Jump to content

Photo

oxazepam afbouw

• Please log in to reply
73 replies to this topic

#1 Mandra

Mandra

Certainly Active

• Members
  • PipPip
  • 76 posts

Posted 09 June 2015 - 05:58 AM

Zit inmiddels op 15 mg per dag.omdat ik een angststoornis heb, is het afbouwen heel moeilijk. Afgelopen weekend naar 10 gegaan.na,drie dagen extreem angstig,depressieve suïcidale gedachten en boos.weer terug naar 15 mg. Wat kan ik doen om van die rotzooi af te komen.antidepressiva wil ik niet, heb t meer dan tien jaar geslikt.duurde eeuwen voor ik er af was.kan de oxazepam omgezet worden naar een middel wat makkelijker is af te bouwen?

#2 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6422 posts

Posted 09 June 2015 - 08:50 AM

De ene verslaving vervangen door de andere is enkel maar het afkicken uitstellen!

Wellicht is van 15 naar 10 een te grote stap. Ik weet niet hoeveel mg je pilletjes zijn en of ze een breeklijn hebben, maar wellicht dat een kleinere stap dragelijker is.

Maar ga ook vooral naar je huisarts, hij is er daar voor dit soort dingen, zeker weten dat hij je beter kan helpen dan wij hier op het forum. Zeg gewoon heel duidelijk wat je probleem is en dat je geen antidepressiva wilt.

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#3 Mandra

Mandra

Certainly Active

• Members
  • PipPip
  • 76 posts

Posted 09 June 2015 - 09:04 AM

Dank voor je reactie.mijn huisarts zegt maar wat.die vind dat ik weer naar 20 mg moet.maar ik ben al stabiel geweest op 15, dus hij doet maar wat.heb hem ook gevraagd hoe af te bouwen.hij zegt per 5 mg,zodra je stabiel bent.maar dat was ik dus al op 15. En naar 10 was toch te zwaar.ga de 19e naar verslavingsarts vnn.loop daar al langer mee.hij zal t wel weten hoop ik.misschien drie weekjes detox.al zijn ze door de zorgwet niet zo scheutig meer met bedjes.maar thuis naar 0mg is niet te doen.

#4 McHennemAn

McHennemAn

Participation Mystique

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1018 posts

Posted 09 June 2015 - 01:20 PM

Let op! Ik ben geen arts. Wat je arts zegt is per definitie betrouwbaarder dan wat ik zeg. Ik ken de ellende en probeer enkel te helpen. Je vraagt immers hier om hulp.

Benzo afbouw is tricky. Soms beweert men dat je minimaal een kwart van de tijd die je gebruikt hebt nodig hebt om af te bouwen. Alles sneller dan dat wordt pijnlijk. Die angst en depressiviteit, soms wordt beweerd dat die angst er altijd was en nu weer terug komt omdat het medicijn er niet meer is. Dat is overdreven simplistisch, die angst is 10x erger nu omdat je lichaam een andere balans heeft gevonden en zich nu weer moet herstellen. Je brein staat in de fik. Al die tijd heb je dingen gedempt waardoor je lichaam stimulerende netwerken heeft gehyperactiveerd. Die hyperactivatie gaat niet van vandaag op morgen uit. Het is dus ook belangrijk om tijdens je afbouw alle stimulaten en ook alle downers te vermijden! je moet helemaal terug naar je eigen basis. Dus ook geen alcohol of koffie.

Waar wel een kern van waarheid in zit is dat je niet meer weet hoe je met angstige dingen moet omgaan, door de benzo's heb je nauwelijks meer situaties als angstig ervaren, zonder de benzo's kun je misschien van de vreemste dingen angstig worden, zoals de deurbel. Onthoud, dit is niet wie je bent, je bent niet verandered in een angstig paranoide wezen. Je bent alleen tijdelijk uit balans en na een paar weken is dat allemaal weg.

De meeste mensen stappen over op diazepam en bouwen die af. Dat heeft 1 voordeel, diazepam heeft een lange half life, waardoor je steeds een beetje uitdrijft voordat je  weer opnieuw moet doseren. Bespreek of dit in jouw geval zin heeft. Oxazepam is niet bepaald een zware benzo dus de stap naar diazepam is misschien wel de verkeerde kant op. Ik kan me voorstellen dat het accumuleert t.o.v oxazepam. Maar een praktisch voordeel is dat diazepam vaak in kleinere doseringen beschikbaar is. Hoe dan ook, je zult de tabletten moeten gaan breken.

