Jump to content

Photo

Planten uit de Nachtschade-familieVraag naar Doseringen en Gebruik

• Please log in to reply
16 replies to this topic

#1 Kimme

Kimme

Silent one

• Members
  • 2 posts

Posted 31 March 2015 - 12:33 PM

Hoi.

Ben nieuw op het forum.

Als herborist altijd al een interesse gehad in de magische plantjes, de zogenaamde heksenkruiden...

Ik heb me Mandragora (alruin) ; Hyoscyamus (bilzekruid) ; Datura (doornappel) en Atropa Belladonna (wolfskers) aangeschaft. Ze zijn momenteel goed aan het groeien.

Kan iemand me zeggen welke plantonderdelen het best gebruikt worden om te trippen en in welke dosis? Ervaringen?

Alvast bedankt!

#2 filozof

filozof

Threshold Activity

• Members
  • Pip
  • 36 posts

Posted 31 March 2015 - 02:27 PM

Persoonlijk zou ik iets als datura niet nemen. De effecten zijn alles behalve aangenaam en je kunt er al snel te veel van nemen. Een van de alkaloïden in datura is atropine, hier kun je al relatief snel mee overdoseren.

Ik heb verder geen ervaring met de rest, maar als ik me niet vergis geldt hiervoor in veel gevallen hetzelfde. Eigenlijk alles van de nachtschadefamilie mijdt je beter.

Als je toch geïnteresseerd bent in wat dit soort planten te bieden hebben kun je misschien beter met zuiver scopolamine experimenteren. Nog steeds absoluut geen goed idee, maar dan weet je wel wat je neemt.

Tevens hoort dit volgens mij niet thuis in de psychedelica hoek.

Ga je mee verdwalen? Ik weet de weg.

#3 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6422 posts

Posted 31 March 2015 - 02:51 PM

Dit topic kan prima in dit subforum.

Als eerst ben ik heel erg beneiuwd waarom je juist deze planten wilt gebruiken? Er zat andere planten die veiliger zijn en over het algemeen een meer plezante ervaring geven.

Dus mijn advies zou zijn, niet te gaan experimenteren met deze planten!

Hoeveel ervaring heb je overigens met psychedelica (en andere middelen)?

Dat gezegd hebbende, hier een paar interessante topics, die je wellicht zelf ook al gevonden had, maar toch.. [ ;)] ;

heksen/vliegzalf

Doornappel: dosering en gebruik

Iemand ervaring met Datura?

Atropine planten (Doornappel,brugmansia)

Bilzekruid; Algemene uitleg, don't try this at home!

Alruinwortel, Info en kweekhandleiding

En twee tripreports;

Datura tripreport

Datura stramonium: een ervaring van tripper en tripsitter

Ik heb er verder geen directe ervaring mee, dus kan je helaas met die vragen niet verder helpen.

En overigens de titel aangepast, zodat het duidelijk is waar dit topic over gaat, want er zijn zat andere 'magische plantjes'

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#4 Elentherelien

Elentherelien

Totally Engaged

• Members
  • PipPipPipPip
  • 827 posts

Posted 31 March 2015 - 03:34 PM

Sluit me graag aan bij Filozof: nachtschade planten zijn volgens mij niet verstanding om op te trippen. Een snelle kijk op erowid en je zal zien dat het kopje "trainwrecks" goed gevuld is. 

Als je gewoon heftig wil trippen op een natuurlijk middel, waarom dan geen paddestoelen, cactussen of zelfs aya?

Welkom hier trouwens =)

#5 continuum

continuum

vergelijkt continue

• Members
  • PipPipPip
  • 410 posts

Posted 31 March 2015 - 04:55 PM

Hoi Kimme, volgens mij zijn eig alle delen van die planten te gebruiken: zaden, blad en fijnere stengels. Albert Hoffman en Richard Evan Schultes beschrijven die volgens mij redelijk uitgebreid in The botany and chemistry of hallucinogens. Is wel oud boek, ongetwijfeld is er wel meer recente literatuur te vinden, maar die ken ik niet uit mijn hoofd.

Veel mensen hebben twijfels over het gebruik van deze planten en/of raden gebruik ervan af. Ik denk dat je je eigen weg moet volgen. Als jij geïnteresseerd bent in die planten moet je ze zeker proberen. Het belangrijkste advies heeft te maken met dosering. De geneesheer Paracelsus heeft het vroeger al gezegd "alles is giftig, de hoeveelheid alleen maakt dat iets giftig is". Je kunt alle stoffen en planten proberen, zolang je voorzichtig bent met doseren.

