Jump to content

Photo

MDMA therapeutische sessie

• Please log in to reply
17 replies to this topic

#1 macaco

macaco

Pinguin mascotte

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1,046 posts

Posted 20 August 2014 - 01:46 PM

Hallo DHP'ers,

ik heb zelf nog geen MDMA geprobeerd in welke vorm dan ook. Maar de laatste weken speelt het idee om dat toch eens te proberen.

Namelijk in een min of meer therapeutische setting, die ik gewoon thuis of eventueel ergens buiten wil opzetten. Het idee is simpel, MDMA nemen in de juiste setting zodat opgeslagen emotionele en mentale troep de kans krijgt verwerkt te worden. Vooral in het licht van de potentie van MDMA als middel om traumatische ervaringen te verwerken.

In eerste instantie om het alleen te doen, evt samen met iemand anders als participant. Tripsitter lijkt me overbodig, maar het zou eventueel een optie zijn.

Zelf speel ik nog met de mogelijkheid om a) thuis te blijven en het als een ayahuasca ceremonie te doen of B) de natuur in te gaan en een lange wandeling ervan maken.

Verder heb ik er nog geen concreet plan voor, behalve dan zoveel mogelijk te stimuleren dat het therapeutisch maximaal zn werk kan doen.

Graag verneem ik wat tips en ervaringen, of anderzijds iets dat aansluit bij het therapeutisch gebruik van MDMA...

#2 Icelus

Icelus

of je ijs lust!

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1,009 posts

Posted 20 August 2014 - 02:10 PM

Als je het echt wilt gebruiken om traumatische ervaringen te verwerken dan zou ik het vooral thuis liggend op je bed/bank doen, je ogen sluiten, en via een koptelefoon muziek afspelen die je helpt de desbetreffende traumatische ervaringen en emoties naar boven te halen en te verwerken. Deze muziek bijvoorbeeld. Daarnaast zou ik om er het maximale uit te halen ook overwegen een behandeling bij een psycholoog te gaan volgen. En dan je MDMA sessie na enkele afspraken te plannen. Wellicht weken of maanden later gevolgd door een tweede of derde sessie met MDMA. Uiteraard zou het helemaal ideaal zijn als deze therapeut zelf in de therapeutische potentie van MDMA gelooft of als hij of zij zelfs bij de MDMA sessie aanwezig zou kunnen zijn. Maar dat laatste zou vanwege de legaliteit natuurlijk nog wel eens lastig kunnen worden.....

The wisest mind has something yet to learn

#3 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6,311 posts

Posted 20 August 2014 - 02:35 PM

Ik zou het op een plek doen waar je minimaal afgeleid kan worden, dus een wandeling buiten zou ik ook zeker afraden. Maar als er bij jou thuis veel geluidsoverlast van de buren is, dan zou ik deze plek ook afraden.

Aan welke dosis zat je te denken? Ik zou zeker niet voor hoger dan 75mg gaan. Ik heb ooit is MDMA in mijn eentje gedaan en had toen ook 75mg op en dat was meer als voldoende voor, tot op heden, een van mijn meest betekenis volle ervaringen.

Ik had echter na een tijdje sterk de behoefte aan contact, dus als ik het nog eens zou doen, dan zou ik er van te voren iemand bij willen hebben, die (bij voorkeur) nuchter blijft. En mij vooral ook goed kent en die ik dus compleet vertrouw. Iemand die zich een beetje op de achtergrond houdt, totdat ik behoefte heb aan een conversatie.

Ik zou ook zeker zorgen dat er geen amfetamine of andere dingen door je MDMA heen zitten. En er niet bij blowen of drinken of wat dan ook.

MDMA nemen in de juiste setting zodat opgeslagen emotionele en mentale troep de kans krijgt verwerkt te worden. Vooral in het licht van de potentie van MDMA als middel om traumatische ervaringen te verwerken.

Dit klinkt een beetje alsof je wonderen gaat verwachten, maar MDMA is slechts een hulpmiddel, jij moet nog steeds het zware werk doen!

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#4 macaco

macaco

Pinguin mascotte

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1,046 posts

Posted 20 August 2014 - 03:12 PM

Ik heb een vrij duidelijk beeld welke issues de hoofddraad zullen vormen, of iig welke ik bewust zal aanspreken. Je weet namelijk nooit wat zich al doende zal aandienen. Maar voor deze hoofdraad heb ik bijna en half jaar geleden al een psycholoog aangevraagd en ik sta nog steeds op een wachtlijst daarvoor. Iig zou het mooi samen komen als ik tegelijkertijd met de sessies daar, mn eigen MDMA sessie kan houden.

