Jump to content

Photo

Welke middelen mogen naast een SSRI?

truffels kratom salvia SSRI

• Please log in to reply
5 replies to this topic

#1 Daturae

Daturae

Certainly Active

• Members
  • PipPip
  • 82 posts

Posted 14 June 2015 - 12:05 AM

Momenteel durf ik alleen nog maar hasj of wiet te roken. Ben sinds jaren, ondanks m'n SSRI Citalopram, weer een depressie ingegleden. Omdat er nog wat onduidelijkheid is of het een zuivere depressie is of dat ik ook wat licht manische trekjes vertoon mag ik van mijn psychiater voorlopig even geen 'smartshopsdrugs'.  Die grijpen namelijk ook op de receptor die serotonine ontvangt (HN2R noemde hij, als ik het wel heb?) Na veel genoegen beleefd te hebben aan Kratom, Salvia, Truffels, Hawaain Baby Woodrose etc. durf ik even niets te beginnen. M'n psychiater sluit niet uit dat het gebruik van deze middelen het een en ander verergert kan hebben, al heeft hij alle begrip voor 'zelfmedicatie' bovenstaande middelen raadt hij me toch met klem af. Hasj of wiet, nu ja, moet ik zelf maar weten vindt ie.

Dus zit nu aan m'n derde stickie vanavond en vraag me af: wat mag ik verder nog wel? Is er verder geen downer of psychedelisch middel dat niet de boel (voor langere tijd) op stelten zet? Zou graag advies willen.

Blessed Be, Daturae

#2 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6422 posts

Posted 14 June 2015 - 11:36 AM

Dit is wat het farmacotherapeutisch kompas te melden heeft over citalopram:

Interacties

Gelijktijdig gebruik met middelen die het QT-interval verlengen, zoals klasse Ia en III-anti-aritmica, antipsychotica (fenothiazinen, pimozide, haloperidol), tricyclische antidepressiva, bepaalde antibiotica (moxifloxacine, erytromycine i.v., pentamidine) en antihistaminica (mizolastine) is gecontra-indiceerd. Voorzichtigheid is geboden met middelen die hypokaliëmie/hypomagnesiëmie induceren. Gelijktijdig gebruik met MAO-remmers moet worden vermeden vanwege de kans op het 'serotoninesyndroom' met ernstige verschijnselen als agitatie, hyperthermie, tremor, convulsies en delirium. Niet binnen zeven dagen na staken van citalopram starten met een MAO-remmer (incl. selegiline, moclobemide en methyleenblauw) . Niet gebruiken binnen twee weken na behandeling met een irreversibele MAO-remmer (selegeline); na gebruik van een reversibele MAO-remmer kan men een kortere onttrekkingsperiode dan 14 dagen aanhouden. Gelijktijdig gebruik met de zwakke reversibele MAO-remmer linezolide vermijden. Voorzichtigheid is geboden bij gelijktijdig gebruik van serotonerge geneesmiddelen zoals tramadol, sumatriptan en andere triptanen, omdat de serotonerge werking mogelijk wordt versterkt door SSRI's. Gelijktijdig gebruik van SSRI's met lithium of tryptofaan kan leiden tot een hogere incidentie van bijwerkingen. Voorzichtigheid is geboden bij middelen die hypokaliëmie/hypomagnesiëmie induceren en middelen die de convulsiedrempel verlagen (antipsychotica, antidepressiva, mefloquine, bupropion, tramadol). Bij gebruik van orale anticoagulantia en NSAID's dient men rekening te houden met een mogelijke verlengde bloedingstijd door SSRI's. Gelijktijdig gebruik van preparaten die Hypericum perforatum (sint-janskruid) bevatten vermeerdert de kans op bijwerkingen. Citalopram is een zwakke remmer van CYP2D6; voorzichtigheid is geboden met middelen die door dit enzym worden omgezet en een smalle therapeutische breedte hebben zoals flecaïnide, propafenon, metoprolol, clomipramine, nortriptyline, risperidon en haloperidol. Voorzichtigheid is geboden met CYP2C19-remmers als cimetidine en omeprazol; verlaging van de dosering van citalopram kan noodzakelijk zijn.

