Immad

VVD'er

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2422 posts

Posted 17 October 2015 - 11:37 PM

Succes, matigen klinkt verstandig! :)

#9 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6362 posts

Posted 19 October 2015 - 11:51 AM

Matigen is inderdaad altijd een goed idee!!

Maar we zitten hier op het forum om elke drugs ervaring te delen, zei het positief, zie het negatief. En verder maakt dagelijks, maandelijks of sporadisch gebruik verder niks uit.

Om terug te komen op je vraag, ja ik merk het ook dat na een avondje blowen in de volgende dag niet 100% fris ben, maar heb dat ook als ik een paar biertjes drink, dat de volgende dag toch wat stroever verloopt als normaal. Maar dit lijkt me ook iets heel normaals.

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#10 McHennemAn

McHennemAn

Participation Mystique

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1018 posts

Posted 19 October 2015 - 05:20 PM

Ik merk vooral dat iedere crash na een binge zwaarder wordt naarmate het er meer zijn geweest. De frequentie van het bingen bepaalt de heftigheid van de crash.
Verder is burnout een zwaar onderschatte bitch. Ik was er 12 maanden zoet mee. In de zin van 50% productiviteit, cognitief gefucked en depressief. Naar en lang naslepend is de juiste beschrijving.

Burnout en opiate of benzo's is "road to hell, the shortcut".

"Do you really believe the moon is not there when nobody is looking?"

"Prove me wrong..."

#11 ecstatic soul disaster

ecstatic soul disaster

Connaisseur de la musique

• Members
  • PipPipPipPip
  • 972 posts

Posted 20 October 2015 - 12:17 PM

Burnout en opiate of benzo's is "road to hell, the shortcut".

Inderdaad, mijn benzo gebruik was hoog aan het pieken toen ik met een burnout bleef doorwerken (burnout=depressief, hoge bloeddruk, tinitus, cognitieve stoornissen, depersonalisatie, ...). Ik heb nu de meest wijze beslissing ooit genomen: op ziekteverlof en benzo's langzaam afbouwen, op termijn een job zoeken die helemaal past bij mijn persoonlijkheid. Af en toe een lsd trip helpt het genezingsproces enorm.

omgekeerd gaat ook

#12 Daturae

Daturae

Certainly Active

• Members
  • PipPip
  • 82 posts

Posted 20 October 2015 - 06:02 PM

Dank voor jullie reacties, ook die over burn out... heel herkenbaar inderdaad. En altijd oppassen voor terugval.

Wat betreft 'the day after', daar heb ik niet zo heel veel last van.Het is meer dat de psychiaters zeggen dat ik juist op iets langere termijn nadelige gevolgen zal merken. Eigenlijk kan ik weinig patroon ontdekken momenteel in hoe ik me voel: na een avondje blowen, of juist paar dagen niets gebruiken.

Enfin, ik zal sowieso wat beter op mezelf passen de komende tijd.

Blessed Be, Daturae

#13 snaap

snaap

anchorman

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7681 posts

Posted 21 October 2015 - 11:06 AM

Ik denk dat wat je psychiater zegt over middelengebruik eigenlijk meer te maken heeft met de invloed van middelen op depressie, burnout en stemmingswisselingen. Het is voor veel mensen zo (en er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen) dat middelen gebruiken om te copen met lastige dingen altijd een tijdelijke oplossing zijn, en de problemen op de langere termijn vaak verergeren. Daar kan je op neurotransmitter-niveau naar kijken, maar ook psychologisch werkt het vaak zo: het kan zo zijn dat je minder goed leert om vervelende situaties te verwerken, het kan zijn dat je minder goed aanvoelt wanneer je tegen je grenzen aanloopt, het kan stemmingswisselingen versterken (ook al voelt het voor de meesten niet zo), en door gewenning kan het zelfs zo zijn dat het lijkt alsof je je beter voelt door te blowen (in dit geval dan), maar is het feitelijk zo dat je juist slechter voelt als je niet blowt.