Als ik op jullie beide relaas afga, wordt het dus ergens thuis. Daarbij de mogelijkheid open houden voor contact. Ik denk dat er wel iemand is die hier interesse in heeft. Dan een setting maken waarin het verwerken van inhoud zo goed mogelijk plaats kan vinden. Hierbij denk ik de opzet van een ayahuasca ceremonie aan te houden, inclusief het bewust formuleren van intentie etc...

Qua dosering dacht ik aan 100 mg, maar mss is 75 beter voor een eerste keer. Wel doe ik het graag goed, zodat ik niet hoef bij te doseren...

#5 JJJ

JJJ

Totally Engaged

• Members
  • PipPipPipPip
  • 515 posts

Posted 21 August 2014 - 03:01 PM

Misschien is het wel beter om iets te laag te doseren, dan iets te hoog. Ik kan me ergens namelijk voorstellen dat als je te hard gaat, de focus een beetje verloren kan raken en dat het sneller een soort waas wordt waarvan je achteraf veel vergeet. Vergeet ook niet dat bijdoseren met mdma wel heel goed kan, anders dan bij psychedelica, dat is dus als je voelt dat je net iets verder wil, altijd een optie. Neem er vooral een antioxidant bij zoals vitamine C of (schijnt neurotoxiciteit het beste te vermijden) alfa-liponzuur.

Sometimes we live
no particular way
but our own

#6 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6,311 posts

Posted 21 August 2014 - 03:53 PM

Misschien is het wel beter om iets te laag te doseren, dan iets te hoog.

Precies mijn punt! Misschien zou 50mg zelfs beter zijn om mee te beginnen.

Volgens mij is de therapeutische dosis dan ook niet gelijk aan de party dosis en dat ik op 75mg (en ik woog toen ± 100kg) die sterke drang kreeg naar gezelschap een gevolg van een 'te hoge' dosering.

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#7 Fool

Fool

Certainly Active

• Members
  • PipPip
  • 133 posts

Posted 21 August 2014 - 08:30 PM

Nog even een beetje bronnen gooien, in Pihkal staat het volgende over MDMA in therapeutische sessies:

In clinical use, largely in psychotherapeutic sessions of which there were many in the early years of MDMA study, it became a common procedure to provide a supplemental dosage of the drug at about the one and a half hour point of the session. This supplement, characteristically 40 milligrams following an initial 120 milligrams, would extend the expected effects for about an additional hour, with only a modest exacerbation of the usual physical side-effects, namely, teeth clenching and eye twitching. A second supplement (as, for instance, a second 40 milligrams at the two and a half hour point) was rarely felt to be warranted. There are, more often than not, reports of tiredness and lethargy on the day following the use of MDMA, and this factor should be considered in the planning of clinical sessions.

Verder staat er op de onderstaande pagina misschien ook nog wel wat interessants, deze mensen doen onderzoek naar het gebruik van MDMA(en andere stoffen) in psychotherapie.
http://www.maps.org/research/mdma/ 

50 milligram lijkt mij een beetje weinig worden, in ieder geval. Je moet er nog wel 'iets' van voelen. :P

#8 Icelus

Icelus

of je ijs lust!

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1,009 posts

Posted 21 August 2014 - 10:22 PM

Als ik het me goed herinner is in de studies van MAPS (of in ieder geval in een daarvan) 125 mg gebruikt als startdosering met een eventuele booster van 50 mg later tijdens de sessie. Flinke doseringen dus.

Ik zou het zelf misschien moeten weten, maar kun je niet een andere instelling/therapeut benaderen om die wachtlijst te omzeilen macaco? Of moet je dit traject doorlopen om in aanmerkingen te komen voor een vergoeding door de zorgverzekering?

#9 Fool

Fool

Certainly Active

• Members
  • PipPip
  • 133 posts

Posted 22 August 2014 - 02:33 PM

Dat zijn inderdaad beste doseringen!  :blink:

Maar misschien geeft dit wel aan dat je ook niet té laag moet doseren? 

#10 macaco

macaco

Pinguin mascotte

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1,046 posts

Posted 22 August 2014 - 07:20 PM

Ik zou het zelf misschien moeten weten, maar kun je niet een andere instelling/therapeut benaderen om die wachtlijst te omzeilen macaco? Of moet je dit traject doorlopen om in aanmerkingen te komen voor een vergoeding door de zorgverzekering?

Deze psycholoog was specifiek voor een bepaald soort problematiek, dus wacht ik liever nog even. Ik heb een doorverwijzing en aanbeveling voor deze persoon. Wat wel mooi is, dat is de kern van de hulpvraag al grotendeels is opgelost - door zelf bepaalde dingen te ondernemen en een soort van geluk dat bepaalde situaties heel erg daarop hebben ingespeeld.