Om te beginnen wil ik zeggen dat ik geen arts (of iets dergelijks) ben en ik weet ook niet wat HN2R is. Maar er zijn velen serotonine receptoren (14 in totaal), dus door dat te generaliseren tot 1 receptor is een beetje simplistisch. Bovendien werkt citalopram niet op een serotonine receptor, maar een transporter. Hij heeft wel gelijk dat het beter is om middelen te mijden die op het serotonine systeem werken, niet omdat het levensbedreigend zou zijn, maar omdat je systeem weer in balans moet komen. Dus paddestoelen en HBWR kan je beter even laten liggen. Kratom is een grensgeval, ondanks dat het voornamelijk een opiaat is, bestaat er een kans dat het een (minder uitgesproken) effect heeft op het serotonine systeem, dus als je het zeker voor het onzeker wilt nemen, zou ik die ook even laten. Met Salvia zie ik geen probleem, aangezien deze selectief werkt op de kappa-opiaat receptor en verder niks te maken heeft met het serotonine systeem. Natuurlijk is er altijd het argument dat wanneer je depressief bent, psychedelica en/of dissociatieven deze gemoedstoestand kunnen versterken, maar dat kan je zelf denk ik het beste inschatten.

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#3 Daturae

Daturae

Certainly Active

• Members
  • PipPip
  • 82 posts

Posted 14 June 2015 - 12:31 PM

Dank je wel voor je uitgebreide antwoord Poelster. Zelf dacht ik ook met Kratom aan de veilige kant te zitten, zijnde een opiode wat je zegt. 

Meen juist met Salvia een rare overkick van serotonine gehad te hebben, werd nogal woest in m'n hoofd, zat als een gek op m'n toetsenbord te rammen, helemaal opgefokt en bozig. 

Ja, paddo's en Haw.b.woordrose kan ik inderdaad beter links laten liggen. Natuurlijk zou het beter zijn om helemaal niks te gebruiken voor een tijdje, maar mezelf even in 't weekend flink onder de tafel blowen is ook een vorm van zelfmedicatie, gelukkig heeft m'n shrink dat wel in de gaten.

Blessed Be, Daturae

#4 Mandra

Mandra

Certainly Active

• Members
  • PipPip
  • 76 posts

Posted 23 June 2015 - 09:06 PM

Hoi Daturae, heb zelf jarenlang een ssri, (seroxat) gebruikt.en in combinatie daarmee reageerde ik veel beter op het snuiven van cocaïne.doe het sinds lange tijd niet meer,maar toen.ik gestopt was met seroxat viel de coke lang zo goed niet.ook oxycodon met ssri is heerlijk.oxycodon zonder een ssri is vele malen minder lekker.heroine en crack ook samen met een ssri gebruikt. Ook geen problemen mee gehad.leef nog steeds.gelukkig nu op eigen kracht;)

#5 Daturae

Daturae

Certainly Active

• Members
  • PipPip
  • 82 posts

Posted 23 June 2015 - 10:35 PM

Hoi Mandra, dank voor de tip, beetje lastig uitvoerbaar, verkopen ze hier in t'dorp dus niet op de hoek... haha

Seroxat ken ik ook, heb ik in de beginfase wel gehad,maar had daar meer last van de bijwerkingen van, sta al jaren op de Citalopram en dat ging altijd goed... totdat. totdat ja wat? Toch wat overwerkt geraakt? Komt opeens zoveel van vroeger boven, heel raar, denk je alles verwerkt te hebben. Misschien heeft stress op het werk een pleister van een oude wond afgetrokken, zoiets...

O, ja, wat is Oxycodon voor spul? Nooit van gehoord.

Blessed Be, Daturae

#6 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6422 posts

Posted 24 June 2015 - 07:10 AM

O, ja, wat is Oxycodon voor spul? Nooit van gehoord.

https://www.dhpforum...7201-oxycodone/

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

Also tagged with one or more of these keywords: truffels, kratom, salvia, SSRI

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users