Mocht je arts het een goed idee vinden met diazepam te taperen dan is dit een voorstel:

Nu zit je op 15 oxa (dat is vrij licht hoor!). Dan zou ik vragen om 2 mg valium tabletten. Je equivalent is dan 3.5 valium tablet van 2 mg. Dus 7 mg. Smorgens 1, smiddags 1, savonds anderhalf. Nu is valium potenter dan oxazepam dus als je merkt dat je meer effect hebt van 7 valium dan van 15 oxa, dan schoef je ommiddelijk terug.

Dan zou ik starten met stabiliseren op 3xdaags een 2mg tablet en savond een halje extra (7 mg). Dat doe je 2 weken. Dan een week lang 3x daags 1 pil (6 mg). Dan afhankelijk van hoe je je voelt iedere week een halve tablet minder. Maar ga naar je arts: Overleg eerst! Leg uit dat valium afbouwen wellicht een voorkeur heeft omdat het een langere halfwaarde tijd heeft en dus minder stijl afbouwd, dat maakt afbouwen echt zoveel makkelijker. Dat gaat alleen als er 2mg tabletten beschikbaar zijn.

Leg ook uit dat het essentieel is dat je niet meer dan je equivalenten van 15 oxazepam neemt, voor valium is dit eigenlijk 7.5 mg. Je begint dan met 7 omdat valium iets potenter is dan oxazepam. En laat je recepten wekelijks uitschrijven, dan heeft je arts ook wat inzicht in het proces.

Mocht het een slecht idee zijn over te stappen, vraag dan of er 5 mg oxazepam tabletten zijn. Dan begin je met 3 maal daags 1 (15) en dan iedere 1-2 weken een kwartje minder. Vaak is het makkelijker eerst de middag dosis te minderen. Dus eerst 2 weken een kwartje minder smiddags, dan 2 weken een kwartje minder smorgens en dan 2 weken een kwartje minder savonds. Dan de cyclus opnieuw.

Succes.

"Do you really believe the moon is not there when nobody is looking?"

"Prove me wrong..."

#5 Mandra

Mandra

Certainly Active

• Members
  • PipPip
  • 76 posts

Posted 09 June 2015 - 01:43 PM

Mchennemen,duizendmaal dank.ik leg dit voor aanstaande de 19e aan de verslavingsarts van vnn.de huisarts snapt t toch niet.ik ga je reactie even uitprinten. Nogmaals bedankt;-)

#6 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6422 posts

Posted 09 June 2015 - 02:20 PM

De meeste mensen stappen over op diazepam en bouwen die af. Dat heeft 1 voordeel, diazepam heeft een lange half life, waardoor je steeds een beetje uitdrijft voordat je  weer opnieuw moet doseren. Bespreek of dit in jouw geval zin heeft. Oxazepam is niet bepaald een zware benzo dus de stap naar diazepam is misschien wel de verkeerde kant op.

Mijn mening is zeker dat dit de verkeerde kant op is!

Want Oxazepam is een van de actieve metabolieten van Diazepam. Dus in principe gooi je er een extra benzo (en nog twee andere active metabolieten) boven op deze oxazepam verslaving. Natuurlijk is de dosering lager, maar de beste optie lijkt mij gewoon langzaam omlaag met je dosis oxazepam. En niet over stappen, naar wat dan ook! Maar ook ik ben geen arts, dus laat zeker even weten wat de verslavingsarts te melden had.

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#7 McHennemAn

McHennemAn

Participation Mystique

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1018 posts

Posted 09 June 2015 - 03:40 PM

Ja, ik twijfel ook over of het slim is naar valium te switchen. Ik vind alleen substitutie schemas voor 60 mg oxazepam per dag.

http://www.benzo.org...bzsched.htm#s10

Jij zit extreem veel lager. Bij nader inzien is het wellicht veel veiliger de oxazepam zelf af te bouwen en niet te switchen. Beste deze beslissing aan een arts over te laten :) .

Neem je de 15 mg oxazepam 1x per dag? Zoja, dan is het ook belangrijk te bespreken of het zin heeft om het in 3x 5 oxazepam om te zetten om de concentratie in je bloed te stabiliseren voordat je afbouwt.

"Do you really believe the moon is not there when nobody is looking?"

"Prove me wrong..."