Die sessie gaat er nu van komen - binnenkort -. Inmiddels denk ik het ook niet te ingewikkeld te maken. Gewoon goede setting, mogelijkheid tot contact met een vriend indien nodig en dan pure MDMA nemen (is ook al geregeld). Ik ga gewoon voor de 100 mg met 50 mg redose indien gewenst en laat het op me af komen.

Eventueel kan ik later een follow-up doen en dan specifiek bepaalde dingen regelen. Maar de eerste sessie zal min of meer open zijn.

Trouwens hoe zit het met lege maag etc?

#11 macaco

macaco

Pinguin mascotte

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1,046 posts

Posted 27 August 2014 - 01:49 PM

In het begin vond ik het niet zo heel bijzonder. De aanwezige gevoelens waren niet onherkenbaar uit ayahuasca, cacti of paddestoelen trips. Wel een ietwat uniek karakter door de nadruk op het volgen van gevoel, zoals men aangeeft als het volgen van het hart.

Dat befaamde ecstasy gevoel vond ik nog wel meevallen en had zoiets van dat het wel goed was. Gewoon laten uitwerken en leuk deze ervaring een keer gehad te hebben. Later diende zich een moment aan waar ik me kut ging voelen en uit ervaring weet ik dat dergelijke situaties uren, dagen en soms weken kunnen aanhouden. Iets wat ik moeilijk kan verwerken. In dit geval klikte er vrij snel iets waardoor de kutheid omsloeg in een fijn gevoel. Daarna werd het ecstasy gevoel ook wat duidelijker.

Dus maakte het dus wel bijzonder. Er werd een mechanisme getriggerd waardoor je nare dingen fijn kunt laten zijn. Ook was het fijn om in gezelschap te zijn. Had een vriend van te voren gevraagd en tijdens de sessie werd het me vrij snel duidelijk dat het een goede actie zou zijn daar gebruik van te maken. In de interactie kreeg ik een eerlijke reflectie van mezelf te zien en ook werd mn onbewuste empatische gedrag zichtbaar. Wat verder wel goed zat.

Ik zou zeggen dat MDMA vooral een leerzame ervaring is in de interactie met anderen, mits je rustig kunt blijven en een min of meer gebalanceerde wisselwerking in stand kunt houden, dus voorkom monologen en te enthousiaste uitspattingen. Dit ging me vrij gemakkelijk, werd er namelijk heel rustig en gecentreerd van. Trouwens om ermee te gaan feesten vond ik ook wel bizar, liever ben ik 1 op 1 of in een beperkt gezelschap, dit lijkt me veel fijner. Alhoewel ik me wel kan voorstellen dat mensen helemaal los willen gaan op MDMA (toch zou ik dit niet snel gaan doen).

De dosering die ik heb genomen is 120 mg start en +3,5 uur nog eens 80 mg. Dit was voor mij qua gevoel echt het minimum. Het zou misschien beter zijn geweest te starten met 160 maar dan wel maar 80 mg bijdoseren. Minder, zoals 50 tot 75 mg zou voor mij te weinig zijn geweest.

In de afterglow kreeg ik nog CEV's, wel wat minder fel dan andere stoffen maar desalniettemin kristal helder. Regenbogen, lijn patronen, mandala's etc.

Qua therapie was de opzet goed. Ik heb de rituele context van ayahuasca gebrukt en van daaruit de MDMA genomen met een heldere intentie. Wel heb ik de ervaring open gelaten, maw geen programma voorbereid van dit en dat wil ik gaan doen, zoals je bij een therapie wel zou kunnen hebben. In plaats daarvan dus een wat onderzoekende houding waaruit dus wel inzichten en een waardevolle ervaring voortkwam...

#12 Icelus

Icelus

of je ijs lust!

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1,009 posts

Posted 27 August 2014 - 03:02 PM

En heb je het idee dat je bepaalde traumatische ervaringen hebt verwerkt? Toen er iets klikte, was dat nare gevoel toen aan bepaalde herinneringen of ervaringen gekoppeld en heb je daar iets mee kunnen doen, of was het puur een vervelend gevoel wat in een positief gevoel veranderde? In beide gevallen vraag ik me af of je het idee hebt dat het iets blijvend veranderd heeft of dat het alleen iets van wat dat moment was.