Ik heb ervaring met verschillende datura soorten, bilzekruid en atropa. Voor datura vind ik de zaadjes het handigste. Roken ervan stinkt, maar het werkt goed en heeft het voordeel dat het beter hanteerbaar is dan oraal innemen. Versterkt de werking wat cannabis/hash.. maakt voor mij meer geestverruimend, meer visueel actief. Bij atropa zijn de bessen makkelijkst. 

Hyoscyamine (atropine= +/- hyoscyamine), scopolamine en verwante stoffen geven soortgelijke effecten: werken sterk dissociatief. Lage dosering geeft euforie, hoge dosering toestanden tussen waak en slaap met levendige en soms levensechte hallucinaties. Bij hoge doseringen zul je volledige dissociatie van het visuele ervaren, een tijdelijk verlies van je gezichtsvermogen. Morfine dissocieert lichamelijke sensatie (tactuele zintuig), deze stoffen dissocieren het visuele zintuig. In hogere dosering zul je ook je spiegelbeeld niet meer herkennen. Aparte ervaring. Op basis van dit effect heb ik geleerd om de werkingsintensiteit af te schatten.

Datura geeft schemertoestanden, droom-achtige vertroebelingen. Bilzekruid en atropa geven verhoudingsgewijs meer heldere state of mind. Heb je de dissociativa ketamine en methoxetamine wel eens geprobeerd? Keta is afstandelijker dan methox, methox is warmer dan keta. Die relatie gaat hier ook op, voor mij iig. 

#6 filozof

filozof

Threshold Activity

• Members
  • Pip
  • 36 posts

Posted 31 March 2015 - 05:36 PM

Dit topic kan prima in dit subforum.

Ik zat te denken aan het feit dat deze planten vaak een dissociatieve ervaring geven. Maar als je het strikt ziet als deliriant dan past het natuurlijk hier thuis. :)

#7 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6422 posts

Posted 31 March 2015 - 05:47 PM

Het had ook prima in dat subforum gepast, maar sommige drugs zijn niet in hokjes te plaatsen. ;)

Zelfde kan je voor Salvia zeggen, een vergelijkbare situatie heb je met wiet, is het een tripmiddel? is het een downer? etc...

Maar genoeg off-topic, nu weer back on-topic. :)

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#8 McHennemAn

McHennemAn

Participation Mystique

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1018 posts

Posted 31 March 2015 - 08:26 PM

Deze kruiden zijn erg interessant maar ook risicovol. Het is niet echt een trip maar meer een delirium waarbij de gebruiker in een soort psychotische toe stand raakt waarin waanbeelden en heftige angsten voorkomen. Een groot nadeel is dat dit delirium makkelijk een aantal dagen duren. Er zijn veel gevallen geweest waarbij mensen zichzelf vermikten of verwonden tijdens zo'n delirium. Een 11 dagen durend delirium van soldaten waarbij ze naakt in hun eigen uitwerpselen rolde is de oorsprong van de engelse naam jimson weed. http://en.m.wikipedi...onium#Etymology

Mocht je ervaring hebben met trippen en dit aandurven dan zou ik echt ontzettend voorzichtig zijn.

Dosering is een groot probleem, de concentraties in de plant zijn onvoorspelbaar. Ik raad je aan je te verdiepen in heksenzalf of vliegzalf. Dat is een extract in vet en kan onder de oksels gesmeerd worden en is zo makkelijker beetje bij beetje te doseren. Maar hoe dan ook link, ikzelf zie er liever vanaf. Ben in elk geval verstandig en doe dit nooit zonder de aanwezigheid van een nuchtere sitter en schrijf met stift op je hand dat je datura of atropa hebt gebruikt want dat zul je niet meer kunnen vertellen in medische noodgevallen.

"Do you really believe the moon is not there when nobody is looking?"

"Prove me wrong..."

#9 continuum

continuum

vergelijkt continue

• Members
  • PipPipPip
  • 410 posts

Posted 31 March 2015 - 09:14 PM

Ben in elk geval verstandig en doe dit nooit zonder de aanwezigheid van een nuchtere sitter en schrijf met stift op je hand dat je datura of atropa hebt gebruikt want dat zul je niet meer kunnen vertellen in medische noodgevallen.

