Jump to content

Photo

For the sake of science

• Please log in to reply
16 replies to this topic

#1 bonnybuilder

bonnybuilder

Silent one

• Members
  • 1 posts

Posted 22 September 2014 - 03:40 PM

Beste mensen, appels en peren,

Bij deze wil ik me even voorstellen aangezien dit forum mij misschien kan helpen. Voor mijn studie in Leiden doe ik onderzoek naar cocaïnegebruikers - meer specifiek onderzoek ik de invloed van vitamine C op de cognitieve functies van cocaïnegebruikers. Logischerwijs is het lastig om mensen te vinden die af en toe cocaïne snuiven, aangezien niet iedereen daarmee te koop loopt. En, ik zou het ook niet waarderen als een ander mijn naam voor zoiets zou doorgeven.

Daarom vraag ik, als zeer onervaren drugsgebruiker*, jullie hulp: tips, verspreiding van woord, aanmeldingen, goedbedoelde aanmoedigingen en adviezen zijn welkom! Alles voor de wetenschap! En mijn afstuderen natuurlijk.

*Wiet, hasj & lachgas kan ik op mijn lijstje zetten, maar that's it.

#2 Immad

Immad

VVD'er

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2422 posts

Posted 23 September 2014 - 08:04 AM

Welkom!

Ik weet niet goed hoe je aan proefpersonen zou moeten komen. Misschien een keer flyers uitdelen na een feestje? De GGz heeft ook genoeg cocainegebruikers, maar daarvoor lijkt 1 - 4 gram per maand me vrij licht.

Hoe corrigeer je voor polydruggebruik?

#3 bonnybuilder

bonnybuilder

Silent one

• Members
  • 1 posts

Posted 23 September 2014 - 09:20 AM

Bedankt voor je tips!

Inderdaad, flyers uitdelen, neerleggen en posters ophangen. Ik probeer viavia ook het woord te verspreiden binnen studentenhuizen. 

Voor het onderzoek begint, wordt er een screening gedaan om na te gaan hoe het drugsgebruik van de deelnemer eruitziet. Vaak zal het cocaïnegebruik gepaard gaan met alcohol of wiet, dus dat staan we toe in de vereisten. Wel moet de 'main drug' cocaïne zijn. 

#4 Icelus

Icelus

of je ijs lust!

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1011 posts

Posted 23 September 2014 - 10:28 AM

Dat lijkt me persoonlijk wel een lastig soort proefpersoon om te vinden: hoofdmiddel cocaïne, maar dan wel maximaal 1 tot 4 gram per maand. Ik heb helemaal geen ervaring met cocaïne (heb het zelfs nooit gebruikt) maar volgens mij zullen vrijwel alle personen die het als hoofdmiddel gebruiken meer dan die hoeveelheid consumeren? Niet?

The wisest mind has something yet to learn

#5 bonnybuilder

bonnybuilder

Silent one

• Members
  • 1 posts

Posted 23 September 2014 - 12:14 PM

Het is inderdaad niet heel makkelijk om te vinden. Maar ik geloof dat ze er wel zijn: geen verslaafden, maar mensen die moeten presteren voor hun werk of studie, of voor de lol in het weekend soms een lijntje snuiven. Die komen dan net aan de 1 tot 4 gram per maand. Tot nu toe heb ik er een paar gevonden, maar nog veel meer nodig.

Ik ben ook wel bang (niet helemaal het juiste woord!) dat de mensen die het puur voor de trip af en toe gebruiken - 'recreatieve' drugsgebruikers - misschien op een ander, goedkoper middel zijn overgegaan. Voor hetzelfde geld dat je cocaïne kan kopen, heb je heel wat meer pilletjes natuurlijk.

#6 Icelus

Icelus

of je ijs lust!

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1011 posts

Posted 23 September 2014 - 03:46 PM

Ik denk alleen dat de meeste mensen die 1 tot 4 gram per maand gebruiken minstens net zo vaak alcohol zullen consumeren en daarom dus niet cocaïne als hoofdmiddel hebben. Lijkt me een vrij unieke groep mensen die jij zoekt. Daarbij denk ik dat er op dit forum heel weinig frequente cocaïnegebruikers actief zullen zijn. Niet echt een 'psychonautisch' middel volgens mij. Alhoewel ik aan de andere af en toe mijn twijfels heb over in hoeverre mensen op dit forum nou echt op een psychonautische manier met middelen omgaan. Of misschien heb ik andere (minder recreatieve) associaties bij dat woord :)

#7 bonnybuilder

bonnybuilder

Silent one

• Members
  • 1 posts

Posted 23 September 2014 - 07:16 PM

Je hebt gelijk over het eerste, en dat heb ik eerder wel genoemd maar misschien verkeerd uitgelegd: mensen die minstens net zoveel alcohol drinken en/of joints roken als cocaïne gebruiken, zijn ook geschikt voor deelname. Daarnaast is er ook een grote kans dat deelnemers weleens andere drugs hebben gebruikt/gebruiken, maar die data zullen verzameld worden zodat daar bij de resultaten rekening mee gehouden kan worden.

Misschien zoek ik op dit forum op de verkeerde plek voor mogelijke proefpersonen - ik hoop wel dat ik tips vind die kunnen helpen bij de zoektocht. 

#8 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6371 posts

Posted 23 September 2014 - 07:22 PM

Vanwaar de interesse in cocaïne en niet een ander middel?