Ik heb trouwens nog eens gecheckt welke doseringen ze in de studies van Mithoefer en Oehen hebben gebruikt, en dat was vrijwel exact wat jij nu ook hebt gedaan. Ze begonnen met 125 mg en gaven vervolgens 2 tot 2,5 uur later nog eens 62,5 mg als dat veilig en van toegevoegde waarde leek te zijn. Wat in beide gevallen zowel MDMA als placebo kon zijn, dus sommige mensen kregen niets en sommige mensen bleven op 125 mg zitten. Overigens werd er in in ieder geval in de studie van Mithoefer geen significant verschil gevonden tussen mensen die wel en mensen die geen extra dosis kregen.

Comparing CAPS scores over the four time periods between the four subjects who received a supplemental dose of MDMA (per protocol amendment) and the eight who did not, there were no significant differences in Group by time.

The purpose of this supplemental dose, half the initial dose administered 2 h afterwards, was to prolong the therapeutic window of MDMA effects and gather pilot data about dose for design of future
clinical trials.

#13 2_muffins

2_muffins

dos muffinos

• Donateurs '18
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2,056 posts

Posted 27 August 2014 - 04:54 PM

je geeft aan dat de dosis van 120 mg het onderste was. heb je jouw mdma laten testen? in mijn ervaring is dat toch echt wel een goede dosis. ik ben zelf iets zwaarder dan 100 kg. 

ben zelf ook meer fan van gewoon thuis met goede vrienden of vriendin dit nemen, op feesten doe ik het heel zelden en dan is het eigenlijk alleen als de lsd begint uit te werken, in dat geval begin ik eigenlijk meestal met ongeveer 80 mg. 

A mind that is stretched by a new experience can never go back to its old dimensions. - Oliver Wendell Holmes

#14 Fool

Fool

Certainly Active

• Members
  • PipPip
  • 133 posts

Posted 27 August 2014 - 06:03 PM

Je pakt je MDMA ook wel erg laat bij, dit zal ook niet bijdragen aan het effect van je supplement. Recreatief nemen mensen het best rond 1.5 uur na inname bij, om het plateau nog iets te kunnen verlengen en niet héél veel schade te veroorzaken.

#15 macaco

macaco

Pinguin mascotte

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1,046 posts

Posted 01 September 2014 - 07:13 PM

Het lijkt wel iets te doen dat verder gaat dan de sessie zelf. Vooral dat er iets klikt en je je fijn gaat voelen, dat is iets wat me daarvoor telkens niet echt lukte. Dan bleef ik maar met die of die vervelende prikkel zitten en liet het me niet meer los. Denk hier met MDMA echt iets heel specifieks zit, wat ik met andere middelen niet kon vinden.

Het nauwkeurig aanvoelen van wat je hart wilt, ipv wat je verstand zegt dat je moet doen, dat is een heel tastbare manier om ervoor te zorgen dat je je fijn blijft voelen. Ook om dus plannen los te zien van de werkelijkheid, dus als het niet past dan liever het gevoel volgen waarin je iets laat zitten of anders doet.

Verder denk ik nog een tweede sessie te gaan doen over enige tijd, kan misschien wel een paar maanden duren.

#16 Icelus

Icelus

of je ijs lust!

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1,009 posts

Posted 03 September 2014 - 03:22 PM

Fijn dat het nieuwe inzichten heeft gegeven die ook in het dagelijks leven toepasbaar lijken te zijn, macaco.

#17 macaco

macaco

Pinguin mascotte

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1,046 posts

Posted 06 September 2014 - 06:46 PM

Graag zou ik er nog iets meer over willen zeggen. Over de onderliggende zaken heb ik vrij weinig gezegd en hier heb ik ook weinig over te melden.

Want vooraf aan de sessie was het me al heel lang duidelijk dat ik met een reactie patroon rondliep dat wel verdacht veel leek op dat van mensen die ernstige situaties beleefd hebben, zoals mishandeling, misbruik, zware ongelukken, ziektes etc. Toch heb ik zelf van dit alles eigenlijk niets meegekregen. Dat is dus een beetje vreemd als je telkens merkt dat je altijd op scherp staat, bij het minst of geringste een zelfbeschermingsreactie meemaakt en negativiteit altijd als mokerslagen binnenkomt.

Daarnaast is een dergelijk patroon ook een behoorlijk obstakel bij zelfs de meest simpele zaken in het leven als een plek voor jezelf vinden, relaties met andere mensen etc. Dus hier heb ik heel lang met een groot vraagteken bij gelopen en vanuit een soort van gut-feeling heb ik bepaalde invalshoeken onderzocht (en onderzoek ze nog steeds).