Voor lage doseringen heb je geen sitter nodig hoor. Als je een aantal Datura zaadjes rookt (bv tussen 5 en 10), alleen of in combinatie met wiet/hash dan zul je de effecten wel merken maar niet geabsorbeerd raken in de werking. Het is handig om eerst de effecten een beetje te leren begrijpen. Elke drug werkt anders. Zoals Poelster al zei: nachtschades zijn wel klasse apart.

Wat altijd de moeite waard is is het opschrijven van je ervaringen in een schrift. Hoeft niet heel gedetailleerd, maar iig de dag, tijd van inname, naam van de plant, dosering, manier van toediening (roken, oraal..) en wat dingen die je tijdens of na je ervaring over je nieuwe ervaring kunt opschrijven. Een niet gedocumenteerd experiment is geen experiment. Wat ik hiermee wil zeggen, hoe goed je geheugen ook is, als je dergelijke praktische zaken niet opschrijft vergeet je ze op termijn. 

Titel experiment:

Datum en tijd:

Naam van de plant: Atropa / Datura / Bilzekruid / Alruin

Ingenomen hoeveelheid: .. g blad/zaadjes/bessen

Manier van inname: roken/oraal

Werking: algemene of specifieke notities van tijdens of na afloop van je ervaring

ps. Om het op je hand te schrijven met een stift lijkt me in bijzonder voor hoge doseringen wel handig idd. Maarja, zorg eerst maar eens dat je met lage dosering kunt omgaan voordat je met hoge dosering begint. Het is altijd wel verstandig om iemand, vriend/vriendin op de hoogte te brengen dat je iets nieuws gaat proberen. Dan hoef je tijdens je trip er niet aan te denken.. dan heb je meer ruimte, meer aandacht voor de effecten

#10 Kimme

Kimme

Silent one

• Members
  • 2 posts

Posted 01 April 2015 - 10:09 AM

Dankje voor de reacties!

'k Heb wel wat ervaring met trippen, en 'k wil eens iets anders gebruiken dan paddo's, cactussen, ... maar 'k wil enkel natuurlijke middelen gebruiken. Dan zijn er nog mogelijkheden zat, maar zoals ik zei : als herborist ben ik altijd al aangetrokken geweest tot deze planten, de geschiedenis van hun gebruik, en ik voel dat ik - mits me goed in te lezen en in lage dosis te beginnen- er klaar voor ben om te experimenteren.

'k Weet dat het met deze planten wel eens fout kan gaan, maar heb daar eigenlijk weinig angst voor. Iedere ervaring leert je iets over jezelf en is in the end een goede ervaring. Ook de minder plezante ervaringen vind ik dus boeiend.

'k Heb ook altijd een sitter bij me als ik iets nieuw probeer, dus zie ik mezelf nog niet naakt in m'n stoelgang rollen, zoals het verhaal met de soldaten ... Indien wel, dan zoek ik me een andere sitter ...

#11 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6422 posts

Posted 14 April 2015 - 11:39 PM

Mocht je deze plannen voortzetten, wees dan alsjeblieft heel erg voorzichtig! En probeer je sample zo goed mogelijk te homogeniseren, zoals bijv. in een heksenzalf, zodat je langzaam de dosis kan opbouwen, zonder verrast te worden door verschillen in potentie per plantonderdeel.

Mocht je dus daadwerkelijk zo ver gaan dat je een trip gaat wagen, deel deze ervaring dan alsjeblieft met ons, want denk dat er genoeg members hier zij die meer dan geïnteresseerd zijn in de uitkomst, maar ook vooral voornamelijk omdat er zo weinig directe ervaringen hier op het forum zijn vermeld! En jouw ervaring(en) kunnen en zullen toekomstige gebruikers hopelijk een stuk op weg helpen! :)

Maar nogmaals, wees alsjeblieft extreem voorzichtig!

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#12 Immad

Immad

VVD'er

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2465 posts

Posted 16 April 2015 - 03:10 PM

^Wat Poelster zegt, wees voorzichtig maar post zeker je ervaring!

#13 Daturae

Daturae

Certainly Active

• Members
  • PipPip
  • 82 posts

Posted 18 April 2015 - 01:07 PM

Zeer interessant! Ook de aanvullingen over het gebruik. Wat ik nog wil toevoegen is dat zeker nachtschade-achtigen erg variabel zijn in de werkzame stof. Het hangt namelijk nogal af van de grondsoort waar ze staan.