#8 Mandra

Mandra

Certainly Active

• Members
  • PipPip
  • 76 posts

Posted 09 June 2015 - 04:46 PM

Ok diazepam of iets anders beter niet.ik slik sochtends om 6 uur een halve pil,smiddags 12 uur een halve pil en om 18.00 uur een halve pil.een halve pil is 5 mg.ik wordt half vijf sochtends wakker met behoorlijke angst,spierspanning vooral rond maag.wacht tot 6 uur en neem de halve.rond 11 uur beginnen de symptomen weer.ik denk dat als ik geen psychische en sociale problemen zou hebben,ik dit makkelijker aan zou kunnen.alleen de zorgen en problemen worden in mijn hoofd zodanig groot dat ik het niet goed trek.dat is het rottige er aan.ik hou jullie op de hoogte van wat de verslavingsarts zei.en nogmaals bedankt voor de hulp:-)

#9 Mandra

Mandra

Certainly Active

• Members
  • PipPip
  • 76 posts

Posted 09 June 2015 - 05:56 PM

Nog een vraagje.zat op een Amerikaans forum te kijken.er was iemand die gebruikte bij de afbouw van xanax gaba supplementen.ik vraag me dan af of hij het ene middel niet met het andere vervangt.gaba werkt toch ook enigszins verslavend? Het werkt ook op die receptoren.is alleen geen officieel geneesmiddel maar een.voedingsupplement.net als l-tryptofaan dat de serotonine aanvult.het mogen dan voedingsupplementen zijn,maar ook daar kunnen hersenen aan gewend raken.iemand ervaring met gaba ter ondersteuning afbouw benzo's om angsten te onderdrukken.en iemand kennis van de verslavende werking.een aanrader of een absolute afrader?

#10 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6422 posts

Posted 10 June 2015 - 08:56 AM

GABA wordt niet opgenomen in de hersenen, dus zie het nut er niet van in.

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#11 dutchbob1

dutchbob1

Silent one

• Members
  • 18 posts

Posted 11 June 2015 - 06:15 PM

Mag ik je aub 1 ding aanraden: XanaX (alprazolam) !!!

0,25 in de morgen, dag zonder zorgen

0,25 voor de nacht, slaap zacht

En dit is ervaringsdeskundige 2.0 

#12 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6422 posts

Posted 11 June 2015 - 06:35 PM

Hoe gaat dat hem helpen te stoppen met benzo's?

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#13 Mandra

Mandra

Certainly Active

• Members
  • PipPip
  • 76 posts

Posted 11 June 2015 - 09:19 PM

Haar;). Ben vrouw,niet echte naam ofcourse,Enne nee ik hou t bij oxazepam. Ga over anderhalve week,kwartje afhalen van de middagmaaltijd.

#14 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6422 posts

Posted 11 June 2015 - 09:28 PM

Excuses. ;) en succes

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#15 Mandra

Mandra

Certainly Active

• Members
  • PipPip
  • 76 posts

Posted 12 June 2015 - 10:20 AM

Geeft niet haha,mandra is ook een rare naam.moest iets verzinnen;-). Thx.hoop dat t lukt.

#16 Immad

Immad

VVD'er

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2465 posts

Posted 13 June 2015 - 02:02 PM

Je kunt natuurlijk ook je dagelijkse dosis oplossen in water en op die manier elke week een mg minder pakken door gewoon 14/15, 13/15, 12/15, etc te pakken. Zo kun je veel nauwkeuriger afbouwen dan met het breken van pilletjes.

#17 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6422 posts

Posted 13 June 2015 - 02:23 PM

Benzodiazepines zijn doorgaans nauwelijks oplosbaar in water, voor oxazepam is het rond de 30mg per liter! Zelfs in alcohol zijn de meeste slecht oplosbaar, nu kan ik geen data vinden voor oxazepam, dus kwartjes afbreken lijkt me de beste methode.

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#18 Immad

Immad

VVD'er

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2465 posts

Posted 13 June 2015 - 03:17 PM

30 mg per liter betekent dus een halve liter water voor 15 mg. Elke week 3.33 ml minder drinken per dag en de gecontroleerde afbouw is een feit. Dat lijkt me perfect eigenlijk?

#19 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6422 posts

Posted 13 June 2015 - 03:39 PM

Ja maar dat is in puur water, kraamwater is al bij definitie niet puur, om het dan over al die bindmiddelen niet te spreken, die kunnen de oplosbaarheid nog zelfs verder verlagen. Je kan dan niet zo goed de pillen crushen en steeds een beetje afwegen, je bent dan net zo zeker van je nauwkeurigheid (voor de duidelijkheid, net zo onzeker). Anyway, een hoop moeite voor weinig nut, of dat is in ieder geval mijn mening.

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#20 Fool

Fool

Certainly Active

• Members
  • PipPip
  • 133 posts

Posted 13 June 2015 - 06:28 PM

Waarom niet gewoon een oplosmiddel pakken zoals ethanol of propyleenglycol, daar lossen de meeste benzodiazepines wel goed in op?

Of gewoon crushen en afwegen inderdaad, dat is ook een prima methode. 

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users