Een ietwat aparte posting, want het heeft niet direct met een psycho-actief effect te maken, maar aangezien we alles toch onder de noemer van 'meds' mogen vegen...
Enkele jaren geleden kregen we van overheidswege een pakje jodiumtabletten omdat we binnen een straal van 20km van een kerncentrale woonden. Geen onterechte voorzorg me dunkt, ware het niet dat elk huishouden eenzelfde pakje met x aantal tabletten kreeg, ongeacht of daar een alleenstaande of een gezin met een grote kinderschaar woonde. Typisch...
In dat scenario van een kernramp zouden we dan wel jodiumtabletten voor de kinderen hebben, maar niet voor onszelf.
Daarom wou ik dus de voorraad zelf bijvullen, ook al wonen we sindsdien buiten de straal van 20km. Better safe than sorry, zeg maar...
Maar de apotheek zei me dat deze jodiumtabletten (althans zo hooggedoseerd, in quasi-homeopathische verdunning vind je ze wel online, maar die zijn dus krankzinnig zwak) zelfs niet verkrijgbaar waren op voorschrift als je buiten die 20km-straal woorde.
Vandaar mijn vraag: waarom zo'n omzichtigheid bij het verdelen van jodium? Niet dat alle wetgeving uitpeilt van de logica, maar de logica hiervan ontgaat me dus. Iemand een idee naar het waarom hiervan?
Is dit ook zo in NL?
(Ik weet dat het enkel schildklierbeschermend is, maar beter iets dan niets, zeg maar...)

Jodium
Posted 14 August 2014 - 12:59 PM
Posted 14 August 2014 - 04:15 PM
In die tabletten zit een belachelijk hoge dosis jodium, om te voorkomen dat je schildklier de zwaar radio-actieve jodium die vrij komt bij een kernramp zou opnemen. Zo'n hoge dosis jodium is nergens anders goed voor, en kan je schildklier mogelijks beschadigen als ik me niet vergis.
Posted 14 August 2014 - 05:17 PM
Ik zou zeggen als je bang bent voor een kernramp dan is ials die daardawerkelijk gebeurt het innemen van eenhoge dosis jodium nuttig zoals hierboven door the imaginezer uitgelegd. Zoek naar kalium jodide geschikt voor consumptie. Dat is de enige manier. Natrium jodide is niet geschikt omdat de natrium je bloedspiegel ook nog veranderd. Bereken even hoeveel mol jodium er in die pillen zit en dan kun je uirekenen hoeveel gram kalium jodide je moet innemen. Ik neem aan dat voor een kind dit minder is dan voor een volwassenen. In japan hebben ze daar veel ervaring mee. Misschien kun je nagaan wat ze daar voorschreven.
"Do you really believe the moon is not there when nobody is looking?"
"Prove me wrong..."
Posted 14 August 2014 - 06:13 PM
Als je jodium wilt is kelp aan te raden: http://en.wikipedia.org/wiki/Kelp
Is te koop als supplement.
Posted 15 August 2014 - 08:38 AM
Maar ik geval van een kernramp, niet voldoende.
Drugs against War
... R.I.P. Toasted ...
Posted 15 August 2014 - 11:29 AM
Owkay, bedankt voor het advies.
Ik begrijp uiteraard dat het an sich gevaarlijk is voor de schildklier, maar ik zie niemand dit zomaar vrijelijk innemen, tenzij in het scenario van een kernramp. Dus uit preventief oogpunt kan ik er nog steeds niet bij dat het zo restrictief verdeeld wordt (terwijl veel schadelijker tot potentieel dodelijker middelen wel verkrijgbaar zijn op voorschrift). Soit...
Kelp had ik inderdaad ook overwogen, maar uitgerekend naar de vereiste dosis voor een volwassene niet geschikt als bron (je zou dan ca. 150 tabs moeten slikken ).
Posted 15 August 2014 - 07:22 PM
Is verkrijgbaar in NL, heb zelf een flesje volgens dit recept. Alleen is het echt supersterk...
0 user(s) are reading this topic
0 members, 0 guests, 0 anonymous users