Wat Datura-zaadjes roken zou mijn eerste gedachte ook zijn. Heb wel eens drie zaadjes oraal genomen, merkte niks, maar durfde ook niet meer te nemen. En ik vind het leuk dat Bilzekruid spontaan in mijn tuin opkomt, maar zelfs deze heks loopt er met een boogje omheen.

Voor een leuke trip ben ik zelf groter fan van paddo's en truffels by the way.

Mijn man heeft overigens meer ervaring met Datura (e)  :winkkiss:

Blessed Be, Daturae

#14 McHennemAn

McHennemAn

Participation Mystique

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1018 posts

Posted 18 April 2015 - 02:28 PM

Toen ik als kind voor het eerst een datura plant tegen kwam (wist toen nog niet wat het was) was ik meteen gefascineerd maar ik kreeg er ook de rillingen van.

Zoals door anderen genoemd is wellicht het roken de beste optie. Het (Datura metel)  wordt in India vaak aan Shiva geofferd en Sadhus roken de zaden inderdaad. Dit vond ik erover:

In northern India, it is widely known that Datura metel can be used for inebriating purposes. Smoking the plant is regarded as pleasurable and not dangerous, whereas eating or drinking it is considered dangerous and is generally avoided. Yogis and sadhus in particular smoke thorn apple seeds and leaves together with Cannabis indica and other herbs such as Aconitum ferox and Nicotiana tabacum (Ratsch 1998, 204).                                 http://entheology.co...a-metel-datura/

Nu zijn die Saddhus wel wat gewend dus echt ongevaarlijk lijkt het me niet... :D

"Do you really believe the moon is not there when nobody is looking?"

"Prove me wrong..."

#15 ego_suicide

ego_suicide

Threshold Activity

• Members
  • Pip
  • 54 posts

Posted 20 July 2015 - 11:06 AM

Hey Kimi, ik heb 1 ervaring gehad met Atropa Beladonna alba (de gele variant). Ik heb toen 5 gele besjes gegeten, ze hadden een apparte zoete smaak, ik raad je dan ook aan om de plant weg te zetten als er kinderen in de buurt zijn. Het is niet zoals andere planten die eerder bitter zijn en niet lekker smaken, de Belladonna besjes hebben een "lekkere" smaak. Je moet maar eens een besje in je mond nemen en kapot bijten om dan meteen uit te spugen en je zal wel weten wat ik bedoel met een aangename zoete smaak.

Mijn ervaring is 10jaar geleden dus ik kan niet allemaal haar fijn herinneren en zeker niet de tijd die erover heen ging vooraleer ik iets merkte. Het was alles behalve aangenaam. Ik kan me ook geen diepgaande of wetenswaardige gedachten herinneren. De eerste "effecten" die ik kan herinneren waren dat het onmogelijk was om te stappen, ik ging als een dier op knieen en handen door het huis, recht opstaan was moeilijk maar stappen was onmogelijk, een ongelooflijk droge keel, zoals schuurpapier. Zelfs water drinken was pijnlijk. De enigste hallucinaties dat ik me kan herinneren waren gaten die in het plafond verschenen waaruit grote wormen kropen die dan terug verdwenen in andere gaten die tevoorschijn kwamen in het plafond. Verder was de hele eraring gewikkeld in een duistere sluier; alles was donker en grauw.

Tot 2 dagen na de "trip" was het echt pijnlijk om te plassen, ik kon niet recht opstaan, moest me neerzetten om te kunnen plassen en de pijn te weerstaan.

'k Heb niets aan de "trip"  overgehouden behalve dan nooit meer. Niets dat me is bij gebleven of dingen om later over na te denken en te contempleren zoals je met DMT of paddestoelen hebt tenzij dan :"fuck dekozn wat hebt ge nu uitgestoken."

De andere plant waar ik al meer ervaring met heb is Mandragora. 'k Heb al een aantal keer wijn en vodka of rhum drankjes er mee gemaakt. De effecten zijn subtiel maar zeker waarneembaar. Je krijgt een soort van dronkenschap waar iets meer aan is (mss wel een beetje als absint maar dan anders). Het is vooral lust opwekkend en in tegenstelling tot alleen alcohol is het toch nog mogelijk de liefde te bedrijven als man. Het prikkelt de zintuigen en je huid wordt gevoeliger tov alcohol dat je alleen lust geeft maar verder alles verdooft. Het doseren gaat ook veel makkelijker op die manier, drink op je gemak een glaasje tot je begint te merken dat je slijmvliezen beginnen uitdrogen: je keel wordt stillekes aan schuurpapier... Ik heb ook al gemerkt dat Amanita (vliegezwam) goed kan helpen tegen het uitdrogen van de slijmvliezen. Heb het nog maar 1x kunnen testen maar toen ik een droge keel kreeg vd mandragora wijn hiep het wel om een paar hijsjes te doen ve Amanita joint. Het is voor mij nu nog moeilijk te zeggen of het ook psychish invloed had op mijn ervaring maar mn keel voelde zich er zeer goed bij.