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#9 bonnybuilder

bonnybuilder

Silent one

• Members
  • 1 posts

Posted 23 September 2014 - 07:36 PM

Eerder onderzoek heeft aangetoond dat niet alleen chronisch cocaïnegebruik, maar ook recreatief gebruik schadelijk is voor je cognitieve functies. In theorie zou je dit schadelijke effect op kunnen heffen met bepaalde voedingssupplementen. De meer specifieke uitleg kan ik niet plaatsen, mocht ik hier wel nog proefpersonen vinden...

#10 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6371 posts

Posted 23 September 2014 - 08:18 PM

Ik begrijp dat je niks specifiek over het lopende onderzoek kan zeggen, maar wat is hier de definitie van 'schadelijk'?

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#11 bonnybuilder

bonnybuilder

Silent one

• Members
  • 1 posts

Posted 23 September 2014 - 08:29 PM

Iets wat nadeel veroorzaakt, waardoor je in een minder gunstige positie bent. Cocaïnegebruikers hebben meer tijd nodig om hun gedrag/reacties te remmen, vergeleken met niet-gebruikers. Dit betekent dat ze impulsiever van de drug worden, maar daarnaast kan het ook in het verkeer gevaren met zich meebrengen omdat ze meer moeite hebben met op tijd stoppen. 

#12 Icelus

Icelus

of je ijs lust!

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1011 posts

Posted 23 September 2014 - 10:05 PM

Ah, dus de hoeveelheid alcohol of cannabis maakt niet uit. Dat zal het inderdaad vast en zeker een stuk makkelijker maken. Dus hoofdmiddel cocaïne in de zin van dat het hoofdmiddel geen xtc, amfetamine of heroïne is bijvoorbeeld? :)

Dat schadelijke effect van recreatief gebruik waar je het over hebt, is dat alleen maar door het verzamelen van retrospectieve data onderzocht (zoals bij alle xtc/mdma studies ongeveer het geval is), of is dit ook op prospectieve wijze onderzocht? Bij conclusies uit het eerste soort onderzoek moeten toch altijd heel veel kanttekeningen worden geplaatst...

#13 bonnybuilder

bonnybuilder

Silent one

• Members
  • 1 posts

Posted 23 September 2014 - 10:31 PM

Klopt! Het zal misschien wel uitmaken, maar het is zoals je zegt haast onmogelijk om cocaïnegebruikers te vinden die niet daarbij drinken of blowen. Daarnaast zijn er ook maar weinig niet-gebruikers die geen alcohol drinken.

Het onderzoek waar ik het over had, heeft ongeveer op dezelfde wijze informatie verzameld als mijn huidige afstudeeronderzoek resultaten zal inzamelen. Zowel recreatieve als niet-gebruikers deden een computertaak en de resultaten daarvan werden vergeleken. Je kunt het hier nalezen.

#14 Icelus

Icelus

of je ijs lust!

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1011 posts

Posted 24 September 2014 - 12:17 AM

Heb weinig tijd om diep die onderzoeken in te duiken, maar dat is dus retrospectief en daardoor kan volgens mij moeilijk worden uitgesloten dat cocaïnegebruikers bij voorbaat al impulsiever zijn? Ook het feit dat het positief correleert met lifetime gebruik sluit die conclusie niet uit.

#15 bonnybuilder

bonnybuilder

Silent one

• Members
  • 1 posts

Posted 24 September 2014 - 09:14 AM

Dat klopt, het kan niet uitgesloten worden en zoals altijd is er meer onderzoek nodig om vooraf bestaande factoren uit te sluiten. Hier is wel gecontroleerd voor aandoeningen die te maken hebben met impulsief gedrag zoals ADHD en gokverslaving. Veel nadelen van retrospectief onderzoek kunnen voorkomen worden met prospectief onderzoek, maar dit type onderzoek heeft natuurlijk ook weer nadelen: er kan een systematische fout optreden wanneer proefpersonen uitvallen wegens ongewilde effecten of onbekende redenen. Daarnaast kost het veel tijd en geld en is er een enorm grote groep proefpersonen voor nodig. 

Desalniettemin vind ik het interessant om te kijken of je impulsief gedrag (door wat dan ook veroorzaakt, maar veelal aanwezig bij cocaïnegebruikers) terug kan draaien met voedingssupplementen, dus op een ongevaarlijke manier.

#16 Icelus

Icelus

of je ijs lust!

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1011 posts

Posted 24 September 2014 - 11:24 AM

Maar hierboven gaf je aan dat ´eerder onderzoek heeft aangetoond dat niet alleen chronisch cocaïnegebruik, maar ook recreatief gebruik schadelijk is voor je cognitieve functies´. Dat heeft dat onderzoek waar je naar verwijst dus in ieder geval niet aangetoond. Prospectief onderzoek kan inderdaad ook nadelen met zich meebrengen, maar om echt hard bewijs te leveren heb je dat wel nodig. Tot die tijd zijn eerdergenoemde beweringen volgens mij niet meer dan aanwijzingen die binnen groepen van mensen met een minder wetenschappelijke achtergrond wel een eigen leven kunnen gaan leiden als onomstotelijk bewezen feit. Alhoewel die neiging ook binnen de wetenschappelijke wereld wel aanwezig kan zijn :)

Uiteraard maakt het retrospectief onderzoek niet minder interessant, en het testen van jouw hypothese lijkt me op die manier ook zeker nuttig. Succes ermee!

#17 bonnybuilder

bonnybuilder

Silent one

• Members
  • 1 posts

Posted 24 September 2014 - 12:24 PM

Je hebt helemaal gelijk, ik heb te snelle conclusies getrokken.

Bedankt!

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users