De meest belangrijke hiervan zijn voorouders. Heel simpel, wie waren ze en wat hebben ze meegemaakt. Er bleek al snel een gehalte skeletten in de kast te zitten en ook het nodige leed dat wellicht onnodig was. Ook kwam ik erachter dat veel van deze zaken nogal verwaarloosd waren. Er werd binnen de families waar het uit kwam niet of nauwelijks over gesproken of het werd als onbelangrijk afgedaan.

Waarom dit dan voor mij zo uitpakt, dat weet ik niet. Kan een samenloop van omstandigheden zijn. Iig was een duidelijk inzicht van de MDMA sessie dat wellicht dergelijke trauma's uit het genetische verleden een epigenetische 'blokkade' op bepaalde zaken heeft gezet dat tot resultaat heeft dat er vanuit het onderbewuste een constante herbeleving van deze trauma's is.

De meest directe manier waarop ik dit ervoer was simpel de manier waarop prikkels die tot overdreven negatieve gevoelens leidden in principe door een mechanisme kunnen worden opgevangen, dat in dit geval dus geblokkeerd was. Een andere was het van hieruit loslaten van een constante focus op het scherp staan en iedere negatieve prikkel direct bewust aanzien en het als een bedreiging te ervaren.

Dit is nu nog niet ineens opgelost. Integendeel. Ik ervaar nog constant de bedreiging van de meest triviale zaken, zoals de bovenbuurvrouw die iedere dag haar vriend loopt af te bekken. Laat me vreselijk naar voelen iedere keer. Maar nu ben ik wel ervan bewust en ook dat wat ik voorheen eigenlijk normaal beschouwde toch een grondige herziening nodig heeft.

#18 Jack

Jack

Silent one

• Members
  • 2 posts

Posted 19 March 2015 - 06:10 PM

Graag zou ik er nog iets meer over willen zeggen. Over de onderliggende zaken heb ik vrij weinig gezegd en hier heb ik ook weinig over te melden.

Want vooraf aan de sessie was het me al heel lang duidelijk dat ik met een reactie patroon rondliep dat wel verdacht veel leek op dat van mensen die ernstige situaties beleefd hebben, zoals mishandeling, misbruik, zware ongelukken, ziektes etc. Toch heb ik zelf van dit alles eigenlijk niets meegekregen. Dat is dus een beetje vreemd als je telkens merkt dat je altijd op scherp staat, bij het minst of geringste een zelfbeschermingsreactie meemaakt en negativiteit altijd als mokerslagen binnenkomt.

Daarnaast is een dergelijk patroon ook een behoorlijk obstakel bij zelfs de meest simpele zaken in het leven als een plek voor jezelf vinden, relaties met andere mensen etc. Dus hier heb ik heel lang met een groot vraagteken bij gelopen en vanuit een soort van gut-feeling heb ik bepaalde invalshoeken onderzocht (en onderzoek ze nog steeds).

De meest belangrijke hiervan zijn voorouders. Heel simpel, wie waren ze en wat hebben ze meegemaakt. Er bleek al snel een gehalte skeletten in de kast te zitten en ook het nodige leed dat wellicht onnodig was. Ook kwam ik erachter dat veel van deze zaken nogal verwaarloosd waren. Er werd binnen de families waar het uit kwam niet of nauwelijks over gesproken of het werd als onbelangrijk afgedaan.

Waarom dit dan voor mij zo uitpakt, dat weet ik niet. Kan een samenloop van omstandigheden zijn. Iig was een duidelijk inzicht van de MDMA sessie dat wellicht dergelijke trauma's uit het genetische verleden een epigenetische 'blokkade' op bepaalde zaken heeft gezet dat tot resultaat heeft dat er vanuit het onderbewuste een constante herbeleving van deze trauma's is.

De meest directe manier waarop ik dit ervoer was simpel de manier waarop prikkels die tot overdreven negatieve gevoelens leidden in principe door een mechanisme kunnen worden opgevangen, dat in dit geval dus geblokkeerd was. Een andere was het van hieruit loslaten van een constante focus op het scherp staan en iedere negatieve prikkel direct bewust aanzien en het als een bedreiging te ervaren.

Dit is nu nog niet ineens opgelost. Integendeel. Ik ervaar nog constant de bedreiging van de meest triviale zaken, zoals de bovenbuurvrouw die iedere dag haar vriend loopt af te bekken. Laat me vreselijk naar voelen iedere keer. Maar nu ben ik wel ervan bewust en ook dat wat ik voorheen eigenlijk normaal beschouwde toch een grondige herziening nodig heeft.

Beste Macaco

Ik vroeg me af of je op lange termijn iets hebt aan je MDMA gebruik??

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users