Nu ik erover nadenk weet ik zelf eigenlijk ook niet zo goed wat ik met 'vaardigheden' bedoel :-) . Want dat je niet zoals bij LSD in staat bent om echt iets te doen zoals touwtjespringen, lezen of schilderen etc... daar ben ik me ook wel van bewust. Dus als je al iets kan leren op DMT dan zal dat op het niveau van kennis en inzicht moeten zijn. Maar jullie reacties bevestigen voor mij wel een beetje het beeld dat het toch vooral een spectaculaire achtbaanrit is. Enjoy the ride - of niet.
Het klinkt alsof je het wel een beetje kunt sturen in algemene zin en dan kom je idd op het terrein van set&setting. Daar hecht ik sowieso veel waarde aan.
Het feit dat ik 'wezens' noemde komt doordat ik me herinner op een ander forum jaren terug dat veel mensen aliens in hun trip rapporteerden. Toen had ik wel de gedachte dat mensen elkaar wellicht door dergelijke tripreports kunnen beïnvloeden in hun waarneming. In 'Uit je bol' wordt gesproken over 'machine-elven' die je zou kunnen tegenkomen. Dat beschrijven ze, tenminste in mijn herinnering, op een manier alsof het heel standaard is dat je die tijdens een trip tegenkomt. Misschien moet ik 'The spirit molecule' lezen om een breder beeld te krijgen.
Ik merk dat ikzelf wel tikje calvinistisch ben in mijn psychedelica-gebruik. Ja, ik wil er zeker lol mee hebben, maar ik wil er tegelijkertijd ook wel wat van leren. Maar er is op zichzelf natuurlijk ook niks mee om goed voorbereid bijvoorbeeld een DMT-trip te doen puur omdat het heel tof kan zijn. 
Aantal jaren terug ook een aantal ayahuasca-trips gehad. Als ik die ervaringen vergelijk met DMTtrip-beschrijvingen dan liggen die twee best ver uit elkaar. Los van de werkingsduur en intensiteit, bedoel ik dat in veel DMT-reports wordt gesproken over ervaringen die mechanistisch/robotachtig van aard zijn, bv dus machine-elven.Ikzelf kan me dat moeilijk voorstellen in een aya-trip.