Ik raad je aan om je mandragora grof te versnijden en niet te verpoederen, je wilt absoluut geen Mandragora materiaal meer in je eind product tenzij de grovere stukken waarvan je weet dat je ze niet perongeluk kan binnen slikken.

Mijn recept is er eentje dat ik uit Ratsh "psychoactive plants encyclopedia" heb gehaald. Ik gebruik 25gr gedroogde mandragora wortel per 75cl drank. Ik raad je aan om eerst je drank te kruiden met vanille, kaneel en eventueel wat  safraan. Diit een week of 2 te laten "trekken" proef af en toe eens of de smaak je aan staat en dan kan je filteren. Na het filteren doe je er je mandragora bij laat dit minsten 3 weken staan.

De reden dat ik je aanraad om eerst te kruiden is dat ik graag men mandragora langere tijd wil laten trekken in mn drank (ik laat de stukken mandragora er ook gewoon in zitten, de drank wordt dan ook sterker na verloop van tjd) en als je dat tesamen doet met de kaneel en vanille ga je ook bitterstoffen extrageren uit je kruiden wat je drank onaangenaam doet smaken. Ik praat nu ook over grof versneden mandragora en niet de poeder vorm. Als je poeder gebruikt moet je absoluut alle mandragora eruit filteren. Nadien de drank zoeten met honing naar smaak (helpt ongelooflijk goed om de smaak vd alruin te maskeren)

Ratsh geeft ook nog aan om rabarber wortel te gebruiken, ik heb het een aantal keer gebruik maar de laatste keren had k geen rabarber planten staan en heb ik het ook niet gebruikt. Aan de smaak deed het niet veel maar ik was toen overgeschakeld van wijn naar rhum. Rabarber wortel heeft wel een laxerende werking mss dat dit de reden is dat hij het geruikt in ze drank maar ik ben nog nooit geconstipeerd geweest vd drank.

Tenslotte wil ik je nog dit meegeven: als je echt met deze planten wil experimenteren raad ik je aan om eerst de subtiele "effecten" van de  planten te leren herkennen en waarderen vooraleer je over gaat tot de "fullblown experience" wat k je totaal wil afraden. Ik heb geen idee hoe je dit kan doen met Balladonna maar voor Mandragora is een drankje maken zeker aangewezen. Je kan het, zoals ik al zei, makkelijk doseren. Drink rustig een glaasje en voel aan je keel in hoeverre de alkaloiden aan het inwerken zijn op je systeem. Het uitdrogen van je slijmvliezen is 1 vd indicaties die zeker niet prettig is (maar 1 vd minder ernstige gevolgen).

Met bilzenkruid heb ik geen ervaring maar het is blijkbaar wel mogelijk om er een biertje van te brouwen, wat me op de een of andere manier wel veiliger lijkt dan gewoon thee van te zetten. Ik heb het gevoel dat het fermentatie process de alkaloiden op een zachtere manier zal extraheren dan een water extractie plus dat de verdunning ook veel groter is dan bij thee. Als je je handen kan leggen op een kopie van Ratsh "psychoactive plants encyclopedia" zeker doen, er staan verschillende recepten die hij zelf heeft aangemaakt en gedronken heeft met aanwijzingen tot een veilig gebruik ervan.

Wees voorzichtig en geniet vd aanwezigheid van je planten. Gewoon al dagelijks rondhangen en het verzorgen van deze planten kan al een ervaring opzich zijn.

#16 Immad

Immad

VVD'er

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2465 posts

Posted 20 July 2015 - 08:43 PM

^Erg interessante post, zou je de mentale effecten van de Mandragora verder toe kunnen lichten? :)

#17 filozof

filozof

Threshold Activity

• Members
  • Pip
  • 36 posts

Posted 01 August 2015 - 11:25 PM

Kimme, heb je het ondertussen al geprobeerd? Ik ben heel nieuwsgierig naar jouw ervaring.

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users