Nogmaals, ik zeg niet dat dit allemaal voor jou geldt, maar ik kan me wel goed voorstellen dat je psych dit vindt. Misschien heeft ie wel een punt? Gecontroleerd gebruiken ter zelf-medicatie (zowel bij psychische als fysieke klachten) is maar weinig mensen gegeven.

Ik denk dat het advies van de mede-DHP'ers daar dan ook op neerkomt. 2_muffins' uitleg op recepterniveau snijdt trouwens ook hout wat mij betreft. :) Als je 'kunstmatig' (van buiten je lichaam) stoffen inneemt op regelmatig basis, dan 'leert' je lichaam die stoffen zelf minder aanmaken - omdat die toch wel gevoed wordt (even kort door de bocht).

Hoe dan ook - al is het alleen maar om meer van de effecten te kunnen genieten - matig gebruiken is een goed idee. Ik rook zelf alleen 1 à 2x in het weekend hasj, en dat is eerlijk gezegd nog té frequent om écht de lekkere high van cannabis te ervaren...

Compliment over hoe je met alle feedback hier op DHP omgaat trouwens. :) Kan me voorstellen dat het confronterend is soms, maar vind het tof hoe je erop reageert. Big up Daturae!

Important notice: Due to the current financial crisis, we have decided to temporarily turn off the light at the end of the tunnel.

Thank you, the mdgt.

#14 McHennemAn

McHennemAn

Participation Mystique

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1018 posts

Posted 22 October 2015 - 02:05 PM

@ ESD:

(burnout=depressief, hoge bloeddruk, tinitus, cognitieve stoornissen, depersonalisatie, ...)

Klinkt ook akelig sterk als Benzo Withdrawal...

Ik heb er los van 12 maanden op het randje van doordraaien en een vet trauma niks aan over gehouden behalve de tinnitus. Oorverdovend gesuis, vooral snachts.

"Prove me wrong..."

#15 ecstatic soul disaster

ecstatic soul disaster

Connaisseur de la musique

• Members
  • PipPipPipPip
  • 972 posts

Posted 22 October 2015 - 11:23 PM

^ik weet niet of ik ooit zal kunnen stoppen met benzo's. Ik neem ze nu ongeveer 15 jaar dagelijks, het laatste jaar is de dosis enorm gestegen. Zoals ik zei ben ik nu in ziekteverlof na een zware stress periode. Van 7,5 mg/dag lorazepam naar 5 mg te taperen heb ik nu de gelegenheid gehad te doorstaan. Misschien daardoor dat ik burnout en benzo withdrawal symtomen door elkaar sla. Ik voel me nu wel evenwichtig en ik probeer verder af te bouwen, maar ik heb tegelijkertijd geen zin meer in verdere ontberingen. Ik voel nauwelijks negatieve effecten van de benzo's nu, en ik weet niet of ik het zal kunnen opbrengen om langdurig in de hel rond te hangen om tot 0 mg te komen. Mijn leven voelt nu stabiel aan en ik geniet van het opstaan 's ochtends. Maar er zit een lijk in de kast (en daar zit het goed).

omgekeerd gaat ook

#16 McHennemAn

McHennemAn

Participation Mystique

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1018 posts

Posted 23 October 2015 - 05:46 PM

Om binnen de metaphoor te blijven: Ja, dat lijk in de kast ken ik,  alleen als je het besluit het eruit te halen gaat alles stinken en spetteren. Maar ik ben achteraf wel blij dat ik het eruit gesleept heb. Al lag mijn hele leven vol met stukjes ontbindende delen en stonden mijn baan en relaties op knappen door de niet te harden stank en algehele viezigheid tijdens die operatie. In sommige gevallen is het beter het lijk langzaam te mummificeren maar ook dat vereist zelfcontrole en vaak gooien we we iedere dag nog een extra emmer GFT afval er boven op...Of ergen nog, voordat je het weet vermeerderen de lijken zich en zit je met een heel gezin zombies in een te kleine klerenkast

"Prove me wrong..."

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users